Interview met Noor Tagouri: van front row bij Prada naar pakketjes uitdelen aan daklozen

Noor zet zich in voor verandering door verhalen aan het licht te brengen

prada fallwinter 20202021 womenswear fashion show – arrivals and front row
Pietro S. D'ApranoGetty Images

Noor Tagouri (26) is ongelofelijk veelzijdig. Misschien ken je de prijswinnende journalist, producent en spreker van haar podcast en documentaire Sold in America of van haar Instagram gevuld met foto’s van haar avonturen in de fashion- en entertainmentindustrie. De vertaling van haar volledige naam zegt eigenlijk al het belangrijkste over haar. نور الهدى betekent ‘het leidende licht’. Van merken en grote bedrijven tot individuen, Noor zet zich in voor verandering door verhalen aan het licht te brengen.

Voor haar werk als journaliste en spreker reisde zij voor de lockdown de hele wereld over met als een van de weinige terugkerende factoren haar signature drankje de ‘shakerato’. Een dubbele espresso geschud in een cocktailshaker gevuld met ijs, die ze overal bestelt. Voor de rest was haar leven van dag tot dag anders. Ze verplaatste zich moeiteloos van de voorste rij bij een Prada show naar een grote sporthal om pakketjes aan dak- en thuislozen uit te delen, samen met haar moeder voor haar goede doel I See You. Ook tijdens social distancing zet Noor zich in, vooral tijdens de Ramadan waarbij liefdadigheid een enorme rol speelt. Het is er met de paplepel ingegoten.

Interview Noor Tagouri

Noor, ik weet van je Instagram dat je hele familie zich inzet voor anderen via verschillende goede doelen en projecten. Hoe is het om in zo’n gezin op te groeien?

“Het was voor ons altijd iets waar veel trots in zat. Mijn moeder en mijn vader leerden ons altijd dat jezelf inzetten voor anderen iets was dat je moest opzoeken omdat het een enorme eer was. Het draait nooit om iemand een plezier doen. Het draait om de kans hebben om iets voor een ander te doen. We deden altijd iets in het weekend toen ik jonger was dat draaide om het goede doel. Ik begon toen ik een jaar of dertien/veertien was. Nu twaalf jaar later is dat uitgegroeid naar de I See You foundation. We hebben voor die naam gekozen, omdat mijn moeder een keer een ouder stel sprak en vroeg wat zij nodig hadden in de pakketten die we uitdelen aan dak- en thuislozen. Zij zeiden: we willen gewoon gezien worden. Je kan zoveel leren van mensen en hun ervaringen als je met hen verbindt. Mijn hele carrière is gebouwd op praten met vreemden. Ik hou er van. Iedereen wil gehoord, gezien en gewaardeerd worden. En iedereen verdient dat. Maar ik zie het vanuit mezelf nooit als een gunst. Het is een eer.”

Als ik dat zo hoor is het heel natuurlijk dat je journaliste bent geworden. Is dat voortgekomen uit jouw jeugd?

“Als je het aan mijn ouders had gevraagd, hadden ze je verteld dat ze het al wisten vanaf mijn zesde. Ik stelde altijd vreemde vragen. Dat deed ik al voordat ik wist dat er een naam voor was. Toen zei mijn vader: dat is journalistiek. En toen wist ik wat ik wilde worden.”

Wat was je eerste grote verhaal?

“Ik was ongeveer zestien en werkte voor een lokale krant. Ik was zo nerveus! Ik weet zelfs nog wat ik aan had. Het was zo lelijk. Mijn fel roze tie-dye hijab was zo erg. Het was een verhaal over een Irak-veteraan, Mike Prysner, die nu een actieve anti-oorlog activist is. Hij vertelde over zijn ervaringen als soldaat in Irak en ik was enorm gefascineerd. Ik had nog nooit iemand als hem ontmoet. Ik heb nog heel lang contact met hem gehouden.”

Nu, tien jaar later, is Noor nog steeds op zoek naar verhalen die haar raken en de harten en hersenen van duizenden anderen. Alleen al haar Instagram account heeft meer dan een half miljoen volgers. In februari kwam ze naar Amsterdam om Tommy Hilfiger (ja, Meneer Hilfiger zelf) te helpen met het uitreiken van een aantal beurzen. Noor’s nieuwste project samen met haar partner Adam is At Your Service, een productie- en consultancybedrijf.

Wekelijks gaat zij live op Insta om de meest vooruitstrevende en inspirerende persoonlijkheden te interviewen tijdens haar At Your Service Hour. Van seksuologe @villageaunty tot spoken word artist @jinahie. Voor het cureren van haar gasten volgt Noor haar eigen natuurlijke nieuwsgierigheid. Ook voor haar podcast The Process, waar zij in gesprek gaat over de werkwijze van succesvolle mensen en zelf reflecteert op het afnemen van de interviews.

Waar kwam het idee voor At Your Service vandaan?

We waren zo moe van mensen die naar ons toekwamen en ons in hun werkwijze wilden passen. We begonnen veel dingen af te wijzen en we hadden een goede basislijn nodig om aan te geven waarom we opdrachten niet aannamen. Voor ons werd dat AYS. In het verleden ben ik vaak het gezicht geweest van campagnes en dat voelde nooit goed. Ik had eerlijk gezegd ook geen goede verstandhouding met mijn toenmalige agent. Ik heb nooit iets aangenomen tegen mijn zin of principes, maar eenmaal op de set voelde het toch verkeerd, niet authentiek. Ik wil dat mensen mij betalen omdat ik ze verhalen en inzichten breng. Daar ben ik goed in."

"We begonnen At Your Service om die verhalen zelf crossmediaal naar buiten te brengen. AYS is een consultatie- en productiebedrijf, waardoor we merken van binnenuit kunnen helpen om een goed verhaal te vertellen. Grote merken hebben veel geld en een groot publiek en proberen nu echt hun best te doen. Ze letten op en willen leren. Zolang ze de juiste intentie hebben, werken wij met ze samen. We zeggen nog steeds heel vaak nee, omdat mensen dan niet in lijn staan met de normen en waarde van AYS. Maar mijn ervaring met Tommy Hilfiger geeft mij enorm veel hoop. Zij gaven me een interviewserie omdat zij mijn werk goed vonden, niet omdat ze alleen mijn gezicht wilden hebben.”

Er wordt veel gediscussieerd over 'taking up space'. Het principe dat je als persoon van kleur meer ruimte in moet nemen. Maak jij zelf ook actief ruimte voor nieuw talent binnen minderheidsgroepen nu je meer invloed hebt?

“Dat is een van mijn favoriete dingen om te doen! Ik vind het fantastisch dat ik nu in een positie zit waar ik mensen kan aandragen. Zelfs mensen waar ik nog niet persoonlijk mee gewerkt heb. Ik ben zelf verzadigd qua werk en wil graag dingen doorgeven. We kennen te veel goede mensen om dingen voor onszelf te houden. Dat is ook waarom we AYS hebben opgericht. We proberen een bedrijf te bouwen waar ik mensen kan scouten en achterover kan zitten als producent en aan nieuw talent kan bouwen.”

Ja, je kan natuurlijk niet in je eentje de hele wereld aan.

"Oh jawel. Dat ben ik nu aan het doen."

Je kan Noor’s werk volgen via @Noor en @AYS op Instagram.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Talking points