Relativeren is ook een kunst

En Glamour's Gina wil dit kunstje onder de knie krijgen...

image
Jasper Rens van Es

Goede voornemens, wie heeft ze niet. De een wil sparen: voor een designertas (short term save goal) én voor een koophuis (long term save goal). De ander wil verliefd worden: op die langverwachte soulmate (waar blijf je nou?). Of op het leven. Glamour's Gina wil graag beter leren relativeren. Met méér tevredenheid, ontspanning en energie als gevolg.

Tot tien tellen lukt Gina (tot voor kort). En ergens een nachtje overslapen, na een uur plafonddienst, inmiddels ook. Maar er is meer mogelijk in de wondere wereld van relativeren. Ze gaat op ontdekking met het boek Relativeren is ook een kunst als guide.

Moody Monday

''De badkamerspiegel verraadt het al: dit is niet mijn dag! Ik ben moe, heb wallen en donkere kringen onder mijn ogen, mijn haar staat alle kanten op en is met geen borstel in bedwang te krijgen (note to self: nooit meer je haren wassen in de avond en met nat haar in slaapvallen) en ik weet niet wat ik aanmoet. Sterker nog: ik weet niet wat ik met mezelf aanmoet. En mijn emoties. Wat een gedoe, gezeik! En de dag moet nog beginnen...

Natuurlijk verliep de rest van de ochtend alles behalve soepeltjes. Mijn dochter Mex wilde niet dat ik ging werken, weigerde te eten en bleef als een koala aan mij vastplakken. Haar heb ik in pyjama bij oma afgezet, nadat ik mijn hoofd stootte tegen de deur van de auto (toen ik Mex uit het autozitje haalde). Ik vergat mijn ontbijt to go in de auto, miste de trein en kon in de trein niet zitten om mijn make-up te fixen. Jankmoment #1 van die dag (terwijl er een emo track van Mario door mijn oortjes klinkt) was bijna daar, totdat een oudere man mij complimenteerde met mijn - I quote - coole flowerpowerbroek. Hij had er in de jaren '70 ook zo één. Ik moet lachen. Zoek een grappig filmpje van Mex in mijn filmrol, om die grijns op mijn gezicht vast te houden. En al turend naar buiten vraag mezelf af welke ramp zich nou heeft voltrokken deze ochtend? Geen één. Ik ben enkel in de steek gelaten door mijn relativeringsvermogen. Met die gedachte in mijn achterhoofd loop ik op Amsterdam Centraal richting de Starbucks om een koffie en een ontbijtje te scoren. De ellenlange rij doet me weinig tot niets, te laat ben ik toch al. En de middag wil ik mindful tegemoet gaan.''

Wat is relativeren?

Relativeren betekent een brede kijk hebben op dingen, je verplaatsen in een ander, reflecteren op jezelf en iets in perspectief plaatsen. Het vinden (en houden) van balans tussen hoe belangrijk een situatie is en de mate waarin het je bezighoudt is hierin key.

Relativeren heeft vele voordelen, het kan ervoor zorgen dat je beter in staat bent om te ontspannen. Maar ook flexibel, beheerst en positief meedeint met de ups en downs van het leven. Je maakt je immers niet meer druk om dingen die niet zo belangrijk zijn, zoals een bad hair day! Hoewel er in je brein een plekje is gereserveerd voor dit principe, is relativeren niet voor iedereen een makkie. Je ziet namelijk wat je wil zien en ziet de waarheid zoals je wil geloven dat-ie is. Dat doe je niet expres, zo ervaar je het gewoon.

5 tips

Relativeren is geen koud kunstje, dat is duidelijk, maar relativeren is te leren. Glamour verzamelde de 5 praktische DIY-tips uit het nieuwe boekwerk van Mariëtte Baanders.

#1 Neem effe afstand van de situatie

Zit je middenin een emotionele episode, van een dilemma of #fail op werk tot een ruzie met je beste vriendin of date boy? Neem afstand en parkeer de situatie. Perspectief ga je in the head of the moment toch niet vinden. De volgende dag (of de dag daarna), als er bewust pas op de plaats is gemaakt en je er even afstand van hebt genomen, is het veel makkelijker om de boel te relativeren. En zie je hoe je het beste kunt omgaan met de situatie. Of je gevoel.

On that note, bekijk 'het probleem' van alle kanten. Dus niet alleen van jouw kant, maar ook van de andere kant. Verplaats je in andermans schoenen. Hoe zou jij in haar of zijn plaats reageren? Wat speelt er precies? Beredeneer het probleem zo objectief mogelijk.

#2 Focus op de goede en leuke dingen

We vinden het vaak makkelijker om te focussen op wat niet goed gaat, terwijl het leuker is om de focus te leggen wél goed gaat. In elke situatie. En bij elke relatie, vriendschap. Houd in je telefoon een notitie bij waarin je alles tikt wat positief was aan de dag. Life is good!

#3 Verlies het grote plaatje niet uit het oog

We zijn soms zo bezig met de kleine details (''hij appt niet zoveel als eerst''), dat we het grotere plaatje (''he is a good guy'') missen. Als je een probleem ervaart, plaats dat dan in het perspectief van je hele (dating)leven. En vraag jezelf af: is het écht zo ernstig? Is het iets dat morgen, over een week of over een jaar ook nog een 'groot probleem' voor je is?

#4 Las elke dag een (mediatie)moment voor jezelf in

    Skip de social scrollsessie! Leg je telefoon aan de lader bij het stopcontact ver weg van je bed en 'own' het moment voor jezelf voor het slapengaan. Het (mediatie)moment voor jezelf fungeert dan niet alleen als manier om tot observatie, overdenking en praktische voornemens te komen, maar ook als zogeheten 'afsluiter van de dag'.

    Bonus? Zo'n moment waarop je met jezelf alleen bent, zorgt op zichzelf al voor de nodige rust om makkelijk in slaap te vallen. En dat wil je, want in piekeren heb je juist geen zin.

    #5 Maak een persoonlijk 'mantraboek'

    Een notitieboekje dat je gaandeweg vult met oneliners of gedachten, toegespitst op je eigen emotionele ervaringen én op je valkuilen. Van 'doe wat je moet doen om goed voor jezelf te zorgen' tot 'kom tijd, komt raad'. Elk moment waarop je tegen een gevoel aanloopt dat je moeilijk vindt, kun je het boekje erbij halen en de eye-openers of guidelines teruglezen.

    P.S. wat ook kan helpen: een ommetje maken. De buitenlucht kan wonderen verrichten. Je gedachten krijgen de tijd om uit te waaien.

    Kleine kanttekening

    Relativeren is dus belangrijk, maar overdrijf niet! Soms is het goed om emoties te voelen, ze horen bij het leven. Zónder emoties zijn we net zombies. Emoties kunnen een uitlaatklep zijn. Wat is er nou fijner dan af en toe een flink potje te huilen (onder de douche), de stress van je af te schreeuwen of nijdig uit je vel te springen? Relativeer je alle emoties, dan kan het zijn dat je moeilijkheden wegwuift, problemen verkleint of situaties romantiseert.

    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Talking points