Ben jij aan het corona-piekeren? Dít kan je ertegen doen

New year’s resolution: kill je piekergedrag!

cocoa girl
Luisa DorrGetty Images

Dit artikel volgt de maatregelen zoals gepubliceerd door de Rijksoverheid op 12 januari 2021. Bekijk de meest actuele maatregelen op de website van de Rijksoverheid.

Het is winter, de dagen zijn korter, het is koud buiten én lockdown life part 2 is in volle gang. En dat is ons niet in de koude kleren gaan zitten. Uit onderzoek van SNS blijkt dat de coronacrisis tot ongekend piekergedrag leidt. We liggen er - letterlijk - wakker van. Riet Fiddelaers-Jaspers - crisisdeskundige en schrijver van Natriltijd - weet hier alles van. Ze is specialist op het gebied van stressvermindering en deelt vier tips om tijdens deze donkere periode te stoppen met piekeren. Zo houd je het hoofd koel.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

"Om je piekergedrag te controleren is het belangrijk om je gedachten te verzetten, goed voor jezelf te zorgen, je op positieve dingen te focussen en je aandacht naar het heden te brengen," aldus de crisisdeskundige.

1. Kijk niet te veel vooruit

We piekeren meestal over dingen die in het verleden liggen ("maar toen konden we nog wel lekker uit eten met z’n allen!") of dingen die in de toekomst liggen. Door je aandacht op het huidige moment te richten, kun je het piekeren (deels) stoppen. Bijvoorbeeld via meditatie.

"Zorg ervoor dat je de komende week, de komende dag, desnoods het komende uur doorkomt. Op dit moment is er geen zicht op de toekomst: die leuke baan, dat mooie appartement of je droombruiloft. Je moet leren leven met die onzekerheden. Je moet als het ware meebuigen met wat er gebeurt. Leef in het hier en het nu! Dat doe je door je zo flexibel mogelijk op te stellen."

2. Blijf niet hangen in wat er niet kan

Tijdens het piekeren som je vaak alle dingen op die niet (zo) goed gaan, in dit geval: de dingen die niet meer kunnen. Als je je continu focust op negatieve dingen, heeft dit een grote impact op hoe je je voelt. En als je je slecht voelt, ga je nog meer piekeren. Dus: kijk naar wat er nog wél allemaal kan.

Ga eropuit: ga wandelen of fietsen. Luister of maak muziek. Verwen jezelf (en eventueel je partner) met een sterrenmaaltijd of een spa-sessie at home. Blijf goed voor jezelf (en elkaar) zorgen.

"Ik huur met mijn vriendinnen elke vrijdag een goeie film bij Pathé Thuis: we gaan met z’n allen tegelijkertijd om 20.00 uur kijken en hangen na afloop - inclusief een rode wijn - met elkaar aan de telefoon om de hoogtepunten van onze filmavond te bespreken,’’ vertelt Riet.

3. Verzet je gedachten met ‘hulpbronnen’

Hulpbronnen in de vorm van: de natuur, sporten, schrijven. Je gedachten regelmatig verzetten kan helpen om het piekeren te beperken. Leid je hersenen af van het vele piekeren door bezig te blijven. Doe dingen die je leuk vindt, maak jezelf nuttig en pep jezelf op. Seize the day.


"Je hersenen zijn niet goed in multitasken. Zet ze dus aan het werk met iets leuks zodat ze de kans niet krijgen om te piekeren. Zorg dat je je hulpbronnen opschrijft, zodat je het lijstje kan raadplegen op dagen dat je zin hebt om het liefst de hele dag in je pyjama in bed te liggen."

4. Tot slot: je hoeft het niet alleen te doen!

Als je piekert, verlies je jezelf in negatieve gedachtes. Deel je piekergedachten met iemand die je dierbaar is en je kent. Zo ben je weer in staat om met een frisse blik naar de dingen kijken.

"Blijf elkaar opzoeken. Er zijn genoeg manieren om in contact te komen met elkaar. Als het niet lijfelijk kan, kijk dan naar digitale mogelijkheden. Bel, FaceTime, Zoom met elkaar, blijf met elkaar in contact. Blijf ervaringen met elkaar delen. Bezoek bijvoorbeeld dezelfde online theatervoorstelling.’

PS. Nog even over teleurstelling en verdriet, daarover zegt Riet: "Er is in deze tijd ook veel teleurstelling (denk aan: je gecancelde buitenbruiloft op een boerderij in de Achterhoek) en verdriet (denk aan: het verlies van je opa en zijn sobere begrafenis). Die gevoelens mogen er zeker zijn. Omarm ze, maar blijf er niet in hangen."

      Over Natriltijd

      Natriltijd is het onlangs verschenen boek van Riet Fiddelaers-Jaspers, ze schreef het voor zichzelf afgelopen voorjaar, tijdens de eerste lockdown ("ik maakte een start met dit boek op Koningsdag 2020, een dag waarop ons allen werd gevraagd binnen te blijven") om met beide benen op de grond te blijven staan. Vandaag de dag biedt het boek, met na elk hoofdstuk reflectievragen en doe-suggesties, houvast voor iedereen die geconfronteerd wordt met stormen in het leven.

      Alle zekerheden zijn inmiddels omvergeschopt. De coronacrisis heeft hier zeker een zwieper aan gegeven. Maar de focus van het boek is niet alleen deze crisis. "We maken allemaal crisissituaties mee (van verlies tot trauma) die het leven een drastische wending geven. Situaties waarin we onze weg weer moeten zoeken, onszelf terug moeten vinden en een luisterend oor moeten hebben voor hoe de wereld ons weer roept. Het wordt nooit meer hetzelfde en toch kunnen we zoeken naar een manier om de hoop dat het goed komt intact te houden. Wellicht op een wijze waarop we het zelf niet verwachten," aldus de schrijver. Wil. Je. Lezen.

      This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
      Advertentie - Lees hieronder verder