Glamour's boekenclub: recensie over 'Houden van dingen die niet perfect zijn’

"In 266 pagina’s zet hij uiteen dat het oké is om van jezelf te houden"

image
Unsplash

Glamour tipt je graag fijn leesvoer, daarom beoordeelt boekrecensent Saraï van Well of het boek de moeite waard is of niet. Deze keer: ‘Houden van dingen die niet perfect zijn’ van Haemin Sunim.

Bestel hier het boek

We kennen het allemaal wel, je gaat een sollicitatiegesprek in en wordt gevraagd naar je ‘zwakke punten’. Zoals zo velen, yours truly inclusief, zul je hier vaak het maatschappelijk geaccepteerde antwoord ‘perfectionisme’ hebben gegeven, terwijl je in werkelijkheid een uitbraak krijgt van rode vlekken bij het horen van het woord planning en liever van je bureau een bunker maakt als iemand het woord deadline laat vallen. Als het aan schrijver en monnik Haemin Sunim, ligt dan laten we die ‘imperfecties’ niet langer naar de achtergrond verdwijnen maar leren we ervan te houden met zijn nieuwe boek: ‘Houden van dingen die niet perfect zijn’.

Zelfacceptatie
De naam Haemin Sunim zul je vast weleens gehoord hebben. De twitterende monnik, met een fanbase van meer dan 1 miljoen volgers, die in 2017 alom bekendheid verwierf door ons te leren dat we in deze drukke wereld even een momentje van rust moesten pakken. Met acht nieuwe hoofddoelen zoals goed voor jezelf zorgen en acceptatie, gaat hij in ‘Houden van dingen die niet perfect zijn’ in op de kunst van het accepteren van jezelf. Met al je gebreken maar zeker ook met al je mooie kanten.

Niet te lief
‘Ware vrijheid is vrij zijn van de angst om niet perfect te zijn”, het is de quote van Sengchan (zesde-eeuwse zenmeester) waarmee Sunim zijn boek opent. In 266 pagina’s zet hij uiteen dat het oké is om van jezelf te houden, dat we op moeten houden met altijd maar lief gevonden te willen worden en dat, hoe gek het ook mag klinken, in onze grootste ‘mislukkingen’ de mooiste leermomenten schuilen. Het zijn voor de hand liggende leuzen die we al vaker hebben gehoord, maar Sunim weet met zijn inspirerende, vlotte schrijfstijl er een draai aan te geven.

Sunim behoort tot de categorie ‘wijze docenten waar je vroeger om acht uur je bed voor uitkwam omdat je echt wilde horen wat hij te zeggen had en niet onderuitgezakt naar een Netflix aflevering keek terwijl je deed alsof je oplette’. Hoewel hij raad geeft en daarbij niet schroomt om je met je neus op de feiten te drukken, wordt hij op geen een punt belerend. Hij vertelt je niet wat je moet doen, maar wat je kunt doen. Zo gaat hij in op het punt aardig gevonden worden. Uit onderzoek blijkt dat ‘lieve’ mensen eerder te maken krijgen met depressies dan mensen die hun eigen behoeftes van tijd tot tijd voorop zetten. Sunim “Luister vanaf nu, voordat je meegaat met de wensen van anderen, alsjeblieft naar het stemmetje vanbinnen, dat je vertelt wat je werkelijk wilt.” Een klein advies dat je kan helpen in het dagelijks leven.

image
Boek

Niet alles kan perfect zijn
‘Houden van dingen die niet perfect zijn’ kan je een handvat bieden bij het accepteren van jezelf en de anderen om je heen zoals ze zijn. Maar ook ‘Houden van dingen die niet perfect zijn’ is zeker niet perfect. Sunim vervalt hier en daar in herhaling en haalt meerdere verhaallijnen aan waardoor het boek soms ietwat chaotisch wordt. Maar om in de trant van de schrijver te blijven, niet alles kan perfect zijn en dat is ook oké.

Benieuwd naar meer boeken zoals ‘Houden van dingen die niet perfect zijn’? Neem eens een kijkje naar de volgende titels!

Meer van Psyche