Na #metoo neemt #mybodyismine Instagram over

“We moeten onze stem laten horen en samenwerken”

feminisme-mybodyismine-metoo
Stephen ZeiglerGetty Images

Dankzij de #Metoo-beweging durven steeds meer vrouwen vaker hun eigen ervaringen te delen betreft (seksueel) misbruik. Er is meer openheid, maar we zijn er nog niet. Stichting Mama Cash heeft daarom een nieuwe inspirerende hashtag het leven in geroepen: #MyBodyIsMine. Deze ging in een klap viral.

#MyBodyIsMine

Mama Cash trapte deze week de campagne, #MyBodyIsMine, af in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Het was het startsein voor een viral activatie, waarbij een tijdelijke tattoo met de slogan in gouden letters de hoofdrol speelt. De tattoo neemt social media langzaam over. BN’ers als Anna Nooshin en Victoria Koblenko laten weten er vierkant achter te staan.

"Zoom even in op MyBodyISMine en vraag jezelf af wat dat voor jou betekent. Hoe bizar is het dat deze zin anders is voor vrouwen dan voor mannen? Een vrouwenlichaam behoort uitsluitend haarzelf toe en niet haar man, laat staat de staat. Na #metoo en #alabamaabortionban is het tijd voor een positieve campagne die vrouwenrechten ondersteunt", schrijft de actrice bij haar foto.

Stem laten horen

“We moeten onze stem laten horen en samenwerken”, vertelt Zohra Moosa directeur over de noodzaak. Met de campagne drukken ze iedereen op het hart dat iedere vrouw, ongeacht huidskleur, geloof of seksuele voorkeur, vrij moet zijn om te gaan en staan waar ze wil, zonder in angst te moeten leven voor (seksueel) geweld.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Psyche