Maaike over haar burn-out: 'Ik wilde van buitenaf mijn bestaansrecht bevestigd zien'

'Hoe harder ik ga werken dat gewicht te dragen'

Portrait of beautiful young woman relaxing in meadow
Andriy OnufriyenkoGetty Images

Uit onderzoek blijkt dat vijftien procent van de Nederlandse vrouwen een burn-out heeft (gehad). Sterker nog: de afgelopen jaren nam het aantal burn-outs alleen maar toe. En het zijn vooral de 'jongeren' in de leeftijd van 25-35 die ermee moeten dealen. Kijk maar om je heen, je kent vast wel iemand die het opbrandsyndroom heeft. Hamvraag: hoe ga je om met stress en spanning in deze coronacrisis? Als je op jezelf bent aangewezen en de muren van je huis op je af lijken te komen?

Hoe ga je met stress en spanning om

Tegenwoordig zitten we in een verwarrende en heftige periode, die ons allemaal om uiterste aanpassingsvermogen vraagt. Dat is buitengewoon zwaar en er zijn dan ook veel mensen die veel stress en spanning ervaren, omdat ze zich machteloos en eenzaam voelen. Logisch. We hebben geen idee hoe lang dit gaat duren. Je voelt je opgebrand, gestrest, geleefd en bent (bijna) tot nergens meer in staat. En niet één dag(deel) of een weekend, maar elke dag. De hele dag. Maaike Helmer, oprichter van online magazine Stressed Out, kan dat beamen – zij kampte 10 jaar geleden met een burn-out.

Bekijk ook: Selena Gomez vertelt over haar bipolaire stoornis

"Mijn burn-out was natuurlijk in het pre-corona tijdperk. In mijn geval kwam het doordat ik heel lang heb gedacht: hoe meer gewicht er op me drukt, hoe harder ik ga werken dat gewicht te dragen. Achteraf realiseer ik me dat het bij mij voortkwam uit een grote behoefte aan goedkeuring; ik wilde van buitenaf mijn bestaansrecht bevestigd zien. Ik ben als kind enorm gepest en ik heb eigenlijk daarna zo veel mogelijk mijn best gedaan om te horen en voelen dat ik er mocht zijn. Tijdens mijn burn-out kwam ik erachter dat ik niet uit de buitenwereld kan halen wat ik uit mezelf moet halen.

'Ik wilde van buitenaf mijn bestaansrecht bevestigd zien'

Ik ging met mezelf aan de slag. Dat was een proces van één jaar, inclusief re-integratie van drie maanden. Je hoort altijd dat mensen veranderen na hun burn-out. Ikzelf kan nu makkelijker de zin van onzin scheiden. Daarnaast heeft juíst mijn burn-out mij leren genieten van de kleine momenten die het leven de moeite waard maken." Glamour vroeg Maaike om haar te delen en tips te geven over hoe je het beste kan omgaan met een stress en spanning in deze bizarre en onzekere tijd. Om zo wellicht een burn-out te voorkomen."

Signalen burn-out

"Voor veel mensen is het moeilijk om aan een burn-out toe te geven. Ik heb het zelf destijds erg lang ontkend. Bij sommige mensen beginnen de eerste signalen lichamelijk, bij anderen geestelijk. Ik had bijvoorbeeld eerst lichamelijke signalen, mijn weerstand werd lager: ik had vaak hoofdpijn en buikpijn en ik was altijd moe. Daarna kreeg ik geestelijke signalen, ik kon me niet meer concentreren: ik had een kort lontje, piekerde nachtenlang, werd vergeetachtig, stelde mijn partner honderd keer dezelfde vraag. Al die tijd dacht ik: als ik maar hard genoeg mijn best doe, kom ik hier wel overheen; veel mensen die tegen een burn-out aanhikken bewandelen hetzelfde pad. Eerst zit je in de ontkenning, vervolgens ga je harder in de overlevingsstand en uiteindelijk kun je de signalen niet meer negeren en val je om. Het laatste stuk voelt alsof je met volle vaart tegen een muur aan rijdt, maar de remmen niet meer kan vinden.

'Al die tijd dacht ik: als ik maar hard genoeg mijn best doe, kom ik hier wel overheen'

Veel mensen die in een burn-out terechtkomen, hebben moeite de controle los te laten en zijn perfectionistisch. Dat was bij mij ook het geval. Ook dat is vaak heftig om te ervaren als je onderuitgaat: dat je niet overal controle over hebt. En dat het leven niet perfect kan zijn, jij dus ook niet. Toen ik toegaf aan de burn-out kon het herstel eindelijk beginnen." Achteraf bleek deze zware periode een waardevol leermoment en maakte Maaike van haar burn-out haar business. "Ik heb opgericht wat ik tijdens mijn herstel en ook daarna graag had gehad, een online magazine met toegankelijke, praktische artikelen over stress, burn-out, balans en innerlijke rust – die tegelijkertijd inzicht en herkenning bieden. Van toepassing in het gewone dagelijkse leven, om balans te houden." Dit zijn de beste tips van Maaike.

Tips tegen stress

Tip 1: slaap

"Veel mensen bezuinigen als eerste op slaap, maar slaap is superbelangrijk voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Tijdens je slaap spoelen je hersenen bijvoorbeeld letterlijk verbindingen weg die ze niet meer kunnen gebruiken."

    Tip 2: ga voor gezond

    "Tijdens stressvolle periodes grijpen we makkelijker naar zoete en vette dingen. Dit zit in ons overlevingssysteem: we zijn zodanig geprogrammeerd om dingen te eten die ons een energieboost geven. Etenswaar met een overload aan suiker en vet. Plus: als je veel suiker eet, daalt daarna je bloedglucose waardoor je behoefte hebt aan...meer suiker. Veel vitamines komen we daarentegen tekort. Dus: zorg voor een uitgebalanceerde voeding, óók nu."

    Tip 3: beweeg zoveel mogelijk

    "Het is enorm belangrijk om regelmatig te bewegen. Het liefst buiten, want de natuur heeft een bewezen stressverlagend effect. Maar het is ook niet de bedoeling dat je met te veel mensen buiten bent. Zelf maak ik weleens een wandeling met de hond, maar dan op momenten dat niet veel mensen buiten zijn. Heel vroeg in de ochtend, bijvoorbeeld. Dan loop ik door de polder, in mijn eentje. Ook loop ik onnodig veel de trap op om tot genoeg beweging te komen. Er zijn natuurlijk ook veel video’s op YouTube te vinden via welke je yoga kunt doen. Zelf doe ik elke zondag met een moeder-kind yoga klas online mee."

    Tip 4: contact is key

    "Dat de muren op je af komen, dat is geheel logisch. Maak contact met anderen. Dat kan door vriendinnen, familieleden of collega's op te zoeken via de digitale mogelijkheden (Zoom, Google Hangouts, Facetime). Deel je angsten, je verdriet, je vragen, je twijfels. Het kan enorm helend zijn om gewoon eens je verhaal te doen met een kop koffie of een glaasje wijn. Liever natuurlijk in real life, maar dat kan nu helaas niet."

    Tip 5: knuffel, als het kan

    "Fysiek contact zorgt voor oxytocine aanmaak en dat geeft je een gelukkig gevoel. Knuffel je man, je kind of je kat. En als je single bent, zorg liefdevol voor jezelf (doe dat natuurlijk ook als je niet single bent)."

    Tip 6: neem tijd voor jezelf

    "Blijf ook contact met jezelf zoeken! Door dingen te doen die je gelukkig maken. Die kunnen even leuk als nutteloos zijn. Ik kook uitgebreid en ontwikkel nieuwe soeprecepten. Ik lees boeken over onderwerpen die me interesseren. Ik graaf wat in de tuin."

    Tip 7: Durf stil te staan

    "Probeer te genieten en stil te staan bij de kleine dingen om je heen binnen jouw bewegingsruimte. Het kan zo simpel zijn als de zon die door je gordijnen binnenvalt, de bloemen op je balkon, een mooi woord in een boek, je uitrekken in bed met frisse lakens of een goed (online) gesprek met een dierbare."

    Heb je een burn-out? Fysiek herstel is de eerste stap

    ''Je kunt geen kant op als je lichaam niet eerst minder stresshormonen aanmaakt. Het moet uit de vecht-, vlucht- of bevries-respons. En zorg dat je een officiële diagnose krijgt en hulp zoekt. Uit een burn-out komen gaat het best met goede, professionele (!) hulp. Bovenstaande tips gelden ook voor jou, maar alleen als je ertoe in staat bent. Dingen onder druk zetten heeft absoluut geen zin tijdens een burn-out. Je herstel volgt zijn eigen tempo en je zult zien dat je na verloop van tijd alle bovenstaande punten weer kunt betrekken in je leven. Maar eerst: rust en hulp.''

    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder