Column Lianne: "Godzijdank! Ik hoef helemaal niet m’n purpose te vinden"

Als je erachter komt waar jij op dít moment mee kan bijdragen in de wereld, ben je al een heel eind op weg

young muslim woman working in cafe
Lilly RoadstonesGetty Images

De ene na de andere relatie verslijten bleek niet het recept voor geluk, leerde journalist Lianne Sanders (32), en dus ging ze werken aan haar zelfliefde. Met succes.

Zo tegen het einde van het jaar komt er altijd even zo’n moment dat je denkt: wat ben ik nou eigenlijk allemaal aan het doen? Past m’n werk wel bij me, ben ik niet gewoon op de automatische piloot aan het razen en voel ik me überhaupt wel een beetje, tsja, gelukkig?

In dit vreemde jaar was er misschien wat meer tijd voor dit soort reflectie, maar toegegeven - ik heb dat toch een beetje voor me uitgeschoven. Maar toen ik twee weken geleden tweeëndertig werd, dacht ik: meid, je bent nu écht geen vijfentwintig meer, misschien is het toch lekker als je een beetje weet welke richting je uit wil de komende tijd.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Hulp van een business coach

Dus besluit ik een business coach om hulp te vragen. Willemien van der Veen is eigenaar van het succesvolle coachingsbedrijf Wil and the people én heeft haar eigen business school waarbij ze ondernemers leert om lichter te ondernemen. Eerlijk is eerlijk: voor ik Willemien spreek, heb ik mezelf voorbereid op weeïg gewauwel over het ontdekken van je ‘purpose’ en het volgen van m’n hart, waarna de wonderen en euro’s in groten getale binnen zullen stromen. M’n hart zou vervuld raken van mijn passie, en geluk en succes kunnen niet langer uitblijven. Kreten en beloftes waar ik eigenlijk precies niets mee kan.

Maar al na vijf minuten aan de telefoon met Willemien, besef ik dat ze me niet gaat overspoelen met loze woorden. "Je purpose, tsja, dat is eigenlijk een woord dat ik niet zo snel zou gebruiken," zegt Willemien.

Oh.

Ze lacht. "Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe je het woord purpose omschrijft, maar ik vind het vaak de illusie scheppen dat er één ding in het leven is dat bij je past en dat, als je het eenmaal hebt gevonden, je leven gaat vervullen van geluk. Zo van: nu ben je klaar, dit is het. En daar geloof ik niet in. Je bent als mens continu in ontwikkeling en vindt steeds weer andere dingen leuk. Volgens mij gaat het er meer om wat je waardevol vindt in dit moment. En of je leeft naar die waarden. Dat lijkt me een veel betere voorspeller van geluk of succes."

Als je erachter komt waar jij op dít moment mee kan bijdragen in de wereld, ben je al een heel eind op weg

Dat vind ik een geruststellend idee. Ik krijg namelijk soms het gevoel dat je het pas ‘goed’ doet in de huidige maatschappij als je een succesvolle onderneming op poten hebt gezet, continu zichtbaar bent op Instagram of een waanzinnige baan hebt bij een bedrijf dat iedereen kent. Terwijl: als je bij de taartenbalie in de HEMA werkt, kan dat toch heel leuk zijn?

"Dat kan zeker leuk zijn," zegt Willemien. "Als jij heel blij wordt van taarten, en je vindt het heerlijk dat er elke dag vrolijke mensen voor je balie staan die een feestje gaan vieren, dan kun je daar heel gelukkig van worden. Dan past je werk bij jouw belangrijkste waarden: van plezier maken, lekker eten en mensen helpen. En daar is niets mis mee."

Het helpen van iemand anders

Mensen helpen is iets wat ons, volgens Willemien, allemaal gelukkig maakt. "Wat voor bijna iedereen voldoening geeft, is het helpen van iemand anders. Een ander blij maken met iets, een ander een stap verder helpen. Maar het verschilt natuurlijk bij iedereen waarmee en op welke manier. Als je erachter komt waar jij op dít moment mee kan bijdragen in de wereld, ben je al een heel eind op weg in gelukkig worden in je werk."

Andere mensen helpen en leven naar je persoonlijke waarden zijn volgens Willemien goede voorspellers van je lekker in je vel voelen. "Wanneer je weet wat je belangrijk vindt in het leven en je handelt daarnaar, ben je ook aantrekkelijker voor andere mensen of potentiële klanten. Mensen kunnen zich bij je ontspannen als ze zien dat je trouw bent aan jezelf, dat je zuiver bent. Maar dan moet je wel weten wát die waarden zijn. Omgedraaid werkt het trouwens ook: als mensen vastlopen, is dat vaak omdat ze bepaalde waarden moeten wegstoppen omdat daar niet aan voldaan wordt in hun huidige omgeving."

Willemien geeft me een waarden-test, die ik invul. Ik krijg statements te zien als: ‘I do not want to see anyone suffer, even my worst enemy’ en ‘I try to add some humor to whatever I do’, die ik moet raten op een schaal van ‘very much like me’ tot ‘very much unlike me’. Uiteindelijk komt er een lijstje uit met mijn belangrijkste waarden: eerlijkheid, liefde, perspectief, humor, mezelf zijn.

Wanneer ik de resultaten zie, zeg ik lachend tegen Willemien: "Ik dacht een tijdje dat ik van mezelf een merk moest maken, als journalist en schrijver zijnde. Dat ik een Instagram strategie moest hebben en mensen op gezette tijden content moest leveren en dat alles er helemaal gelikt uit moest zien. Maar eigenlijk wil ik dat helemaal niet - ik wil liever gewoon mezelf zijn op social media en dat mensen me volgen omdat ze mij een fijn persoon vinden."

Waarden die bij jou passen

"Dan is dat wat je te doen staat," zegt Willemien. "En jouw waarden passen daar ook helemaal bij: eerlijk zijn, jezelf zijn, liefde geven. Mensen perspectief bieden, met humor. Door te vertellen over jouw belevingswereld, in je boeken, artikelen en op social media, doe je precies dat. Doe je precies wat je belangrijk vindt."

Ik ben gerustgesteld. Ik hoef dus helemaal geen andere richting op te slaan. Sluit ik 2020 toch nog behoorlijk in sync met mezelf af.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Talking points