Je eigen boek schrijven: zo doe je dat

Schrijfster en journaliste Tatjana Almuli vertelt hoe zij het heeft aangepakt en deelt nuttige tips

Een boek schrijven is als je het mij vraagt één van de gaafste dingen die je kunt doen. Een compleet verhaal uitdenken, daar maandenlang mee bezig zijn en het dan uiteindelijk als een compleet pakket opsturen naar de drukker; dat is hoe ik denk dat je een boek schrijft. Maar klopt dat eigenlijk wel?

Om te achterhalen of dit beeld overeenkomt met de realiteit heb ik met schrijfster en journaliste Tatjana Almuli gepraat over hoe zij haar eerste (en nu tweede!) boek heeft geschreven. Haar eerste boek, 'Knap voor een dik meisje', kwam in 2019 uit. In dit boek doet ze, samen met andere vrouwen, op een openhartige manier verslag van hoe het is om als dikke vrouw te leven in een maatschappij waarin dun zijn de norm is. Het verhaal over hoe haar boek tot stand is gekomen, is niet de standaard manier, maar wel tekenend voor hoe de boekenmarkt op dit moment in elkaar zit.

Niets op papier

"Ik liep al een tijdje met een idee waarvan ik dacht dat er wel een boek in kon zitten," begint Tatjana haar verhaal. "Ik schreef al voor verschillende online platforms en had een baan bij een kleine uitgeverij, in de sales en marketing. Mijn Instagramvolgers bestonden uit veel mensen uit de mediawereld en ik besloot om een post te maken over hoe ik het ervoer om als dik persoon in een maatschappij te leven waar je met stereotypes en vooroordelen te maken hebt. Dat werd door Vice en andere online platforms opgepikt, waardoor het best wel snel viral ging. Die dag kreeg ik meteen berichten van mensen die bij uitgeverijen werken: ze vonden mijn idee goed en wilden met me om de tafel zitten. Dat ging zo snel dat ik eigenlijk nog niet eens iets op papier had staan. Binnen twee weken ging ik al in gesprek met verschillende uitgeverijen."

Een droom

Dat is zeker niet hoe een boek schrijven normaliter begint en dat realiseert Tatjana zich ook. "Het is echt een abnormale manier, want er willen zoveel mensen een boek schrijven en meestal moet je wel al dingen op papier hebben staan. Nadat ik gepraat had met die drie partijen, heb ik ervoor gezorgd dat ik iets op papier had staan. Dat heeft eigenlijk het meeste weg van een scriptievoorstel: er stond in het kort in wat mijn idee was, welke hoofdstukken ik voor ogen had, wat mijn beoogde doelgroep was, de relevantie van het boek en twee hoofdstukken die ik alvast geschreven had. Dat concept heb ik opgestuurd naar twee uitgeverijen, die allebei heel enthousiast waren. Ik heb voor één van de twee gekozen, kreeg een boekcontract aangeboden en mocht écht beginnen met schrijven. Dat is natuurlijk een droom."

Schrijven met een redacteur

Gelukkig hoefde Tatjana dat schrijven niet helemaal alleen te doen; ze kreeg veel steun van een redacteur. "Vanaf moment één had ik al een redacteur die me heeft geholpen. Het principe van een redacteur is dat je iemand hebt die al vanaf het begin bij je boek betrokken is en met wie je kan sparren. Diegene heeft al wat ervaring en kijkt er vaak met een ander oog naar dan jij. Ik had elke week contact met mijn redacteur, omdat ik bang was dat de dingen die ik schreef niet goed genoeg waren. Alles was zo snel gegaan, dat ik het soms even niet zo goed wist. Het contact met een redacteur werkt voor iedereen anders; ik hoor ook van schrijvers dat ze maandelijks contact hebben of pas stukken opsturen wanneer het boek al bijna af is."

Op de radar

Tatjana schreef het boek binnen negen maanden. Ongeveer een jaar na het moment dat ze de Instagrampost online zette, kwam het boek uit. Dat is heel snel en komt vaker voor bij non-fictie dan bijvoorbeeld bij een roman. "Bij fictie is het vaak zo dat je het grootste gedeelte al af moet hebben voordat je het naar uitgevers stuurt," vertelt Tatjana. Ook het binnenkomen bij een uitgever vergt nog enig geduld. "Bij non-fictie werkt het in je voordeel wanneer je al wat mensen bij een uitgeverij kent of een groot bereik hebt op social media. Wanneer je dan met een goed concept komt en twee hoofdstukken schrijft waar uitgevers enthousiast over zijn, kom je vaak al een heel end. Als zij denken dat je idee vernieuwend is, je een nieuwe stem laat horen of een andere invalshoek neemt, dan gaan ze wel met je om de tafel zitten. Het werkt gewoon goed als je al een beetje op de radar staat in de mediawereld. Als je al een gevestigde naam bent, is de stap gewoon sneller gezet.

Tweede boek is anders

Het schrijfproces van Tatjana's tweede boek is compleet anders dan dat van haar eerste boek. Dat heeft vooral te maken met het feit dat het verhaal van haar eerste boek al veel completer was. "Mijn eerste boek ging echt over mij. Het was mijn verhaal en mijn ervaringen in deze maatschappij. Ik vertel het verhaal van mijn jeugd tot nu. Natuurlijk heb ik ook anderen geïnterviewd, maar het ging voornamelijk over mijzelf. Ik heb schrijven een beetje aangepakt zoals met een scriptie, dat werkte voor mij het beste."

Tatjana werkte op een vaste dag in de week aan haar boek, maar was er in de avonden en weekenden ook veel mee bezig. "Ik werkte tijdens het schrijven van mijn eerste boek nog drie tot vier dagen in de week, dus die dag had ik dan echt nodig voor het boek. Na het uitbrengen van mijn eerste boek heb ik mijn baan opgezegd en ben ik fulltime gaan freelancen. Ik heb nu veel meer tijd om te schrijven, maar ik besteed niet al mijn vrije tijd aan het boek. Ik weet nog niet zo goed welke kant ik op wil met het tweede boek. Ik ben nog veel aan het onderzoeken, mensen aan het interviewen en bronnen aan het lezen. De rode draad heb ik nog niet voor ogen, dus dat maakt het wat lastiger. Soms denk ik: 'oh my god, hoe gaat dit ooit een boek worden?!' Dat is soms beangstigend, maar ergens ook wel logisch omdat ik nu een diepere laag opzoek. Bij mijn eerste boek ging het allemaal heel fluïde; ik had al veel meer hoofdstukken dan nu. Ik schrijf wel dingen op thema, maar heb nog niet het gevoel dat mijn boek binnen een half jaar klaar gaat zijn."

Wil je zelf ook graag een boek schrijven? Tatjana deelt een aantal tips uit eigen ervaring.

Verdiep je in de uitgeverij

"Wat ik zou willen aanraden is om voor jezelf te bedenken bij welke uitgeverij je boek het beste past. Verdiep je in verschillende uitgeverijen en fondsen, kijk naar de boeken die zijn uitgebracht bij die uitgeverijen en maak aan de hand daarvan een boekconcept. Pas dit alvast een beetje aan op de uitgeverij waar je denkt dat jouw boek past."

Wees origineel

"Uitgeverijen ontvangen duizenden aanbiedingen - bij sommige kun je momenteel zelfs niets meer insturen - dus het is belangrijk dat jouw concept opvalt en zich onderscheidt van andere boeken. Laat goed zien waarom jouw concept anders is dan wat er al is: de insteek van het boek, waarom jij als schrijver onderscheidend bent, wat jouw doelgroep is en waarom het concept relevant is."

Zoek een haakje

"Probeer ergens een mailadres te krijgen van iemand die bij een uitgeverij werkt of redacteur is, geen algemeen mailadres. Als je zo'n haakje hebt is het veel makkelijker om iemand jouw idee te laten lezen."

Kilometers maken

"Begin gewoon en maak kilometers in je schrijven. Nadat mijn eerste boek uitkwam, heb ik voor verschillende media artikelen geschreven en ik ben daardoor veel beter geworden in schrijven. Het is belangrijk dat je je daarin ontwikkelt en zo je eigen stem gaat krijgen. Dát is wat jou onderscheidend maakt en dat gaan uitgeverijen ook zien - dat je niet schrijft zoals alle anderen, maar echt authentiek bent."

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Talking points