Hallo goede nachtrust: alles over de verschillende slaapfasen en wat ze betekenen

Je wordt een paar keer per nacht wakker zonder dat je het door hebt

low section of woman sleeping in bed
Janine Mclaren / EyeEmGetty Images

Je kent het ritueel wel: je reinigt je gezicht, smeert een goede nachtcrème op, poetst je tanden, doet je pyjama aan en je bent klaar voor een (hopelijk) goede nachtrust. Je hebt je slaap nodig om je lichaam en geest te herstellen van de dag. Om tot een gezonde en goede nachtrust te komen, doorloop je maar liefst vier fasen die samen een slaapcyclus vormen. En dat tot wel vijf keer per nacht! Benieuwd in welke slaapfasen je 's nachts komt en wat ze betekenen? We zochten het voor je uit.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Verschillende slaapfasen

Volgens Slaapcentrum Slingeland worden de fasen van een slaapcyclus onderscheiden door de mate van je hersenactiviteit en oogbewegingen. Iedere voltooide cyclus duurt gemiddeld 90 tot 120 minuten. Hierna word je even wakker. Huh wat? Ja, in de meeste gevallen merk je dit niet, maar het is wel belangrijk: het herinnert je lichaam eraan dat je nog leeft.

Fase 1: inslaapfase

De inslaapfase is de tijd die je nodig hebt om in slaap te komen. Deze fase duurt gemiddeld maar een paar minuten. Je ogen vallen langzaam dicht en je hersenactiviteit neemt af. Als het ware zweef je dan tussen waken en slapen in. Wel kan je nog bewust reageren wanneer iemand je naam roept.

Fase 2: lichte slaap

De lichte slaap duurt ongeveer een half uur tot maximaal een uur. Je wordt niet meer wakker van ieder geluid om je heen, maar je slaapt nog niet heel diep. Je kan deze fase vergelijken met wanneer je overdag even een kwartiertje in slaap valt op de bank.

Fase 3: Overgangsfase

Na de tweede fase volgt er een korte overgang van een lichte naar een diepe slaap. Je gaat langzamer ademen, je spieren ontspannen zich meer en je hartslag verlaagt. Deze overgang duurt meestal maar een paar minuten en brengt ons naar de vierde fase.

Fase 4: diepe slaap

Tijdens je diepe slaap herstelt je lichaam zichzelf. Dit duurt gemiddeld een kwartier. Als je wakker worden tijdens deze fase, voel je je verward en heb je even de tijd nodig om te realiseren waar je bent. Dit komt omdat je lichaam en hersenen nog niet volledig hersteld zijn van je eerdere drukke dag.

Fase 5: droomslaap

De droomslaap wordt ook wel de REM-slaap genoemd, wat staat voor Rapid Eye Movement. Dit is het moment dat je ogen weer snellere bewegingen maken en je hersenen weer actief worden, terwijl je spieren juist nog ontspannen zijn. In deze fase van je slaapcyclus begin je met dromen. Ook zorgt de REM-slaap voor het verwerken van informatie en wordt er een deel van je belevenissen opgeslagen in je langetermijngeheugen. Een belangrijk deel van je nachtrust dus.

Bij een goede nachtrust doorloop je de fasen gemiddeld vier à vijf keer per nacht. Zitten de fasen erop? Dan wordt je 's ochtends uitgerust wakker en ben je klaar voor de nieuwe dag!

Bronnen: Sleepassociation, Slaap.info, Slaapcentrum Slingeland.


This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Power