Glamour’s boekenclub: recensie over ‘Just F*cking Do It’

Maak kennis met je nieuwe beste vriendin op zakelijk gebied

image
Quentin De Briey

Glamour tipt je graag fijn leesvoer, daarom beoordeelt boekrecensent Saraï van Well of het boek de moeite waard is of niet. Deze keer: ‘Just F*cking Do It’ van businesscoach Noor Hibbert.

Just F*cking Do It

Het is een droom van velen, een eigen bedrijf opzetten. De ultieme vrijheid, zelf je werktijden bepalen en nog wel het belangrijkste: bezig zijn met je passie. Ben jij helemaal klaar met zwoegen voor de baas en dagenlang naar je beeldscherm turen terwijl je bruist van de ideeën voor een eigen bedrijf? Maak kennis met je nieuwe beste vriendin op zakelijk gebied: Noor Hibbert. De Britse psycholoog en businesscoach met een Instagram following van meer dan 23k, pende haar adviezen neer in het lifestyleboek ‘Just F*cking Do It’.

‘Het leven is in feite het ticket voor de geweldigste show op aarde. Kom je naast me zitten op de voorste rij?’ sluit Noor Hibbert haar relaas af voor het creëren van een succesvol, gelukkig leven na 211 pagina’s. In 2013 gooide de Britse haar leven rigoureus om. Hoogzwanger werd ze met 31 weken naar de spoedeisende hulp gebracht voor de bevalling. Ze was bang, beloofde zichzelf en haar ongeboren dochter dat wanneer het kindje nog even zou blijven zitten, ze haar baan zou opzeggen en haar dromen zou najagen. Als bij een wonder blijft het kind nog een paar weken zitten en besluit Hibbert haar droom om een eigen bedrijf op te zetten te verwezenlijken. Tijdens haar zwangerschapsverlof verdient ze haar eerste ton met een bedrijf op Amazon, wat uiteindelijk de kickstart vormt voor haar succesvolle carrière.

De wet van aantrekkingskracht
Hibbert, nu vooral bekend om het coachingsbedrijf ‘This is your dream’, dat ze vijftien maanden na haar Amazon-bedrijf opzette, helpt vrouwen om hun eigen succesvolle bedrijf op te zetten. Daarvoor bundelde ze haar inspirerende verhaal vol tips en tricks in het recent verschenen ‘Just F*cking Do It’. ‘Waarschijnlijk heb je dit boek opgepakt omdat een stemmetje in je hoofd fluistert dat je voor meer bent voorbestemd en omdat een deel van je gelukkiger wil zijn. Echt f*cking gelukkig. Als we kijken naar waarom we de dingen doen die we doen in ons leven, is de onderliggende reden dat we gewoon gelukkig willen zijn,' steekt Hibbert het boek op een vlotte toon in. Waarna ze in iets meer dan 200 pagina’s uiteenzet hoe je je eigen geluk kunt vinden.

Ieder hoofdstuk sluit Hibbert af met een samenvatting en tips. Hierin moedigt ze haar lezers aan om hun doelen op papier te zetten en groot te dromen. “Ik heb een opdracht voor je. Pak pen en papier en schrijf op wat je ideale jaarinkomen is. Als je dat hebt gedaan, wil ik dat je naar het getal kijkt, je pen pakt en er een nul achter zet.” De psychologe beperkt zich hier niet alleen bij het vormen van doelen van een eigen bedrijf. Ook liefde, vriendschap en persoonlijke groei komen aan bod. De gemeenschappelijke deler hierin is voor de schrijfster de ‘wet van aantrekkingskracht’, die zich los laat vertalen in ‘je kunt aantrekken wat je in leven wilt hebben.'

Hibbert beschrijft in het boek hoe deze wet haar heeft geholpen en daagt je uit om deze wet te testen. Ze vraagt je hardop het volgde uit te spreken en te geloven dat dit gaat gebeuren "Hoi Universum, ik moet geloven dat je me steunt, ik moet echt in je gaan geloven, dus je moet iets voor me doen. Ik wil dat je laat zien dat je luistert. Ik wil dat je me binnen vierentwintig uur een geschenk geeft. Jij mag kiezen wat, maar het moet wel een verrassing zijn. En laat me op de een of andere manier weten dat jij het bent, zodat ik weet dat het echt van jou is." Of ik er honderd procent van overtuigd ben dat deze ‘wet’ daadwerkelijk werkt: nee dat niet. Maar uiteraard probeerde ik hem wel even uit. Of het puur toeval was of daadwerkelijk de wet van aantrekkingskracht is; ik kreeg op dezelfde dag te horen dat ik een mooie samenwerking binnen had gehaald voor mijn blog.

‘Moeten’
Hibbert debuteert met ‘Just F*cking Do It’ en laat hier en daar wel wat steekjes vallen. Haar schrijfstijl is een tikkeltje belerend, wat afstotend kan werken. Zo schrijft ze vaak in termen van ‘moeten’ en ‘volg de stappen die ik uitschrijf op.' Enige vrijheid voor de lezer was hier fijn in geweest. Daarnaast roept de nieuwbakken auteur meerdere malen op om naar haar website te gaan en daar de nodige oefeningen te downloaden voor een uitgebreidere uitleg. Fijn naslagwerk voor in het nawoord, waar het dan echt als aanvulling kan dienen, maar in het boek zelf lijkt het meer op reclame.

Desalniettemin doet dit niet heel veel afbreuk aan het boek en weet Hibbert een vlot geschreven, inspirerend verhaal neer te zetten. Een lifestyleboek dat vernieuwing brengt in het genre door de concrete oefeningen die echt aanzetten tot denken en het volbrengen van je eigen doelen.

Meer van Psyche