Last van zondag-stress? Zo kom je van de zondagavondblues af

Experts delen tips die echt helpen

confident young woman
Btihal RemliGetty Images

Het is zondagmiddag, de zon begint onder te gaan - en hoewel je nog steeds aan het relaxen bent op de bank, dringt het ineens tot je door: maandag komt er weer aan. Hoewel je het misschien andere namen geeft zoals ‘geen zin in maandag’ of ‘toe aan een langer weekend’, heb je waarschijnlijk last van zondag-stress, oftewel de zondagavondblues. Wat is dit, kan je het vermijden, en zo niet, is het mogelijk om deze gevoelens onder controle te krijgen? SELF vroeg een expert om advies.

Zondag-stress

"Zondagen dragen bij aan een cirkel van stress wanneer we al op voorhand angstige gedachten over de komende week hebben," vertelt psychiater Vania Manipod. Dit klinkt heftig, maar regelmatig terugkerende zondagse zenuwen zijn vrij normaal. Ze kunnen bestaan uit gedachten over de week die voor ons ligt, een gevoel van angst, verdriet, of zelfs lichamelijke sensaties zoals een bonzend hart, slapeloosheid, of lusteloosheid. Er is geen zekere manier om zondag-stress helemaal te vermijden, maar een routine kan helpen om het makkelijker te maken. Hier zijn tips om je te helpen je weekend rustig af te sluiten.

  1. Houd je aan een slaaproutine
    Veel mensen hebben een slaaproutine voor doordeweeks en een aparte routine voor in het weekend. Dit kan de overgang die je op zondagavond moet maken verergeren. Zorg dus dat je een regelmatig slaapritme creëert.

  2. Schrijf op vrijdagavond een to-do-lijstje
    Lijstjes maken kunnen helpen om prioriteiten te stellen in je taken - wat stress kan verminderen. Om je maandag minder vervelend te maken kan je op vrijdag een to-do-lijstje maken. Zo kan je alle werk-gedachtes, die je bang bent om te vergeten, loslaten in het weekend.

  3. Let op zondagse stresspatronen
    Bij sommige mensen kunnen de eerste tekenen van zondag-stress elke week op hetzelfde moment ontstaan. Misschien is dit aan het begin van de avond, of juist voordat je naar bed gaat. Als je weet hoe laat het meestal gebeurt kan je bedenken hoe je dit wilt aanpakken.

  4. Bedenk een afkickroutine voor je zondag-stress
    Als je eenmaal weet wanneer je zondag-stress begint, kan je manieren bedenken om jezelf te kalmeren voordat het op gang komt. Net zoals slaap je kan helpen om de toon voor de week te zetten, kan een zondagavond-ritueel je helpen om de avond met minder stress in te gaan. Dit kan alles zijn wat je een goed gevoel geeft - relaxen in bad, sporten, een boek lezen of een podcast luisteren. Het idee is om je hersenen te laten weten dat je klaar bent om te ontspannen.

    Hoe kan je op het moment zelf met stress op zondag omgaan?

    1. Concentreer je op wat je nu moet doen
      "Trek jezelf terug in het huidige moment," zegt psycholoog Dr. Galanti. "Vraag jezelf af: 'wat ben ik aan het doen en wat moet ik nu doen?'" De nadruk ligt op het woord nu. Als je dinsdagochtend een belangrijke vergadering hebt, is het niet per se nuttig om je daar zondagavond al zorgen over te maken. Maar als je weet dat je maandag om 08:00 een vergadering hebt en je hebt je niet voorbereid, dan is het logisch om zondagavond te gebruiken om je voor te bereiden.

    2. Neem vijf minuten de tijd om een lijst te maken van dingen die je moet doen
      Als je to-do lijstjes op vrijdagavond te veel werk lijken, overweeg dan om zondagavond een paar minuten de tijd te nemen om je taken op een rijtje te zetten. "Sluit daarna dat boek, en ga terug naar waar je mee bezig was," vertelt Dr. Galanti. Je kan belangrijke taken voor jezelf noteren in een planner (of een app).

    3. Overweeg om je telefoon vaker weg te leggen
      Je zondag-stress is misschien niet het gevolg van de tijd die je doorbrengt op je telefoon, maar als je merkt dat je moeite hebt om in slaap te vallen, kan het helpen om grenzen te stellen aan je schermtijd. Het licht van je telefoon of tv kan je slaap verstoren. En laten we eerlijk zijn, zelfs als in slaap vallen geen probleem is, is er een grote kans dat het scrollen op sociale media niet echt helpt bij de zondag-stress die je hebt.

    4. Plan iets om naar uit te kijken gedurende de week
      Als je op zondag een hoop stress hebt over werktaken en verantwoordelijkheden, kan je overwegen iets in te plannen om naar uit te kijken, stelt Dr. Manipod voor. Door tijd te vinden om iets te doen waar je van geniet, kan het je helpen herinneren dat je enige controle hebt over je tijd - zelfs tijdens een drukke werkweek.

    5. Overweeg een fysieke activiteit
      Als je je lichamelijk gespannen voelt, kan je door een fysieke activiteit deze adrenaline loslaten, vertelt Neda Gould, assistent-professor bij de afdeling Psychiatrie en Gedragswetenschappen aan de Johns Hopkins School of Medicine aan SELF. Dit kan dansen in de woonkamer zijn, maar ook een grondige schoonmaaksessie.

    6. Onthoud dat stress op zondag normaal is
      Zondag-stress is rot, maar niet per se iets wat je moet overwinnen of een teken dat je drastische veranderingen in je leven moet aanbrengen. Veel mensen hebben ermee te maken - je bent dus niet alleen! Vergeet niet dat we ons midden in een pandemie bevinden en dat het leven soms wat chaotisch is. Niemand neemt het je kwalijk als je soms kriebels hebt voor de week die voor je ligt. Doe gewoon je best, en probeer te onthouden dat je alle andere zondagen die je hebt meegemaakt al hebt doorstaan.

      Dit artikel verscheen eerder op SELF.

      This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
      Advertentie - Lees hieronder verder
      Meer van Talking points