Dit zijn de beste carrièretips van Filling Pieces oprichter Guillaume Philibert

"Het hoeft niet in één keer perfect te zijn. Maar wat je doet, has to be flawless."

filling pieces' guillaume philibert
Filling Pieces

Op 20-jarige leeftijd had een jonge Guillaume Philibert (31) de droom om een eigen sneakermerk op te zetten om zo stijlen te creëren die exclusief en toch toegankelijk waren. Ooit begonnen in de garage van zijn ouders viert zijn merk Filling Pieces nu zijn grote internationale succes én hun tienjarig jubileum met een eigen documentaire Bridging the gap: 10 years of Filling Pieces. We gingen in gesprek met Guillaume waarin hij zijn grootste lessen, valkuilen en tips van de afgelopen tien jaar met ons deelt.

Ondernemen in de mode

Hij creëerde vanuit een persoonlijk gemis een succesvolle onderneming, wist in tien jaar tijd zijn label tot een internationaal succes te maken en werd in 2019 benoemd in de befaamde 30 Under 30 lijst van Forbes; het moge duidelijk zijn dat Guillaume het één en ander weet van ondernemen in de mode-industrie.

"Ik was gek op sneakers maar kon geen dure designersneakers betalen en ik was wel klaar met standaard Nike en Adidas-ontwerpen. Met die gedachte in mijn hoofd richtte ik in 2009 mijn label Filling Pieces op, met als doel een schoen te creëren die zowel de kloof tussen high-end mode en streetwear zou overbruggen en het verschil tussen verschillende culturen zou verkleinen. Het concept van Filling Pieces – dat letterlijk staat voor opvulstukken – komt dan ook juist voort uit het doel van briding the gap tussen high fashion en streetwear maar ook tussen verschillende mensen, culturen en disciplines.

Met ons tienjarig bestaan wilde we iets speciaals doen. Maar het specifieke idee voor een documentaire komt eigenlijk voort uit mijn eigen achtergrond. Ik ben van Surinaamse afkomst en mijn ouders zijn de eerste generatie van mijn familie die naar Nederland zijn gekomen voor een betere toekomst. Het idee was daarom om iets terug te doen en mensen te inspireren in de vorm van een transparante film waarin we open zijn over alles dat mis is gegaan in de afgelopen tien jaar, maar ook de hoogtepunten die we hebben ervaren."

Het hoeft niet in één keer perfect

Toch ging Guillaumes weg naar succes niet over één nacht ijs. "Ik begon ooit met een paar losse schetsen en ging op internet op onderzoek uit naar welke fabriek mijn ideeën kon verbeelden in een tastbaar ontwerp. In het begin was het allemaal heel amateuristisch. Met wat spaargeld dat ik verdiende met mijn bijbaantje in Magna Plaza in Amsterdam, ben ik uiteindelijk begonnen. Je kunt klein beginnen en vervolgens verder bouwen. Het hoeft niet in één keer perfect te zijn. Maar wat je doet, has to be flawless.

Ik hoop dat ik met mijn werk en mijn verhaal de jongere generatie kan inspireren. Zij zien zoveel polished dingen online langskomen waar alles perfect lijkt. Maar het komt niet vanzelf. Met hard werken en toewijding kun je heel ver komen. Daarom bespreken we in de docu ook maatschappelijke topics waar ik een verantwoordelijkheid in voel om die bespreekbaar te maken, zoals discriminatie en mentale gezondheid."

Gebruik tegenslagen voor positieve verandering

Zelf heeft Guillaume hier ook mee te maken gehad. "Ik ben opgegroeid in een klein Nederlands dorpje als kind van Surinaamse immigranten. Die beide werelden heb ik toegepast op hoe ik mijn bedrijf wilde vormgeven. Daar ben ik heel trots op. Maar nog belangrijker is dat de discriminatie die ik heb meegemaakt in mijn jeugd mij niet heeft verbitterd maar juist meer kracht heeft gegeven om positieve verandering toe te passen. Om een nieuwe wind in de modewereld te creëren.

Toen ik begon waren er niet veel rolmodellen die op mij leken. Ik hoop dat wij voor de nieuwe generatie van niet-Nederlandse afkomst bepaalde referentiekaders hebben kunnen bieden en voorbeelden kunnen zijn. Mode is een hele exclusieve en ontoegankelijke wereld. Dat was iets wat ik wilde veranderen. Ik wilde een inclusief platform creëren binnen diezelfde modewereld, waar iedereen welkom is."

Veerkracht

"We maken elke dag fouten en daardoor leren we ook elke dag. Mijn grootste advies is om te blijven doorzetten als je ergens echt in gelooft. Met hard werken en het maken van bepaalde offers ben ik ervan overtuigt dat het lukt. Je zult ongetwijfeld op momenten ermee willen stoppen, maar juist dan moet je doorzetten. Je moet blijven zoeken in oplossingen en veerkracht opbouwen. Dat vind je in die dieptepunten.

Dat kan betekenen dat je je een moment moet terugtrekken, stelt Guillaume. "Het zijn juist in die momenten dat je terug naar je eigen essentie gaat en leert van je fouten. Je hoeft niet per definitie in een stijgende lijn door te gaan. Sometimes you win, sometimes you learn. Het opbouwen van kennis zorgt ervoor dat je in de toekomst nog sterker wordt. Het klinkt cliché maar dat is echt zo. Mijn dromen zijn hetzelfde gebleven, maar de uitwerking is nu veel slimmer."

Een nieuw soort netwerk

Het hebben van een goed netwerk hoor je vaak als een vereiste om het ver te kunnen schoppen, toch ziet Guillaume dat net iets anders: "als je vroeger niet de juiste mensen kende in de modewereld, dan had je totaal geen bestaansrecht. Nu is het anders omdat je zelf met alle beschikbare middelen zoals social media al veel kunt bereiken. Het hebben van een ‘goed’ netwerk tegenwoordig gaat veel minder om titels, maar om mensen die like minded zijn. Toen ik niks had en het merk super klein was heb ik me omringd met de juiste mensen die eenzelfde soort state of mind hadden. Die mensen zijn nog steeds in mijn leven."

Wees je bewust van de tijdsgeest

Een ander belangrijk aspect volgens Guillaume is dat je je bewust moet blijven van de tijd waarin je leeft. "Het is heel belangrijk dat je iets maakt dat passend is bij de tijdsgeest. Kijk waar vraag naar is, wat mensen zoeken, wat jíj zoekt. Niemand is opzoek naar een nieuwe Filling Pieces. Het moet iets uniek zijn dat tegelijk ook commerciële kansen heeft en vernieuwend is. Maar het belangrijkste is dat er een boodschap en diepgang achter je product schuilgaat. Dat ontdek je door dicht bij jezelf te blijven. Sta voor datgeen waar jij in gelooft en ben een onderdeel van positieve verandering."

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.
This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Talking points