Picture not so perfect: zo verandert Gen-Z de beautystandaard

Een verademing, volgens velen

generation-z-beautystandaard
Mark SaglioccoGetty Images

Er is behoorlijk wat veranderd sinds de komst van Instagram in 2011. Een beetje Instagrammer weet precies hoe de perfecte wereld voorgeschoteld wordt aan z’n volgers. Toch er vindt nu een behoorlijke verschuiving plaats. Een verademing, volgens velen.

Picture perfect

Eerder werden we bedolven onder beelden van jaloersmakende ontbijttafels, idyllische hotspots, zorgvuldig gestylde outfits en acne-loze snoetjes die shinen tijdens het golden hour. En dat allemaal in feeds met hetzelfde kleurpaletten. Als tegengeluid was daar al gauw de opmars van de finsta-accounts. Een fake instagramaccount waar mensen hun meest rauwe en ongefilterde foto’s postten. Alléén voor je beste vrienden en niet voor the whole world to see.

View this post on Instagram

drinking TEA????? now thats weird

A post shared by ☆ emma chamberlain ☆ (@_emmachamberlain) on

Gen-Z

Maar ook dit was het startsein van een nieuwe instatrend, eentje die zich richt op transparantie en onvoorwaardelijke self love, waarin Generation Z (zij die geboren zijn tussen 1995 en 2010) zich maar wat graag in vastbijt. Steeds vaker zien we hun onbewerkte en natuurlijke zelf, die haaks staan aan de schoonheidsidealen die worden opgelegd, voorbijkomen. Kijk bijvoorbeeld naar Emma Chamberlain (18) dé internetsensatie van het moment die haar acne en backne niet onder stoelen of banken steekt of influencer Sophia Hadjipanteli (22) die een movement startte door haar kenmerkende volle wenkbrauwen. Daarnaast spreken deze influencers zich ook openlijk uit tegen verouderde representaties van schoonheid door zich kwetsbaar op te stellen en zelf te vertellen over hun eigen fouten en struggles. Of door drastisch af te dwalen van de perfecte Instagram esthetic, zoals Jazzelle Zanaughtti (23) met haar instagramaccount @uglyworldwide.


View this post on Instagram

😾

A post shared by :..::jazZELLe::.:: (@uglyworldwide) on

Identificeren

En bovendien zou dit een goed voorbeeld zijn voor jongeren. "Ze zien liever echte mensen, waarmee ze zich kunnen identificeren dan traditionele beroemdheden," concludeert mediaconglomeraat Viacom uit hun marktonderzoek.

View this post on Instagram

if i’m not here to love you what am i here for

A post shared by BILLIE EILISH (@billieeilish) on

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Psyche