Gezondheidslessen die we ook ná lockdown moeten onthouden

Ziek thuisblijven is niet zwak en je (mentale) gezondheid doet er toe!

gezondheidslessen door corona
VolanthevistGetty Images

Dit artikel volgt de maatregelen zoals gepubliceerd door de Rijksoverheid op 9 juli 2020. Bekijk de meest actuele maatregelen op de website van de Rijksoverheid.

Na drie maanden thuiszitten zijn onze levens van vóór de lockdown haast onherkenbaar. De vrijdagavonden brengen we nu in bad door in plaats van in de club en de brakke zaterdagochtend heeft plaatsgemaakt voor een frisse en vrolijke start van het weekend. Dan nog niet te spreken over de de verre reizen, die nu zijn ingewisseld voor staycations een stuk dichter bij huis. Daarnaast blijven we zoveel mogelijk uit de menigte, dragen we mondkapjes in het openbaar vervoer en reinigen we onze handen any chance we get met desinfecterende gel. Er is geen twijfel over mogelijk dat deze periode een van de meest pijnlijke en uitdagende uit iedereens leven is geweest. Toch zijn er ook positieve dingen die we moeten onthouden uit deze periode, ook op het gebied van je gezondheid.

Neem ziek zijn serieus

Voordat de pandemie uitbrak werd ziek zijn en je hierdoor afmelden op je werk gezien als een zwakte. We sloegen ons door het hoesten en niezen heen en besmetten hiermee ook meteen alle collega's om ons heen – alles beter dan ziek thuis blijven. Fast forward naar vandaag de dag, waar we met milde verkoudheidsklachten uit voorzorg twee weken binnenblijven. In de toekomst hoeft het (hopelijk) niet zó extreem, maar het is de moeite waard om dit nieuwe niveau van bewustzijn van onze gezondheid wel te blijven aanhouden. "Mensen zijn zich nu een stuk bewuster van hun gezondheid en doen ook beter hun best om deze goed te houden" vertelt Dr Tosin Sotubo, huisarts en oprichter van Mind Body Doctor. "Je lichaam en geest zijn heel goed in het geven van bepaalde signalen wanneer het niet goed gaat, of wanneer we moeten rusten." Nu is het dus tijd dat we daarnaar luisteren.

Je bent bewuster bezig

Naast dat we onszelf rust moeten gunnen wanneer we ons niet lekker voelen, heeft de pandemie er voor gezorgd dat bepaalde health hacks hebben geleerd die levens kunnen redden. "Wie was er echt bewust van dat handen wassen pas zin heeft na 20 seconden? Of dat je mond beschermen met je handen tijdens het hoesten niet goed genoeg is?" zegt Dr Claudia (Carmaciu) Pastides, arts en onderzoeker voor Babylon Health. "We zijn er nu allemaal aan herinnerd hoe belangrijk het is om te hoesten en niezen in een papieren zakdoek of in je elleboog, dat we ons gezicht niet aan moeten raken als we onze handen niet hebben gewassen en die handen dus regelmatig wassen (terwijl we vrolijk een liedje staan te neuriën). Én dat we thuis moeten blijven als we ons niet lekker voelen. Daarnaast is het nog maar eens extra duidelijk geworden dat een infectie voor de ene milde klachten oplevert, terwijl het voor iemand anders serieuze consequenties heeft.

Haast in de ochtend is verleden tijd

Aangezien de meerderheid van ons nu thuis aan het werk is, is voor veel mensen het haasten in de ochtend even verleden tijd. "Ik was veel tijd kwijt om naar kantoor te komen. Daarvoor moest ik naar het station rijden, een halfuur met de trein en daarna nog twintig minuten met de metro. Deur tot deur was dat ruim een uur," zegt de 29-jarige Grace. "Ik heb er niet alleen twee uur per dag voor mezelf bij gekregen, maar ik adem ook minder giftige stoffen in en ik bespaar op mijn reiskosten."

Het is een gedachte die veel mensen hebben; waarom zouden we geld uitgeven en tijd verdoen aan onderweg zijn naar het werk als het voor zowel de mentale als fysieke gezondheid beter is om vanuit huis te werken? Daarbij blijkt uit onderzoek van Finder dat tweederde van de werkgevers een betere productiviteit heeft opgemerkt sinds hun werknemers vanuit huis werken.

Tijdens de eerste weken van de lockdown was de enige manier waarop we het huis even konden ontvluchten door een uurtje buiten te bewegen. Dat zorgde ervoor dat velen van ons aan het wandelen of hardlopen sloegen. Dit is ook iets wat Dr Sotubo opmerkte: "Ik heb gezien dat een hoop mensen en patiënten die ik heb gesproken actiever zijn geworden en simpelweg meer bewegen. Ik hoop dat het iets is wat mensen ook na lockdown door zullen zetten omdat er zoveel positieve effecten zijn van veel bewegen, juist als het aankomt op onze mentale en fysieke gezondheid."

Dit artikel verscheen eerder op Glamour Magazine.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder