Zo blijven Glamour-editors mentaal en fysiek fit ten tijde van lockdown

En: de personal coach van onze Anke geeft advies, take notes.

asian beauty
Andriy OnufriyenkoGetty Images

Dit artikel volgt de maatregelen zoals gepubliceerd door de Rijksoverheid op 14 december 2020. Bekijk de meest actuele maatregelen op de website van de Rijksoverheid.

Het gaat niet goed met corona-besmettingscijfers en de cijfers in ziekenhuizen. Vanaf 14 december zijn om deze reden strengere maatregelen van kracht en praten we over een lockdown.

Make it – either way – a December to remember

The happiest time of the year lonkt. Maar de feestdagen zien er dit jaar anders uit. We bevinden ons momenteel in een tweede lockdown, we zitten veel meer binnen en zien veel minder mensen. Stuk voor stuk factoren die ervoor kunnen zorgen dat je ‘monkey mind’ (al die stuiterende gedachten in je bovenkamer) op volle toeren draait. Het kan zijn dat je hierdoor minder lekker in je vel en in je hoofd zit. Eelco Maatman, personal coach (onder andere van onze hoofdredacteur Anke!) weet hoe je hier het beste mee kan omgaan. Hij is specialist op het gebied van gedrag en omdenken en deelt tips om tijdens deze lockdown en de feestdagen mentaal en fysiek fit te blijven.

1) Creëer geluksmomentjes

Door de beperkingen en maatregelen ervaren we weinig geluksmomenten. Veel spontaniteit in het contact met elkaar is verloren. Met het geestdodende rondje van je bed naar de douche, naar de koffieautomaat, naar je laptop, naar de bank kun je zingeving en motivatie verliezen. Energie ontstaat in de balans tussen voldoende routinematig werk doen en uitdaging en afwisseling ervaren. Eelco adviseert je om zo veel mogelijk geluksmomentjes te creëren.

''Maak een voornemen dat je al lang hebt waar, door bijvoorbeeld eindelijk die ene vriendin te bellen die je veel te weinig spreekt. Plan één keer per dag iets kleins dat op je uitstellijstje staat (denk aan het opruimen van je harde schijf). Doe iets voor een ander, zoals een goede daad: "Van boodschappen doen voor het bejaarde echtpaar dat boven je woont tot een bloemetje of kaartje voor je oudtante in het tehuis. Of bijvoorbeeld een pan soep naar je zusje brengen die werkzaam is in de zorg en uit voorzorg deze week in thuisquarantaine zit'', aldus de personal coach.

"Creëer geluksmomentjes door je goed over jezelf te voelen en/of iets voor een ander te doen. Kleine dingen kunnen een groot verschil maken.''

2) Doe één keer per week iets dat je nog nooit hebt gedaan

Verleg je gewoontes, stap uit je comfortzone. Deze momenten hebben een positief effect op de hersenen, zie het als een bonusmomentje: alsof je een level in een computerspel haalt. Dát gevoel.

''Ik experimenteer tegenwoordig in de keuken. Er is tijd en ik maak zin om nieuwe gerechten uit te proberen. Ik ga vandaag een avocado-komkommer gazpacho maken, dat is helemaal niet moeilijk, maar ik heb het nog niet eerder gedaan. En ik krijg er nieuwe energie van!''

3) Plan je fysieke activiteit(en) dagelijks in

Neem stilzitten niet letterlijk, blijf bewegen! Wist je dat: beweging niet alleen je lichaam gezond houdt, maar ook je hoofd? Beweging zorgt voor een betere concentratie en mentale gezondheid. Bewegen kan op allerlei manieren. Denk aan: een wandeling, een work-out (kan in je woonkamer!) of een online yoga-sessie. Moet je het alleen wél een prioriteit maken en inplannen.

''In deze tijden is het éxtra belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. Ik hoor van veel mensen dat ze het zich wel voornemen om te bewegen, maar er altijd iets tussendoor glipt waardoor het niet lukt. Herkenbaar? Oplossing: plan een workout die je graag doet als afspraak in je agenda. Op het moment dat je het hebt gedaan voel je je opgeladen, kan je het uit je hoofd zetten en weer verder met je werkdag.''

4) Wees dankbaar

Door bewust aandacht te besteden aan mooie momenten, hoe klein ook, voel je je beter. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat dankbaarheid en geluk met elkaar te maken hebben.

''Schrijf elke dag in een notitieboekje de fijne herinneringen van de dag op (zoals: mijn bake buurmeisjes, af en toe staan ze plots voor de deur met iets dat ze hebben gemaakt om te laten proeven). Herinnering, niet geheugen, want dat is verstandelijk. Herinnering is je hart. Meestal bewaar je in je geheugen de vervelende situaties en dan kom je nooit tot rust.''

5) Kijk naar wat er is, niet naar wat er mist

Kerst zal dit jaar klein(er) gevierd moeten worden, denk aan: maximaal 3 personen op bezoek per huishouden. Hoe dan ook, probeer er the happiest time of the year van te maken met jouw lucky few.

''Verras deze belangrijke mensen met iets kleins… Het feit dat je kunt laten zien dat je iets met aandacht hebt gedaan, geef je de ander al een special gevoel. En draaien de feestdagen toch om?''

Glamour has got you covered

We schreven al eerder dat je je, ondanks het blijf-zoveel-mogelijk-thuis-beleid, niet hoeft te vervelen: er zijn genoeg dingen te doen om de lockdown door te komen. Nú vertellen een aantal Glamour-editors hoe zij ervoor zorgen dat ze zowel mentaal als fysiek fit blijven. Wie weet heb je er wat aan.

P.S. in onze collectie 'To do in lockdown' lees je nog meer over wat je kunt doen om het beste te maken van je tijd thuis. Sporten op een ander niveau, tie-dyen met wijn, next level beautyroutines: dit en veel meer.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io