Glamour's boekenclub: recensie over ‘Feministen dragen geen roze en andere leugens’

Keira Knightley schrijft een brief aan haar dochter waarin ze vertelt over de bevalling

feministen-dragen-geen-roze-boek
Dimitrios KambourisGetty Images

Glamour tipt je graag fijn leesvoer, daarom beoordeelt boekrecensent Saraï van Well of het boek de moeite waard is of niet. Deze keer: Feministen dragen geen roze en andere leugens’ van Scarlett Curtis.

Feministen dragen geen make-up, geven de wereld maar al te graag een blik op hun behaarde benen en oksels en hebben eigenlijk gewoon een gruwelijke hekel aan mannen? Think again! Feministen zijn hip, stijlvol en houden er ook van om dagelijks enigszins gênante berichtjes te sturen naar hun crush, stelt Scarlett Curtis. De journaliste en activiste schreef het boek ‘Feministen dragen geen roze en andere leugens’, een boek waarin girlpower tot een nieuw begrip wordt verheven.

Curtis legt samen met meer dan vijftig hedendaagse feministen, van actrices Emma Watson en Keira Knightley tot YouTuber Zoe Sugg en model Adwoa Aboah uit wat feminisme en het leven als een vrouw, voor hen betekent. Hierin zijn de dames opvallend open, ongenuanceerd en oprecht. Zo schrijft de altijd elegante, en toch ietwat gesloten Knightley een brief aan haar dochter waarin ze vertelt over de bevalling. ‘Mijn vagina scheurde. Je kwam eruit met je ogen wijd open. Je armpjes in het licht. Je krijste. Ze legden je op mijn borst, bedekt met bloed, huidsmeer, je hoofd misvormd door het geboortekanaal.’ Waarna ze doorgaat over de rol van de moeder en eindigt met een boodschap aan haar dochter: ‘Ik ben niet het zwakkere geslacht, jij bent niet het zwakkere geslacht, wij zijn niet het zwakkere geslacht.’

Bridget Jones
Niet alleen Knightley blijkt over een openhartige pen te bezitten. ‘Feministen dragen geen roze en andere leugens’ leest alsof je in een loungebar zit en de ene na de andere actrice, activiste of schrijfster bij je aanschuift om te vertellen over haar leven, haar doelen en idealen. YouTuber Zoe Sugg geeft tips over het opzetten van een eigen bedrijf, schrijfster Helen Fielding maakt van haar geesteskind Bridget Jones een ware feminist en komiek Akilah Hughes stelt de ultieme feministische muzieklijst samen.

Menstruatie
Het zijn echter vooral de verhalen over taboeonderwerpen als menstruatie, waarin de dames excelleren en een kritisch, prikkelende doch humorvol betoog weten neer te zetten dat tot denken aanzet. Model en activiste Adwoa Aboah: ‘Wie herinnert zich de eerste keer dat ze ongesteld was? Of heeft weleens haar stoel moeten controleren als ze opstond? Of, mijn persoonlijke favoriet, wie heeft weleens paniekerig beseft dat ze bloedvlekken heeft gemaakt op het bed van een ander? … Als oprichter van Gurls Talk ben ik vastbesloten om een einde te maken aan menstruatiearmoede. Onze menstruatie wordt nog steeds als vanzelfsprekend gezien en ondermijnd, en dit is een feministisch probleem. Het feit dat er op menstruatieproducten in het Verenigd Koninkrijk een luxebelasting zit terwijl ze zo noodzakelijk zijn voor ons dagelijks leven, toont aan hoe onbelangrijk de regering menstruele hygiëne en de gezondheid van vrouwen vindt. En dat is gewoon niet oké.’

Nederlands tintje
Dit feministische relaas heeft ook een Nederlands tintje door het essay van Sarah Izat, politiemedewerkster bij de Nationale Politie, eenheid Rotterdam. Izat kwam in 2017 in het nieuws doordat ze de zaak ‘Hoofddoek en uniform’ aankaartte bij het College voor de Rechten van de Mens, omdat ze van haar werkgever geen hoofddoek mocht dragen bij haar uniform. Het College voor de Rechten van de Mens stelde haar in het gelijk dat de politie onderscheid maakte op godsdienst, maar de politie nam een ander besluit. ‘Ik mocht geen politie-uniform dragen, maar de politie ‘gunde’ het mij om als enige hoofddoekdragende politiemedewerker burgercontact te hebben.’

Go for it
Een uitspraak die haar alleen maar meer heeft aangezet tot strijden voor haar idealen. ‘Vrijheid is pas vrijheid als je voor jezelf kunt beslissen. Ik ben een vrouw die het zelfbeschikkingsrecht, waar ooit onder anderen de beroemde Aletta Jacobs hard voor heeft gevochten, in stand houdt en symbolische vrijheid radicaal verwerpt. Ik sta niemand toe een vrouw een deel van haar identiteit te ontnemen.’ En daarmee vangt ze de rode draad die door dit boek loopt. Alle vrouwen zijn strijders, voorbeelden, die weten wat hun doelen en idealen zijn en daarvoor gaan. Als er iets is wat je van dit boek zult leren dan is het dat, of je het nu onder de naam van het feminisme doet of niet, je genoeg in je mars hebt om jouw doelen te bereiken. Ga voor die baan, schrijf dat verhaal waar je al jaren mee rondloopt of pak je spullen en reis de wereld over!

Het boek 'Feministen dragen geen roze en andere leugens' bestellen?

Meer van Psyche