Boost je Business: zo maak je je bedrijf future proof, ook in een crisis

"Het helpt niet om de hele tijd tegen jezelf te zeggen dat het moeilijke tijden zijn."

business
Camila Falquez

Boost je business. Voor welke uitdagingen je als ondernemer ook komt te staan, met de tips van deze experts kun je het aan, ook in moeilijke tijden zoals de coronacrisis. Zo maak je jouw business futureproof.

1: Zie waar de kansen liggen

Online businesscoach, ondernemer en spreker Charlotte van ’t Wout helpt ondernemers vooruit met haar populaire cursussen op Instagram Stories.

“Het helpt niet om de hele tijd tegen jezelf te zeggen dat het moeilijke tijden zijn; als ondernemer ben je er om problemen voor mensen op te lossen. Bedenk dus waar nu de kansen liggen. Vlak na de corona-uitbraak zag je dat ondernemers inspeelden op de schrik van mensen en mondkapjes of plexiglazen tussenschotten gingen maken. Er zijn ook kansen voor de langere termijn: misschien kun je mensen die hun baan kwijtraken online coaching of cursussen aanbieden, die zijn heel populair. Het is sowieso heel slim om je business online te brengen, er liggen zo veel mogelijkheden om geld te verdienen. Leer bijvoorbeeld een bepaalde skill voor online aan, want maar weinig ondernemers snappen écht hoe Facebook-advertenties werken, hoe je een goede webshop bouwt et cetera.”

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Bonustip: “Ondernemen kent meerdere seizoenen: rustig aan in de winter, vol creativiteit plannen maken in de lente, knallen in de zomer en evalueren in de herfst. Raak dus niet in paniek als je andere ondernemers op social media van alles ziet doen: misschien zitten die wel in de zomer-periode terwijl het voor jou winter is.”

2: Bouw je skills op zodat je meerdere dingen kunt

Charlotte van ’t Wout: “Ik geloof in het opbouwen en verspreiden van je skills. Stel, je bent een goede tekstschrijver, maar je hebt ook een fotografie- of videocursus gevolgd, dan kun je je klanten aanbieden ook foto’s en video’s bij jouw teksten te leveren, of hun Instagram-account in te richten. Een kapper kan haar klanten na de knipbeurt een professionele fotoshoot aanbieden. Stel jezelf de simpele vraag: zijn er dingen die opdrachtgevers nodig hebben die ik ook kan doen? Zeker grotere bureaus vinden het fijn om meerdere taken bij één persoon neer te leggen. Of je begint een soort productie-bedrijf waarbij je iemand anders met die skill inhuurt en jij dertig procent van de omzet krijgt. Je bent altijd meer dan datgene waarvan je ooit hebt besloten dat je er goed in bent.”

Bonustip: “Als je een buffer hebt, hoef je je niet kapot te schrikken bij een pandemie. Zorg dat je drie maanden helemaal niks hoeft te verdienen en nog je vaste lasten kunt betalen. Als zzp’er heb je minimaal 4000 euro omzet per maand nodig om goed rond te kunnen komen.”

3: Zorg voor meerdere verdienmodellen

Financieel feminist Hanneke van Onna is money- en businesscoach en schrijfster van The money issue: “Door de crisis is eens te meer gebleken hoe gevaarlijk het is om je bedrijf in te richten op slechts één inkomsten-bron. Zorg dat je onafhankelijk van de overheid kunt laveren tussen meerdere producten, verdienmodellen en/of inkomsten-stromen. Tijdens de lockdown droogden bij mij de inkomsten uit sprekersopdrachten en de verhuur van mijn vergaderlocatie op, maar de royalty’s van mijn boek, mijn online trainingen beleggen én de opbrengsten van mijn vakantiehuisje maakten dit verlies meer dan goed. Wees creatief! Zo zag ik dat mijn kapster haar zelfgemaakte vegan haarproducten in een webshop had gezet, en die producten lopen supergoed. Je kunt ook makkelijk een online side hustle beginnen: laat T-shirts printen en verkoop ze, start een blog met affiliate links, begin een eigen shop op bol.com of Amazon (‘drop shipment’). Het kost maar een paar uurtjes per week.”

Bonustip: “Weet wat je waard bent. Laat je niet gek maken in tijden van crisis, blijf consistent bij je missie en houd je ogen gericht op je doel. In deze angstige tijden is het des te belangrijker om te weten wat je waard bent, vanbinnen (mentale waarde = eigenwaarde) en van buiten (financiële waarde = nettowaarde). En gratis is geen businessmodel!”

Bekijk ook: met deze 5 tips heb jij je geldzaken meteen op orde

4: Stel jezelf de vraag: wat als deze situatie blijvend is?

Businesscoach Yaela Raber leidde haar eigen miljoenenbedrijf in marketing en pr, en adviseert nu met haar bedrijf The C.E.OHM succesvolle ondernemers als Emilie Sobels en Saar van Koningsberger. “In tijden van crisis zie je bij veel mensen een fight-, flight- of freeze-reactie. Veel ondernemers maakten in het begin van de coronacrisis de keuze: ik doe gewoon even niks tot alles weer normaal is. Maar wie weet wanneer dat gebeurt? Ondernemen ís omgaan met verandering. Als het voelt alsof je geen vaste grond onder je voeten hebt, dan moet je de bodem verstevigen. Dat kan door jezelf de vraag te stellen: wat als de huidige situatie blijvend is, wat kan ik dan anders doen? Die vraag neemt vaak onzekerheid en angst weg. Deze tactiek kun je op van alles toepassen, want als ondernemer deal je nou eenmaal met een altijd veranderend landschap: er komen concurrenten bij, opdrachtgevers haken af, er zijn nieuwe technologieën. Maar bij verandering ligt wel de groei: de ondernemers die in deze tijden weten te innoveren, kunnen een enorme winst behalen.”

Bonustip: “Maak er gebruik van dat spelregels en limieten tijdens een crisis niet gelden. Alles mag en kan, want het is een kwestie van overleven. Een crisis kan ook een get-out-of-jail-free card zijn om nu eindelijk te gaan voor wat je wél – of juist niet – wilt.”

5: Ga nu al in gesprek met potentiële investeerders

Rixt Herklots is directeur van The Next Women, een netwerk voor vrouwelijke ondernemers en investeerders. “Vrouwelijke ondernemers gaan niet snel met investeerders in zee. Ze zijn gewend met het hoofd omlaag keihard te werken, alles vanuit eigen middelen te financieren en alle omzet terug in het bedrijf te stoppen. Zo bouwen ze weliswaar een solide bedrijf, maar blijft het vaak kleiner. Kijk ook eens omhoog en bouw aan de relaties met investeerders. Het is in deze tijden weliswaar ontzettend lastig om een investering binnen te halen, maar als je je tijd en energie nu alvast in netwerken steekt, dan loont dat later: investeerders zijn eerder geneigd geld te geven als ze jou en je bedrijf snappen en kennen. In een vervolg-gesprek kun je dan laten zien dat je product of dienst aanslaat en groeit én hoe dat met een X-bedrag extern geld nog sneller gaat, bijvoorbeeld omdat je mensen in dienst kunt nemen of je voorraad kunt financieren. Ken je cijfers dus. Kijk eens bij #fundright, een initiatief van Nederlandse investeerders die actief diverser willen gaan investeren en er dus voor openstaan om met jonge vrouwelijke ondernemers in contact te komen.”

Bonustip: “Mensen hebben vaak last van unconscious bias: tijdens zo’n pitch krijgen mannelijke ondernemers ‘promotievragen’ als ‘hoe zorg je dat één miljoen honderd miljoen wordt’, terwijl aan vrouwelijke ondernemers eerder wordt gevraagd ‘hoe zorg je ervoor dat je die één miljoen niet kwijtraakt?’. Schiet dan niet in de verdediging, maar buig het antwoord om naar diezelfde promotiesfeer als bij mannen.” Kijk op thenextwomen.com voor lidmaatschappen, coachingsprogramma’s, evenementen en meer. Zo is er elke tweede dinsdag van de maand een Funding Morning waar banken, investeerders en dergelijke vragen over investeren beantwoorden. De perfecte plek ook om alvast contacten te leggen.”

6: Begin je bedrijf als side hustle

Rixt Herklots: “Je kunt je bedrijf ook beginnen als side hustle naast je vaste baan. Definieer in dat geval eerst een paar mijlpalen voor jezelf – een X aantal eerste klanten, X omzet binnen een halfjaar, X klanten in de pijplijn –en probeer die eerst te halen voordat je erin springt. Dan heb je bewezen dat er een markt voor je product of dienst is.”

Bonustip: “Het allerbelangrijkste in de startfase van je bedrijf is dat je goed definieert welk probleem je voor je klanten gaat oplossen, dat je weet wat jouw product of dienst anders maakt dan wat er nu al in de markt is én dat je een heel goede online strategie hebt.”

7: Werk aan je mindset

Een paar jaar terug runde Tineke Zwart nog haar eigen miljoenenbedrijf in marketing vanuit Kaapstad. Nu helpt ze als online marketing- en businesscoach andere (business)coaches aan een consistente stroom klanten en omzet.

“De impact van corona is op iedere ondernemer verschillend, maar hoe je ermee omgaat heeft bij iedereen voor een groot deel met mindset te maken. Soms heeft corona oprecht een grote impact op je potentiële klanten, maar vaak wordt het ook als excuus gebruikt om iets niet te kopen. Als ondernemers nu van die klanten te horen krijgen dat ze geen budget of tijd hebben, accepteren ze dat excuus meteen, terwijl je ook nu mensen echt wel kunt overtuigen van je dienst en waarde. Sterker nog: soms is wat je aanbiedt júist nu waardevol. Ga dus niet te veel mee in dat negatieve verhaal en houd jezelf niet klein, want zulke mentale blokkades zorgen ervoor dat je geen actie onderneemt. Het is simpelweg een kwestie van de juiste mensen bereiken. Vergroot dus je advertentie-bereik en neem klanten mee in je verhaal – vertel bijvoorbeeld welke impact corona op jou heeft – want dan zijn mensen eerder geneigd jou te supporten. Mensen kopen nou eenmaal graag van mensen. Verkopen kan in deze tijden wel iets meer moeite kosten. Moest je voorheen vijftig mensen bellen, dan zijn het er nu misschien honderd. Maar ondernemen is soms gewoon een numbers game en dan moet je die cijfers opschroeven. Zorg dat je in jezelf gelooft als je klanten benadert, dan voelt een ander dat vertrouwen ook. Leg uit waarom juist nu het moment is om te investeren en met freelancers te werken. In negentig procent van de gevallen heeft je doelgroep nog hetzelfde probleem als voor de crisis en moet dat probleem nog steeds worden opgelost. Bedenk ook: als veel onder-nemers stil blijven staan, dan is het vrij baan voor die twintig procent die het om kan buigen.”

Bonustip : “Het is natuurlijk niet leuk om twee keer zo veel mensen te moeten bellen of je advertentiebudget te moeten verdubbelen, verbind jezelf daarom goed met waarom je doet wat je doet. Als die ‘why’ groot genoeg is, is de ‘howeasy: dan zet je vanzelf die extra stap of geef je dat extra belletje.”

Dit artikel verscheen in het septembernummer 2020 van Glamour. Deze maand ligt er ook weer een gloednieuw issue in de winkel, bomvol real life verhalen, interviews, het laatste fashion nieuws, alles wat je wil weten over beauty en nog véél meer. Geen zin om de deur uit te gaan? Je bestelt 'm hier online!

    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Money Talk