Glamour’s boekenclub: recensie over ‘De Kunstmeisjes’

Wat nou 'kunst is saai'?

vrouw-leest-een-boek
Unsplash

Glamour tipt je graag fijn leesvoer, daarom beoordeelt boekrecensent Saraï van Well of het boek de moeite waard is of niet. Deze keer: ‘De Kunstmeisjes’ van Mirjam Kooiman, Nathalie Maciesza en Renee Schuiten-Kniepstra.

De één loopt het liefst de hele dag in een museum rond en bestudeert ieder detail van een kunstwerk. De ander ziet het museum als een fijne verkoeling op een warme dag en werpt vluchtig een blik op de museumstukken. Gemiddeld kijken mensen twintig seconden naar een kunstwerk. Dat is veel te kort, als het aan 'De Kunstmeisjes' ligt. Zij penden het gelijknamige boek vol met grappige, interessante en saillante details over vijftig kunstwerken in Nederlandse museums. Wat nou 'kunst is saai'? Daar denk je anders over als je dit boek hebt gelezen.

De Kunstmeisjes

‘Kunstmeisjes’ Mirjam Kooiman, Nathalie Maciesza en Renee Schuiten-Kniepstra leerden elkaar in 2009 kennen tijdens hun studie kunstgeschiedenis in Amsterdam. In 2016 riepen ze het blog De Kunstmeisjes in het leven: “Zodra je in deze sector (kunst, red.) gaat werken, kom je erachter dat er een bepaald stereotype beeld heerst van jonge vrouwen in de kunstwereld: ‘prachtige hertjes’ of ‘oppervlakkige gallerina’s’, die weinig van kunst weten. We willen graag de licht denigrerende naam ‘kunstmeisjes’ reclaimen en er een andere betekenis aan geven. De ironische hashtag werd onze geuzennaam. Wij zijn kunstmeisjes: jonge vrouwen die in de kunstwereld werken, en graag onze kennis over en liefde voor kunst delen,” schrijven ze in het voorwoord. Inmiddels hebben de drie op hun Instagramaccount kunstmeisjes meer dan 24 duizend volgers.

Na jaren recensies te hebben geschreven voor hun blog werd het dit jaar tijd voor een boek, waarin ze zelf kunstwerken bespreken. Al was het selecteren van die kunstwerken nog best een klus. “In ons geval was het een kwestie van heel hard onze persoonlijke favorieten naar elkaar schreeuwen in de hoop dat de anderen akkoord gingen,” vertellen ze.

Kunstwerk van Sophie Calle

De schrijfsters gebruiken een flinke dosis humor en een luchtige toon bij het bespreken van de kunstwerken. Lees deze alinea maar eens: “We hebben het naar alle waarschijnlijkheid allemaal wel eens meegemaakt: je bent met iemand aan het daten en je bent smoorverliefd. Misschien woon je zelfs al samen, of ben je met diegene in het huwelijksbootje gestapt, met een aantal wolkjes van baby’s tot gelukzalig gevolg. Dan gaat er iets mis. De ander is niet gelukkig, wil niet meer elke ochtend naast jou wakker worden, laat staan elke avond met jou naar bed. Soms zie je de voortekenen al langere tijd, en is de passief agressieve manier waarop iemand al weken elke ochtend met spastische kaakbewegingen cruesli staat te vermorzelen veelzeggend.”

Dit klinkt als het begin van een liefdescolumn, maar vormt de humoristische inleiding op een kunstwerk van moderne kunstenares Sophie Calle. Calle werd via een e-mail van 22 regels door haar toenmalige vriend gedumpt. Ze maakte daar een kunstproject over, door 107 vrouwen de brief te laten lezen en hun mening erover te geven. Één van die vrouwen was haar moeder, die als antwoord gaf: “Laten we niet overdramatisch doen. Jouw ‘liefde’ duurde slechts drie, misschien vier seizoenen.”

Selfiemeester Rembrandt van Rijn

Door de kunstwerken helemaal te ontleden en de verhalen erachter te vertellen, voelt het boek als een exclusief kijkje in de wereld van kunstenaars. De humoristische vertelstijl van de schrijfsters zorgt er tevens voor dat de kunstwerken op een speelse manier begrijpbaar worden. Daardoor wordt het kijken naar een Rembrandt ineens net zo interessant als een avondje Netflixen. “Een geslaagde selfie maken, is alsof je midden in de nacht dronken een bestelling bij de lokale snackbar doet: alles erop en eraan, met extra saus…. Als je denkt dat de selfie pas zijn intrede heeft gedaan sinds de uitvinding van de smartphone en een heel scala aan flatterende filters, think again. Er is namelijk een onbetwiste meester van de selfie, en hij deed het lang voordat wij het woord ook maar hadden bedacht: Rembrandt van Rijn. Rembrandt heeft gedurende z’n veertig jaar zijn eigen gezicht minstens veertig keer geschilderd.”

De Kunstmeisjes zetten met hun gelijknamige boek een prachtig relaas neer over de kunst. Het verrast door de gevarieerde selectie aan kunstwerken, die zowel uit de moderne kunst als de oudheid komen. Door de sublieme schrijfstijl van de drie vrouwen blijf je met plezier lezen. De Kunstmeisjes laten zien dat kunst allesbehalve saai is.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Psyche