Rosie (27) groeide op in een atheïstisch gezin in het Gooi. Op 20-jarige leeftijd bekeerde ze zich tot de islam. In een artikelreeks op Glamour vertelt ze over haar keuze, de mooie momenten, de vooroordelen, haar liefde voor mode én over de liefde.

Glamour vroeg aan mij of mode en beauty nog belangrijk voor me was. Vooral nu, een paar jaar na mijn bekering, spelen beide juist een grotere rol.

Advertentie - Lees hieronder verder

Bij de islam en hoofddoeken denken we niet meteen aan mode. Over het algemeen lijken religies ver van de fashionwereld af te staan; de een sober en de ander glamorous. Deze veronderstelde tegenstelling is echter minder absoluut dan ze lijkt. And guess what? Moslims lopen vooraan als het gaat om een harmonieus samenspel tussen beide.

Religieuze kleding
Laat ik beginnen met het verhaal van Anas Silwood

Anas vertelde aan Al Jazeera dat hij zich hierdoor realiseerde dat veel moslims geholpen zouden zijn met beter ontworpen kleding. Shukr combineert religieuze voorschriften met westerse mode. En Silwood staat nu bekend als een van de pioniers op het gebied van modest fashion.

Bescheidenheid
Vanuit het geloof worden zowel mannen als vrouwen opgeroepen tot bescheidenheid. Dit gaat niet alleen over gedrag, maar ook over hoe iemand zich kleedt. De Engelse term ‘modesty’ dekt dit principe dan ook beter dan het Nederlandse woord ‘bescheidenheid’, wat we vrijwel alleen gebruiken voor gedrag.

Advertentie - Lees hieronder verder

Wat modesty in kleding precies betekent, kan voor iedere moslim anders zijn. Voor vrouwen betekent het vaak lange mouwen en losse bovenkleding die tot minimaal halverwege het bovenbeen valt. Maar we zien veel variatie.

Tijdens mijn bekeringsproces ging ik mij langzaam steeds bewuster kleden. Mijn kledingkast was er nog niet klaar voor en dus werd ik bijzonder creatief in het combineren van kledingstukken. Een outfit waar ik me comfortabel bij voelde, moest lang genoeg zijn, niet te strak zitten en mijn armen bedekken. De oplossing? Laagjes!

Hoofddoek
Het experimenteren maakte me veel alerter op hoe andere vrouwen zich kleedden. Ik was opzoek naar inspiratie en voorbeelden. Mijn interesse voor mode groeide, interessant genoeg, exponentieel toen ik een jaar later begon te overwegen om een hoofddoek te dragen.

Advertentie - Lees hieronder verder

Ik moest namelijk twee zaken oplossen: ten eerste had ik geen flauw idee hoe ik een hoofddoek op moest doen (om nog niet te spreken over hoe hij op de fiets of tijdens een storm moest blijven zitten). Ten tweede wilde ik, hoewel ik er direct anders uit zou zien, ook mét hoofddoek nog steeds ‘Rosie’ zijn.

"Via YouTube tutorials leerde ik hoe ik een hoofddoek op moest doen"

Inspiratie
Via YouTube tutorials leerde ik hoe ik een hoofddoek op moest doen. Ik ontdekte verschillende stijlen, welke speldjes ik het best kon gebruiken, en – misschien het belangrijkst – dat je ook met hoofddoek je eigen stijl en identiteit kan ontwikkelen.

Vanuit de hoofddoek tutorials kwam ik terecht bij moslim fashion bloggers. Zij combineren alledaagse kleding tot –in hun ogen- islamitisch verantwoorde stijlen.

Deze vrouwen waren voor mij niet alleen het bewijs dat er, binnen het concept van modesty, veel ruimte is voor vrouwelijkheid. Zij waren ook rolmodellen als het gaat om jezelf zijn in een wereld die van alles van je verwacht.

Modest fashion
Terug naar het verhaal van Anas Silwood: Shukr richtte zich in eerste instantie speciaal op moslims wonend in het Westen. Inmiddels worden er bestellingen gedaan door klanten van allerlei verschillende levensovertuigingen en bezorgen ze wereldwijd.

De modest fashion industrie is uitgegroeid tot een internationaal fenomeen, met designers en consumenten over de hele wereld. Het verlangen naar modest kleding en er tegelijkertijd modieus uitzien, bestaat niet alleen onder moslims.

"Dolce & Gabbana presenteerde eerder modieuze ontwerpen van de traditionele abaya"

We zien een exponentiële groei van modest fashion bloggers, magazines en (online) winkels. Zelfs gevestigde merken besteden aandacht aan de trend. De afgelopen jaren lanceerde Zara, Mango en DKNY een ‘Ramadan collectie’ en presenteerde Dolce & Gabbana modieuze ontwerpen van de traditionele abaya.

“God is beautiful and he loves beauty”
(Hadith, uitspraak van de profeet Mohammed)

Wie had gedacht dat het islamitische concept van bescheidenheid (modesty) mensen over de hele wereld zou inspireren? En mij meer modebewust zou maken? Uit mijn verhaal en de internationale ontwikkelingen blijkt dat geloof een inspiratiebron kan zijn voor mode en zelfexpressie.