Waarom millennials juist niet lui zijn

“Welkom in de maatschappij die 24/7 (online) actief is"

millennial-generatie-werk-geld
Karl Heinz

Emilie Sobels (30) onderneemt zich een ongeluk, inspireert nog liever en heeft torenhoge ambities. Ze is owner en founder van Hashtag Workmode (een co-working space voor ambitieuze vrouwen), ze schreef twee boeken (‘Babe, You Got This.’ en ‘Babe, You Got This. Het werkboek’) en werkt op dit moment vooral heel hard aan haar allernieuwste project: The Self-Made Summit – Hét carrière-event voor ambitieuze vrouwen. In de vrije minuten, die ze niet heeft, schrijft ze voor Glamour over haar business. Eerlijk, open én herkenbaar.

Bijna een jaar geleden
Toen ik twee jaar geleden de Girlboss Rally in Los Angeles bezocht, zette ik onbewust de eerste stappen voor The Self-Made Summit. Door dit event werd me ineens heel duidelijk dat inspireren en leren op grotere schaal absoluut mogelijk was. Want daar, aan de West-Coast van Amerika, zag ik met eigen ogen hoe het initiatief van één vrouw (Sophia Amoruso) honderden vrouwen in één dag carrièrestappen liet maken. Als een wervelwind waar je met open mond bij staat te kijken.

Nu ik dit schrijf is het ongeveer een jaar geleden dat ik begon met de eerste voorbereidingen voor de Self-Made Summit. En op dit zelfde moment is de laatste week ingegaan. En mijn team is aan het knallen. Kei-hard aan het knallen. We hebben ellenlange vergaderingen om te zorgen dat we niets vergeten. We zetten de puntjes op de i. En we zijn niet te stoppen.

The sky is the limit, right?
De dagen die we maakten werden langer. Er moest namelijk nog echt heel veel gebeuren. Wie mij en Hashtag Workmode kent, weet ook dat we houden van een stukje perfectie. Het decor moet eruit springen, de hapjes en drankjes moeten gezond, lekker en Instagrammable zijn en het programma moet je omverblazen met de top-notch sprekers. En ik hoef denk ik niemand uit te leggen dat het organiseren van zo’n event niet gepaard gaat zonder (financiële) risico’s waar we ons als team, en ik vooral als ondernemer en risico-nemer, erg van bewust waren.

Maar aan alles is een grens. Zo werd me afgelopen week duidelijk. Ik merkte dat mijn team moe begon te worden. Perfectie kost tijd en focus. En stress kost energie. Niets ernstigs, we raakten soms geprikkelder dan normaal (ook privé – sorry vrienden, vriendinnen en familie!), kregen een griepje en werden verkouden, maar duidelijk was: we raakten vermoeid. En dat hield me wel bezig. Ik wist dat er een einde zat aan onze drukte – 7 maart – en dat we daarna allemaal rust konden pakken. Maar toch is het wel tekenend voor de wereld waarin we leven. Een wereld waarin alles mogelijk is, maar waarin we ook continu ‘aan’ staan en willen presteren.

Overspannenheid, burn-outs en bore-outs
De afgelopen jaren zijn er steeds meer onderzoeken gedaan en artikelen geplaatst over stress, werkdruk en de gevolgen ervan. Je kunt bijna geen krant of magazine meer openslaan of we hebben het erover. Overspannenheid, burn-outs en bore-outs, we horen er steeds meer over. In januari en februari besteedde de Volkskrant zelfs extra aandacht aan het fenomeen burn-out. In het dossier over dit onderwerp las ik onder andere terug dat vrouwen vaker last hebben van burn-outklachten, blijkt uit het Nationaal Salaris Onderzoek 2017 en de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden. En van de 5 generaties sinds 1925 tot nu zijn het de millennials (18-33 jaar) die de meeste kans hebben op een breakdown en dat stress onder deze doelgroep de belangrijkste oorzaak is van verzuim. Het blijven bizarre cijfers om terug te lezen.

De millennial is lui
In een adem met overspannenheid en burn-out worden vaak de woorden ‘de millennial is lui’ genoemd. Een statement waar ik het niet mee eens ben, kijkend naar de vrouwen die elke dag een werkplek bij mij huren. Zoals ik vorige keer al schreef: mijn huurders hebben lef, enthousiasme en talent. De een is moeder, de ander hangt juist elk weekend in de lampen (een enkeling weet die twee zelfs te combineren). Het gaat er dus niet om dat iemand lui is.

Zelf volg ik sinds een tijdje Judith Noorzij. Zij werkte als advocaat heeft zelf een burn-out gehad en is een jaar thuis geweest. Nu is ze inspirator, ook voor mij. Ze laat een realistisch beeld zien: struggles waar millennials tegenaan lopen. Zo plaatste ze laatst een post op Instagram die me wel aan het denken zette: “De millennial wordt nog steeds weggezet als lui, verwend en veeleisend. Ze stellen volwassen worden uit en alles moet altijd maar leuk zijn. Volgens mij is het anders. Volgens mij zijn wij de generatie, “Welkom in de maatschappij die 24/7 (online) actief is. Hier heb je een mobiele telefoon, staat alles op, je hoeft dus niks meer te missen. En er is internet en social media, super handig! Maar zorg dat je er niet verslaafd aan raakt. Alsjeblieft hier heb je 10.000 keuzes, zorg dat je de juiste maakt. Heb geen 9-17 mentaliteit. Wees flexibel en stressbestendig. Stilstaan is achteruitgang. Zorg dat je het goed doet want voor jou 1000 anderen. Zorg je dat je ook nog een sociaal leven hebt. En vergeet niet te sporten. De mogelijkheden zijn eindeloos dus haal alles eruit wat erin zit. We nemen je aan de hand bij het bouwen van het perfecte CV, maar wat je als persoon wilt bijdragen aan de wereld moet je zelf uitzoeken. Wat je überhaupt met je leven wilt moet je zelf uitzoeken. Als je maar wel opschiet, want je moet wel weten wat je wilt." Om haar bericht af te sluiten met: “We zijn volgens mij helemaal niet zo verwend. Maar we zijn wel zoekende. Naar onszelf en naar onze positie. En voor iedere millennial die wacht om aan de hand genomen te worden: het is wel aan onszelf om die zoektocht te starten en de antwoorden te vinden.”

Hoe houd je alle ballen hoog?
En daar kan ik me helemaal in vinden. Het mooie is dat we tijdens het samenstellen van het programma van The Self-Made Summit misschien toch bewust al bezig waren met dit onderwerp. Zo sprak ik een paar maanden geleden met Orfirah Hogeman, 30 jaar en recent moeder van haar derde geworden. Zij startte bij Nestlé, zette haar carrière voort bij Danone Nutricia ELN als Category & Channel Development Manager en maakte recent de stap naar Business Developer bij social enterprise QM intelligence. Ze vertelde me dat ze zich, uit nieuwsgierigheid (en noodzaak), veel had verdiept in boeken over persoonlijke effectiviteit en gedragspsychologie. Ze wilde op haar werk namelijk zo productief mogelijk zijn in een veeleisende werkomgeving. Hier haalde ze genoeg inspiratie uit om bijvoorbeeld slim om te gaan met je e-mails en agenda. En toen werd ze moeder. Het moederschap voegt een nieuwe dimensie toe waar nog weinig bij stil wordt gestaan in dit soort boeken. Kinderen laten zich namelijk niet plannen (haar woorden!) en zullen regelmatig de limieten van je flexibiliteit testen. En dat was wel even wennen. Want hoe pas je dit aan in je systeem? Tijdens The Self-Made Summit vertelt Orfirah haar persoonlijke verhaal over "jong" moeder worden en werken, en helpt onze bezoekers om op een praktische manier je eigen systeem hierin te vinden.

Of neem Sanny Verhoeven (Sannyzoektgeluk) en Lucy Woesthoff (co-founder Dromenjager). Allebei houden ze zich bewust bezig met geluk en de rol die jij zelf speelt in het najagen of realiseren ervan. Hoe vergroot je je focus en verminder je stress om zo gelukkig te leven terwijl je je eigen doelen nastreeft? Want vraag jij je wel eens af hoe het kan dat het bij sommige mensen lijkt alsof ze ‘alles hebben’? Een goede functie, een rijk sociaal leven én een gezin. En dat het vanzelf lijkt te gaan? Tijdens The Self-Made Summit doen Lucy en Sanny in een fireside chat een boekje open over geluk, de balans tussen werk- en privéleven, feminisme en de uitdagingen die horen bij het leven.

Dat is het leven
Want dat is het. Het is het leven. Met veel (externe) factoren en dingen waar we geen invloed op hebben, maar waarbij we wel zelf kunnen kiezen hoe we hiermee om gaan. En hoe we dat doen, dat is aan ons. Start de zoektocht en vind jouw eigen antwoorden. Dat is misschien wel het mooie van het leven. We doen ons best en er is geen goed en geen fout. Ik kijk in ieder geval erg uit naar de verhalen van de sprekers. Want hoe dan ook, ik weet zeker dat ik veel van hen ga leren. En hierdoor weer een beetje het doel ben dat ik altijd nastreef: de beste versie van mezelf worden. Zonder dat daar druk op ligt. Want we doen allemaal ook maar ons best toch?

Of zoals Judith het zo treffend zei: We’re all just human.

Carrière-event
Emilie organiseert, vanuit Hashtag Workmode, op 7 maart in Amsterdam The Self-Made Summit: hét carrière event voor ambitieuze vrouwen. Kaarten zijn verkrijgbaar vanaf €349. Een VIP-ticket kost €499. Meer informatie?


Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Psyche