Toxic positivity: wat is het en hoe herken je het?

Altijd positief zijn klinkt leuk, maar het kan ook een heel andere kant op gaan

astrologie trend eline cordie
Barbara Michelle Edelman

"Bekijk het van de positieve kant" of "je moet juist dankbaar zijn voor de dingen die je wél hebt", klinken als goed bedoeld advies, maar is nou niet echt wat je wil horen wanneer je even je frustraties kwijt moet. Sterker nog, deze positieve woorden – en het bijkomende gevoel dat je jouw negatieve emoties geen plek mag geven – kunnen zelfs schadelijk zijn.

Uit de resultaten van een onderzoek dat is gedaan door Gross & Levenson blijkt dat het onderdrukken of minder erg laten lijken van dit soort gevoelens zorgt voor een minder goede mentale gezondheid. In het ergste geval zorgt het zelfs voor een grotere kans op angststoornissen en depressie. De term voor het altijd maar positief moeten zijn en het idee hebben dat je negatieve gevoelens moet onderdrukken is toxic positivity. Wat het precies is, hoe je het herkent en wat je er tegen kan doen hebben wij voor je uitgezocht.

Wat is toxic positivity?

Toxic positivity houdt in dat je, ook al heb je fysieke of mentale pijn, het idee hebt dat je altijd positief moet blijven en een dito mindset moet hebben. Het betekent dat negatieve emoties als iets slechts worden gezien terwijl positiviteit en het laten zien van geluk extra hard worden gepusht. Zo lijkt er geen plaats te zijn voor authentieke, menselijke emoties. Deze worden juist ontkend, geminimaliseerd of als zwak gezien.

Waarom is teveel positiviteit niet goed?

We horen je denken. Is positiviteit dan iets slechts? Nee, maar geforceerde positiviteit wel – niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Volgens The Cut zijn hier meerdere redenen voor. Ten eerste wordt daarmee geïmpliceerd dat je bang moet zijn voor negatieve emoties, in plaats van dat er naar gekeken wordt als iets wat er nu eenmaal bij hoort. Wanneer je een angst ontwikkelt voor die gevoelens, schopt dit al je gevoel in de war en dit zorgt er voor dat je veel meer stress krijgt dan nodig. Hoe vermoeiend is dat?

Daarnaast is het een vorm van escapisme; door positiviteit te forceren, loop je weg voor de negatieve gevoelens. Dit bouwt alleen maar meer spanning op en maakt de negatieve emoties nog sterker.

Als laatst kan de emotionele stress die je opbouwt wanneer je alleen maar positief wil zijn er voor zorgen dat je naast mentale klachten, ook fysieke ongemakken krijgt. Hilary Jacobs Hendel, de schrijfster van It's Not Always Depression schreef hier in een essay voor Time Magazine het volgende over: "Emotionele stress die ontstaat uit geblokkeerde emoties zorgt niet alleen voor mentale ziektes, maar ook fysiek kan het ongezond voor je zijn. Het kan zorgen voor hartziektes, darmproblemen, hoofdpijn, slapeloosheid en auto-immuunziektes.

Vormen van toxic positivity

Nu we hebben uitgelegd wat toxic positivity precies inhoudt, hebben we ook nog een paar voorbeelden van vormen voor je op een rij gezet. Herken jij jezelf hierin?

  • Verbergen hoe je je echt voelt
  • Proberen negatieve emoties te onderdrukken of weg te stoppen en 'door te gaan met het leven'
  • Je schuldig voelen of schamen voor je emoties
  • Andermans negatieve emoties of ervaringen minimaliseren en ze proberen op te vrolijken met een feel good statement
  • Iemand vertellen dat het 'veel erger kan' wanneer ze proberen een negatieve ervaring te delen
  • Andere mensen veroordelen om hun gebrek aan positiviteit
  • Je eigen of andermans negatieve emoties downgraden door iets te zeggen als 'het is niet anders' of 'het hoort erbij'
    This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Talking points