Fijne trucjes om je te helpen als je niet lekker in je vel zit

15% van Gen-Z'ers heeft te maken (gehad) met depressies

Portrait of a Young Confident Woman Closing her Eyes with Windswept Hair
Caroline Tompkins / Refinery29 for Getty ImagesGetty Images

Uit een recent onderzoek kwam naar voren dat jongeren tegenwoordig meer worstelen met depressies dan tien jaar geleden. Onder millennials die rond 1990 zijn geboren heeft 9% te maken gehad met depressies, terwijl dat bij Gen-Z'ers (die rondom de millenniumwisseling zijn geboren) al 15% is. In de donkere wintermaanden merk je zelf wellicht ook dat je energielevels een stuk lager zijn en je meer vatbaar bent voor Seasonal Affective Disorder –met de toepasselijke afkorting SAD.

Ik deal zelf al lange tijd met depressies en merk dat ik door de jaren heen (met de hulp van de juiste therapie) allerlei tools heb verzameld om er beter mee om te gaan.

Wat te doen bij depressies

De onderstaande lijst bevat trucjes die je kan uitvoeren om je day to day mood wat te verlichten en het hele proces draaglijker te maken, maar in de eerste plaats wil ik je op het hart drukken dat een bezoekje aan de huisarts écht niet zo eng is als het lijkt. Ik heb het zoeken van hulp zelf enorm lang uitgesteld omdat dingen die ik eng vind – zoals de huisarts bellen – voor mij kunnen voelen als het beklimmen van Mount Everest. Nu ik het eenmaal heb gedaan kan ik je verzekeren: een simpele verwijzing van je huisarts naar een goede therapeut gaat een enorm verschil maken. Begin daar, en houd de onderstaande trucjes in je zak als ondersteuning.

Begin met haalbare doelen

Tijdens een periode van depressie kan zelfs de kleinste handeling voelen als een enorm zware taak – denk bijvoorbeeld aan het bellen van de dokter, zoals ik hierboven al noemde. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat ik mijn huis nogal laat verslonzen als het minder goed met me gaat. Vervolgens voel je je alleen maar slechter: nu ben je niet alleen depressief, maar ben je een depressief iemand die in een zwijnenstal woont. Wat voor mij helpt is om kleine, maar haalbare doelen te stellen.

Dus niet 'vandaag moet ik mijn kamer helemaal opruimen', maar 'vandaag vouw ik de kleding die op mijn bank ligt op'. Niet 'vandaag moet mijn mailbox leeg', maar 'vandaag moet ik even antwoorden op dat ene belangrijke mailtje'. Als je iets kleins hebt afgestreept, richt je je op het volgende kleine ding dat je kan doen. Baby steps.

Routines in sociale contacten

Voor mij zijn niet alleen routines in mijn werk belangrijk, maar vooral ook in mijn sociale contacten. Vriendschappen zijn belangrijk, maar vaak moeilijk te onderhouden als je depressies hebt. Thuis in bed blijven is nou eenmaal veel makkelijker dan naar de kroeg gaan, en ik voelde me vaak bezwaard om in te gaan op uitnodigingen omdat ik dacht dat ik de sfeer naar beneden zou halen als ik er bij zou zijn. Is niet zo. Geloof me: als je eenmaal gáát, gaat het beter.

Heb je een goede vriend(in)? Probeer dan een wekelijks moment af te spreken dat jullie elkaar zien. Neem je bijvoorbeeld voor om elke week samen Wie Is De Mol? of Expeditie Robinson te kijken. Op deze manier ben je niet afhankelijk van het maken en nakomen van een afspraak.

Voel je je op het moment nog niet comfortabel om dit van je vrienden te vragen? Doe dan nieuwe sociale contacten op met bijvoorbeeld een improv-klasje, een naaiclubje of vrijwilligerswerk.

Ga naar buiten

Mensen zijn niet gemaakt om zo ontzettend veel binnen te zijn, en hoewel je bed heerlijk ligt en een safe space is, ga je je alleen maar rotter voelen. Dus hoewel het verleidelijk is om de hele zondag hersenloos naar memes te liggen kijken, is het belangrijk om naar buiten te gaan. Breng die H&M-retour eindelijk eens naar het postkantoor. Wandel eens naar de iets verdere supermarkt. Trakteer jezelf op een lekkere koffie bij dat koffietentje. Als het schijtweer is, ga je lekker in je eentje naar de bioscoop. Het is wellicht moeilijk om je ertoe te zetten, maar aan het eind van de dag zul je blij zijn dat je naar buiten bent gegaan.

Andere tips bij depressies

- Weet dat de gevoelens die je vandaag hebt, morgen heel anders kunnen zijn. Een nieuwe dag, nieuwe kansen.

- Houd een 'witboek' bij. Leg een boekje naast je bed en schrijf aan het einde van de dag alle dingen op die vandaag goed gingen. Van 'ik heb een ei gebakken, was lekker' tot 'ik heb op mijn werk een super toffe prestatie behaald'. Alleen wat goed ging, er is hier geen plek voor negativiteit. Hierop reflecteren helpt je in te zien dat je meer kan en meer behaalt dan je 'depressie-stemmetje' zegt.

- Probeer of een CBD-supplement voor jou werkt. Dit is een natuurlijke manier om je rustiger, kalmer en fijner te voelen op momenten dat je veel stress ervaart.

- Mediteer. Er zijn voldoende apps om jou te helpen je gedachten op een rijtje te zetten, zodat jij ze kan herkennen voor wat ze zijn: is dit echt iets om je druk over te maken, or is the depression talking?

Heb je zelfmoordgedachten, of maak je je zorgen om een ander? Bel de suïcidepreventielijn op 113, zij bieden fijne hulp.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Psyche