Ook last van pandemirritaties? Dit is de reden waarom je momenteel ALLES en iedereen irritant vindt

Hoe langer de pandemie duurt, hoe lager onze tolerantie wordt.

beauty portrait of a young confident woman with freckles in jacket
Rochelle Brock / Refinery29 for Getty ImagesGetty Images

Ligt het aan mij of is alles en iedereen bloedirritant de laatste tijd? Als je je hier niet in herkent, voel je dan vrij om weg te klikken. Dan ga ik nog even door met mijn rant.

Normaal laat ik kleine irritaties en ongemakken, terugkomende vragen van collega's en passief agressieve berichten van vrienden makkelijk los. In een pre-corona wereld zou ik mezelf omschrijven als 'zorgeloos', 'geduldig' en 'relaxed', nu kom ik niet verder dan 'intolerant.'

Pandemirritatie

Ik kan MEZELF niet eens tolereren op dit moment en ik ben er vrij zeker van dat mijn vrienden zich hetzelfde voelen. Met veel te veel tijd – en veel te weinig sociale interactie – worden een hoop van ons ineens een stuk gevoeliger voor de acties van anderen. We noemen het voor het gemak 'pandemirritatie'.

Toen ik aan mijn vrienden vroeg hoe zij zich voelen, bevestigden zij wat ik ook merkte. "Mijn huisgenootje maakt me helemaal gek, de geluiden die ze maakt terwijl ze haar lunch eet zorgen al voor enorme irritatie," zei een van mijn vriendinnen. Daarnaast gaf een collega toe dat ze haar zus had geblokkeerd op WhatsApp nadat ze klaar was met haar gezeur over de lockdown en het feit dat haar 30ste verjaardag hierdoor niet door kon gaan.

Lage tolerantie door de lockdown

Psychologe Elena Touroni zegt dat het geen verrassing is dat zoveel mensen momenteel een kort lontje hebben. "We hebben allemaal een hoop tegenslagen gehad dit jaar. De emoties lopen hoog op en dat is niet gek als je kijkt hoe de wereld er nu bij ligt. Wanneer we ons gestresst, angstig of on edge voelen gaat onze tolerantie omlaag. Dit zorgt ervoor dat we heftiger reageren en impulsiever zijn."

"Als we ons niet gegrond voelen gaan we ons ook zo gedragen. Als ons stressniveau hoog is doen we sneller dingen zonder erover na te denken en praten we tegen onze vrienden op een manier waar we later spijt van hebben."

Ik kan me zeker herkennen in het zomaar uitvallen tegen vrienden of familie en er een uur later spijt van hebben. Op dat soort momenten bedenk ik me ook meteen dat het leven te kort is om intolerant te zijn. Maar ik kan het nu gewoon echt niet helpen.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Extra adrenaline

Dit ligt volgens Headucate.me voornamelijk aan het feit dat wij als mensen niet zo goed om kunnen gaan met onzekerheid. "De verrassende komst van het virus, de lockdown, instanties en bedrijven die ineens dicht moesten hebben er er allemaal voor gezorgd dat onze angsten zijn gegroeid. Mensen houden niet van onzekerheid en de angst die daar ook nog bij komt zorgt ervoor dat onze hormonen extra hard werken om ons een veilig gevoel te geven. Ons lichaam maakt extra adrenaline aan om de angst op te lossen en dat geeft ons het gevoel dat we iets moeten veranderen, zodat we weer terug naar de normale situatie kunnen. Wanneer we geen actie kunnen ondernemen om iets te veranderen en het gevaar dus blijft, gaat ons lichaam standaard teveel adrenaline aanmaken. Zo belanden we in een standaard fight or flight modus, die ons een lage tolerantie en veelt onrust oplevert."

In je eigen wereld

Volgen familie- en relatietherapeut Simon Shattock zorgt de stress en onzekerheid die bij de lockdown hoort ervoor dat we op onze eigen manier naar de wereld gaan kijken, omdat dit ons een zekerder en veiliger gevoel geeft. Dit zorgt er wel weer voor dat we intoleranter naar elkaar worden als de wereldbeelden niet kloppen.

Tips tegen pandemirritatie

Gelukkig heeft Neil Wilkie, bedenker van het online therapie platform The Relationship Paradigm tips om de pandemirritatie te verhelpen.

1) Wees open over je mentale gezondheid

Praat over hoe je je voelt. Het is oké om je verdrietig, bezorgd of ongelukkig te voelen. Laat je vrienden, partner of familie je helpen en laat je gevoel de vrije loop zonder dat je daar zelf een oordeel over hebt.

2) Leg uit waarom je minder tolerant bent dan normaal

Als je partner, familielid of vriend dingen doet die je irriteren mag je dat best zeggen. Doe dit meteen, het is nergens voor nodig om het weg te stoppen en het op te kroppen. Begin je zin met 'Ik voel me' of 'Ik merk' en niet met 'Jij...' dit helpt je om tot de kern van je gevoel te komen, zonder dat je de ander afvalt.

3) Let op jezelf

Accepteer dat dit een lastige tijd is. Laat de vervelende gevoelens door je heen gaan en verzet je er niet tegen. Kijk welke dingen je blij en ontspannen maken en zorg dat je die kunt doen.

4) Zet je gevoelens op papier

Neem een kwartiertje voor jezelf, zonder afleiding, pak pen en papier en begin met schrijven. Aan het einde van het kwartier neem je een pauze van vijf minuten en lees je wat je hebt opgeschreven, zo kun je zien wat voor thema's er in je hoofd spelen. Neem je hersenspinsels daarna mee naar een veilige plek en verband ze, zodat je symbolisch afscheid kan nemen van die gedachten.

Dit artikel is eerder verschenen op Glamour UK.


This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Talking points