Dit doet een halfuurtje fietsen voor je lichaam

Pak die tweewieler er maar bij!

fietsen-lichaam
Caiaimage/Sam EdwardsGetty Images

Fietsen, wij Nederlanders kunnen er wat van. Of je nu naar school gaat, terugkomt van een avondje uit of onderweg bent naar werk: je kunt altijd op je tweewieler stappen. Benieuwd welke voordelen deze bezigheid voor je lichaam heeft? Glamour duikt het wereldwijde web in en zoekt voor jou het antwoord.

Calorieën bij fietsen

First things first: de calorieën. Let er wel even op dat als wij 'fietsen' schrijven, we geen Tour de France-niveau bedoelen, maar gewoon het muziek-aan-en-rustig-tempo-niveau. Hoe fitter je bent, hoe effectiever je workout is en hoe meer je uiteindelijk ook verbrandt.

Op de website van Healthline Networks staat geschreven dat als een vrouw van 70 kilo een half uur fietst, ze ongeveer 298 calorieën verbrandt. Even ter vergelijking: als je in plaats van de fiets tóch de bus pakt, verlies je volgens Calorielab precies 0 calorieën. Helemaal realistisch is dat ook weer niet, want van je huis naar het bushokje lopen is ook best een workout, toch?

Gezond
Zoals elke sport is fietsen goed voor je lichaam. Omdat fietsen een lichte sport is, worden je spieren versterkt en niet belast. Anne Lusk van Harvard School of Public Health heeft zestien jaar lang het fietsgedrag van achttienduizend vrouwen onderzocht. Hieruit bleek dat vrouwen die minstens vijf minuten per dag op de fiets zaten, fitter waren dan vrouwen die dit niet deden. Gemiddeld leven fietsers zelfs twee jaar langer. Score!

Humeur
Niet alleen is fietsen goed voor je lichaam, het is ook goed voor je humeur. Veel onderzoeken uit Nederland - hoe kan het ook anders? - laten zien dat fietsen en vreugde vaak hand in hand gaan. Als je zelfs maar even in de sportschool op de fiets zit, heeft het direct een positieve werking op je humeur.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Psyche