Je verwachtingen bijstellen tijdens de coronacrisis, zo doe je dat

Therapeut Audrea van Poppelen legt uit: "Expectation management is de sleutel"

colourful studio portrait of a young non binary individual
Poppy MarriottGetty Images

Dit artikel volgt de maatregelen zoals gepubliceerd door de Rijksoverheid op 30 april 2020. Bekijk de meest actuele maatregelen op de website van de Rijksoverheid.

Sinds de quarantaine-periode is ingegaan, struggle ik vooral met één ding: ik leg te veel druk op mezelf. Ik wil - nee, móet - productief zijn: de dag beginnen met yoga, nieuwe manieren verzinnen om geld te verdienen, interessante boeken lezen, schilderen, sporten, iedere dag wandelen, dat soort dingen. In werkelijkheid lig in uren achter elkaar op de bank te Netflixen, haalt mijn stappenteller de 1000 niet eens en heb ik al twee Pokémonspellen uitgespeeld op m'n oude Nintendo DS. Dat zou allemaal oké zijn, als ik me er niet zo slecht over zou voelen.

Terwijl heel Nederland allerlei manieren lijkt te zoeken om van de zon te genieten, kom ik mijn huis nauwelijks uit. En tegelijkertijd voel ik me schuldig over het feit dat ik het huis niet uitkom.

Ik wil schilderen, maar verwacht van mezelf dat ik dan meteen een kunstwerk à la Picasso (of op z'n minst Pollock) produceer. Dat gebeurt (natuurlijk) niet. En dus schilder ik niet.

Op social media zie ik mensen die dagelijks een work-out delen, gezonde recepten uitproberen en iedere dag een sapje maken. Ik ben blij als ik een dagdeel niet naar de snoeppot heb gegrepen. En als ik dat wel doe, dan komt dat schuldgevoel weer omhoog kruipen.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

I know, ik maak het mezelf moeilijk. Maar hoe stop je daarmee? En wat kun je doen om deze quarantaine-periode wél enigszins goed door te komen? Therapeut Audrea van Poppelen gaf me het simpele, doch verlossende antwoord: expectation management.

Verwachtingen bijstellen

Ik verwacht te veel van mezelf en heb de afgelopen weken gemerkt dat dat (in ieder geval bij mij) averechts werkt. "Tijdens een crisis is het het meest belangrijk om je verwachtingen bij te stellen," vertelt Audrea. "Dat geldt voor alle crises. Of je nu te maken hebt met een scheiding, het verlies van een dierbare, faillissement of een gebroken hart. De gouden sleutel is expectation management."

Audrea verzekert me dat het heel normaal is dat ik de deur niet uit ga op momenten dat ik niet lekker in mijn vel zit. "Bij slecht nieuws klappen veel mensen dicht en keren ze (letterlijk en figuurlijk) naar binnen. Om de situatie te verwerken, is het heel goed om een tegenbeweging te doen. Wandelen staat gelijk aan verwerken. Als je gaat lopen, ben je sneller uit de dip."

Expectation management

Hoe ik uiteindelijk toch van de bank ben gekomen? Door een keer na mijn werk spontaan en zonder verwachtingen te gaan wandelen. Niet omdat het van mezelf moest, maar omdat ik er op dat moment zin in had. Ik belde mijn broer ter afleiding (ik ben niet goed in doelloos wandelen en moet altijd iets te luisteren hebben). Ruim een uur later was ik weer thuis. Dit is me ondertussen al een paar dagen achter elkaar gebeurd. Mijn conclusie: door de verwachtingen los te laten, presteer ik juist boven verwachting.

"Dat is dus expectation management," aldus Audrea. "Je stelt je verwachtingen bij en kijkt wat er wél werkt voor jou. Je wil iets doen; wat heb je ervoor nodig om dat te doen, zonder dat je er druk op legt en stress van krijgt? Dat kun je onderzoeken." Met andere woorden: gewoon lopen, gewoon schilderen en gewoon lezen als je daar zin in hebt. Zonder verwachtingen.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder