Belastingaangifte doen? Dankzij deze tips wordt het een stuk makkelijker

Dit jaar moet de belastingaangifte vóór 8 mei binnen zijn bij de Belastingdienst

Wellicht heb je het al gedaan, maar misschien ook nog niet. Belastingaangifte doen is voor de gemiddelde mens niet bepaald een leuk klusje, maar het moet alsnog geklaard worden. Dit jaar moet de belastingaangifte vóór 8 mei binnen zijn bij de Belastingdienst. Nog niet aan toegekomen? We leggen je in simpele stappen uit waar je allemaal op moet letten.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Belastingaangifte doen

Laten we voorop stellen dat Belastingaangifte doen geen klusje is dat snel geklaard is. Er zijn veel dingen waar je op moet letten en voor sommigen (lees: ikzelf) is het een soort algebra. Ik schakel persoonlijk altijd een boekhouder in om dit soort klusjes te regelen, maar met een beetje onderzoek en handigheid kun je de klus ook prima zelf klaren. Hoe je dit het snelst en makkelijkst doet? We zetten de punten voor je op een rij.

Tips belastingaangifte doen

  1. Een goede voorbereiding is het halve werk
    Zorg dat je alle nodige papieren bij elkaar hebt. Maak er op je computer een duidelijk mapje van, zodat je niet allerlei losse bestanden hebt rondslingeren. Dit scheelt je een hoop zoeken tijdens het aangifte doen, wat het een stuk overzichtelijker maakt en je een hoop gedoe kan schelen.

  2. Pak je oude belastingaangifte erbij
    Gebruik je oude belastingaangifte als voorbeeld. Heb je dit niet fysiek bewaard? Geen probleem. Deze kun je op Mijn Belastingdienst terugvinden. Als er weinig veranderd is in je financiële situatie ten opzichte van vorig jaar, is het helemaal fijn om je vorige aangifte erbij te houden.

  3. Doe altijd een dubbele check
    Wanneer je je belastingaangifte online doet, is er vaak al van alles voor je ingevuld. Dit betekent echter niet per se dat het ook klopt. Doe daarom altijd nog een dubbele check en neem geen dingen klakkeloos over. Laat je bijvoorbeeld een spaarrekening achterwege, of klopt het bedrag dat je invult niet met het bedrag dat op je salarisstrook staat, dan kun je hiervoor een boete krijgen.

  4. Lees altijd de toelichting die onder het kopje 'meer informatie' staat
    Zonder dit te lezen gaat het soms mis. Het is een kleine moeite om iets meer te lezen en het helpt je de belastingaangifte goed in te vullen. Scheelt je een hoop gedoe.

  5. Vergeet de aftrekposten niet
    Deze zogeheten aftrekposten worden vooraf niet automatisch ingevuld. Vul je dit dus niet zelf aan, dan loop je belastingvoordeel mis. Heb je bijvoorbeeld hoge zorgkosten? Of een schenking gedaan? Geef dit dan aan, zodat je recht hebt op een eventuele aftrekpost.

  6. Kijk goed naar hoe het met je hypotheek zit
    De Belastingdienst weet niet of de hypotheekrente volledig aftrekbaar is. Dit dien je dus zelf aan te geven. Heb je bijvoorbeeld geld geleend of een schenking gekregen, dan moet je dit zelf aangeven bij de belastingaangifte. Dit is weer van toepassing voor de renteaftrek.

  7. Studieschuld? Vergeet het niet aan te geven
    Heb jij nog een studieschuld openstaan, dan vult de Belastingdienst dit niet automatisch in. Dit moet je dus zelf aangeven tijdens je belastingaangifte.

  8. Toch een foutje gemaakt?
    Het kan zijn dat je na het versturen van de belastingaangifte toch een fout ontdekt. Zolang de fiscus nog geen definitieve aanslag heeft opgelegd, kun je deze fout nog herstellen door de aangifte op MijnBelastingdienst te openen. Je past 'm vervolgens aan, ondertekent het en levert het weer in.
    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Money Talk