Hoewel we op het moment terugkijken op een zonovergoten week, is er vaak geen peil te trekken op het weer in ons vaak regenachtige, koude kikkerland. Daarom trekt bijna 70% van de Nederlanders er voor een welverdiende zomervakantie op uit. Misschien hoor jij daar ook wel bij.

Voor vertrek kun je niet wachten totdat je in dat mooie hotel bent op die tropische bestemming. Je ziet jezelf al liggen op een strandbedje, nippend aan een cocktail. De foto’s op de websites, die liegen er in ieder geval niet om. Maar wat als jouw droomreis absoluut niet aan je verwachtingen voldoet, omdat het hotel, dat rustig gelegen zou zijn, boven een discotheek zit of het zwembad een smerige bende is?

Advertentie - Lees hieronder verder

Als de reis niet voldoet aan je verwachtingen (die je op basis van de aan jou gegeven informatie had), dan heb je op grond van de wet recht op een schadevergoeding.

Drie tips bij een tegenvallende vakantie

  1. Meld het probleem gelijk bij het hotel, maar ook bij de reisorganisator. De reisorganisator heeft de verplichting jou hierbij te helpen.
  2. Is de reisorganisator aangesloten bij de Geschillencommissie Reizen of bij de ANVR, dien dan bij thuiskomst een klacht in bij de Geschillencommissie Reizen. Als de commissie jou in het gelijk stelt, ontvang je een schadevergoeding.
  3. Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Google is daarom een uitkomst. Kijk voordat je boekt eerst eens of er door mensen reviews zijn achtergelaten over de plek waar je heen zou willen gaan. De site van een hotel zelf is vaak een stuk aantrekkelijker dan het in werkelijkheid is. Hiermee manage je in elk geval jouw verwachtingen.
    Advertentie - Lees hieronder verder

    Jouw reisorganisatie in geldproblemen of zelfs failliet?
    Het zal je maar gebeuren. Je hebt een vakantie geboekt die al (deels) is betaald en je koffer ligt al klaar. Maar dan verkeert jouw reisorganisatie in financiële problemen of, erger nog, gaat failliet. In dat geval kan het zijn dat er niet voor je reis of verblijf is betaald. Het vervelende gevolg: de kans bestaat dat je vakantie niet door kan gaan en/of jij naar je geld kunt fluiten. What to do?, is het enige wat er dan in je hoofd omgaat.

    Als je reisorganisatie is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds reisgelden (SGR), dan staat SGR garant voor het vooruitbetaalde reisgeld of zorgt er bijvoorbeeld voor dat de vakantie alsnog wordt betaald. Let er als je boekt dus op of de reisorganisatie is aangesloten bij SGR, zo kan die nieuwe bikini toch nog uit de koffer worden getoverd.