Dit is de reden dat je midden in de nacht wakker wordt

Slaap kindje, slaap

slaap-wakker
Vladislav Muslakov Unsplash

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk, dat moge duidelijk zijn. Niets is dan ook vervelender als je eindeloos ligt te woelen om in slaap te komen of midden in de nacht wakker wordt. PopSugar somt redenen op waarom dit gebeurt.

Cafeïne
Ben je een koffieliefhebber? Dan is het nu opletten. Het blijkt beter te zijn om na de lunch over te stappen op decaf. De cafeïne blijft enorm lang in je systeem hangen en kan er dus voor zorgen dat jij plafonddienst hebt midden in de nacht.

Advertentie - Lees hieronder verder

Alcohol
Ook alcohol werkt in je nadeel als je lekker door wil slapen. Een alcoholische versnapering helpt om meteen in slaap te vallen (gevalletje knock-out), maar zonder slaap je beter door. Kruidenthee of warme melk zorgen voor een betere nachtrust.

Matras
Het klinkt misschien cliché, maar een goed matras is heel belangrijk voor je nachtrust. We slapen een derde van ons leven, behoorlijk veel dus. Wanneer je een slecht matras hebt lig je uiteraard niet lekker en slaap je dus minder lekker, maar je kunt ook last krijgen van rugklachten.

Omgevingsfactoren
Eigenlijk is het niet zo gek om 's nachts wakker te worden, het is onderdeel van je slaappatroon. Iedere slaapcyclus duurt 60 tot 120 minuten. Als de cyclus voorbij is, zit je tegen het wakker worden aan voordat je volgende cyclus begint. Als je op dat moment gestoord wordt - door bijvoorbeeld geluid - word je wakker. Wanneer je op dat moment naar de wc moet, word je ook vaak wakker.

Als je iedere nacht rond hetzelfde tijdstip wakker wordt, is dat een goed teken. Dit betekent dat jouw biologische klok en slaapmechanismen goed werken.

Doorslapen
Een ding is zeker: midden in de nacht wakker worden is geen aanleiding voor paniek. Wanneer je onrustig wordt, is het lastiger om terug in slaap te vallen. Lukt het echt niet om weer in slaap te komen? Ga even iets anders doen. Eindeloos woelen maakt het niet veel beter. Lees bijvoorbeeld een paar bladzijden van je boek totdat je je weer moe voelt.

What not to do? Heel verleidelijk, maar vermijd fel licht van je telefoon of laptop. Je hersenen worden door het felle licht gestimuleerd. Het gevolg is dat in slaap vallen nog lastiger wordt.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Psyche