Zo blijf je tijdens de lockdown mentaal fit

Een psycholoog geeft advies

portrait of young beautiful woman
Andriy OnufriyenkoGetty Images

Het wordt eerder donker, het is kouder buiten en de 'r' zit in de maand: de winter komt eraan! We bevinden ons momenteel in een tweede gedeeltelijke lockdown en zitten veel meer binnen dan normaal. Allemaal factoren die ervoor kunnen zorgen dat jeniet zo lekker in je vel zit. Emilie Sporre-Koppius, holistisch psycholoog en oprichter van Stories (een sharing workspace voor therapeuten en coaches) weet hier alles van. Ze is specialist op het gebied van stressvermindering en deelt vier tips om tijdens deze lockdown mentaal fit te blijven.

1) Probeer het glas halfvol te zien

Tijdens de coronacrisis krijgen we nogal veel negatief nieuws voor de kiezen. Al die negativiteit kan je gemoedstoestand beïnvloeden. Emilie adviseert je om zo veel mogelijk te blijven kijken naar de positieve kanten.

"Vaak realiseren we ons pas hoe fijn iets is als het wegvalt of als een situatie ineens verandert. Uiteraard biedt deze periode genoeg aanleiding om je blind te staren op de tekortkomingen en wat nu niet kan. Hoe simpel het ook klinkt, je voelt je er én niet beter door, én je hebt alleen jezelf en misschien zelfs ook je directe omgeving ermee," aldus de psycholoog.

"Daag jezelf daarom uit om dagelijks te kijken naar wat de pandemie je heeft opgeleverd. Voor de een betekent dit misschien meer tijd doorbrengen met de mensen van wie je houdt en voor de andere dat de klusjes die altijd bleven liggen nu eindelijk gedaan zijn. Als het je helpt, kan je de punten ook opschrijven, zodat je altijd een geheugensteuntje hebt dat je terug kunt lezen."

2) Plan korte pauzes in

Misschien herken je het gevoel wel: je kijkt tijdens een (thuis)werkdag om drie uur 's middags op de klok en hebt het idee dat je nog helemaal niets gedaan hebt. Je probeert van alles om de productiviteit te verhogen en het wil maar niet lukken. Het helpt om duidelijke doelen te stellen.

"Niemand is ervoor gemaakt (uitzonderingen daargelaten) om van 9:00 tot 17:00 uur non-stop productief te zijn. Probeer daarom vaste werktijd-blokken of specifieke doelen aan te houden die je afgerond wil hebben voordat je pauze neemt of stopt met werken," vertelt Emilie.

"Zo stel je je brein er onbewust op in dat het zich alleen daar op moet focussen, voordat het overschakelt op een andere activiteit. Als het dan vervolgens betekent dat je een taak heb afgerond voor het einde van je werkdag, ervaar je het als een productieve dag en kan je daardoor ook meer genieten van de dingen die je na je werk gaat doen."

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

3) Deel je gedachtes

Met al die extra tijd komen heb je ook veel meer ruimte om na te denken. Dit heeft niet altijd een positief effect op je mentale gezondheid; je kunt jezelf verliezen in gedachtes, vooral als die gedachtes negatief zijn. Het kan helpen om je gedachtes te delen met de mensen om je heen.

"Door langdurig rond te blijven lopen met negatieve gedachtes, marineren we dit in ons hoofd, wat leidt tot een waterval aan niet-helpende gedachtes. We zien door de bomen het bos niet meer en kunnen vervolgens zelf geen goede oplossing meer bedenken. Soms helpt het om je hart te luchten bij iemand in je directe omgeving. Bedenk daarom voor jezelf of er iemand is waarmee je hierover kunt praten. Soms kan het spuien van je gedachtes alleen al enorm verlichtend werken."

4) Probeer een mindfulness oefening

Als je je gedachten liever niet deelt of om een andere reden niemand anders hierbij wil betrekken, kan je een mindfulness oefening proberen. Emilie legt je uit hoe je dit het beste kunt doen. "Ga zitten, sluit je ogen en volg het oncomfortabele gevoel met aandacht in je lichaam. Onderzoek wat het gevoel van eenzaamheid is – Waar voel je het? Wat voel je? Waar is het van gemaakt?" Nadat je dit hebt onderzocht is het goed om dieper in het gevoel te duiken, iets wat best lastig kan zijn, zo vertelt Emilie:

"Het kan zijn dat je weerstand ervaart tijdens deze oefening. Hoewel dit over het algemeen een uitdagende oefening kan zijn, is het een van de meest effectieve stappen die je kunt zetten om de zware last van eenzaamheid te verlichten. Door de emotie echt te doorvoelen, kun je het uiteindelijk dragelijker maken."

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder