We moeten stoppen met het fetisjeren van tienermeisjes die volwassen vrouwen worden

Het 'van meisje naar vrouw'-narratief moet voor goed beëindigd worden

britney spears
Scott GriesGetty Images

De veelbesproken Billie Eilish Vogue cover die dit weekend uitkwam liet me nadenken over de 'van meisje tot vrouw'-transitie waar jonge vrouwelijke celebrities gedwongen doorheen moeten.

In Hollywood en de muziekindustrie worden meisjes en vrouwen gehyperseksualiseerd, gecommodificeerd en geobjectiveerd. Als ze onder de achttien jaar zijn, worden ze naar de buitenwereld afgebeeld als onschuldig, maagdelijk en puur. Op het moment dat hun achttiende verjaardag eraan komt, verandert dit beeld: ze zijn "bijna legaal"; het zijn "jonge vrouwen, niet meisjes"; ze zijn volwassen. Er wordt ze verteld wanneer ze volwassen zijn. Dat mogen ze niet op hun eigen voorwaarden ontdekken. Ze worden in dit narratief geduwd, omdat het de enige manier is waarop hun carrière "serieus genomen" kan worden (en zodat ze geseksualiseerd kunnen worden zonder dat het 'creepy' zou zijn, omdat het nu 'legaal' is). Keer op keer wordt de autonomie van deze meisjes en vrouwen afgepakt.

Billie Eilish over seksualisering jonge vrouwen

Bij Billie voelt het narratief verfrissend anders; zij betreedt het nieuwe tijdperk in haar leven op haar eigen voorwaarden en heeft meer controle over de manier waarop ze weergegeven wordt. Ze heeft zich altijd verzet tegen de manier waarop ze gehyperseksualiseerd werd als tiener: "Opeens ben je hypocriet als je je huid laat zien, en je bent makkelijk en je bent een slet en je bent een hoer," zegt ze in het interview met Vogue. "Als dat zo is, dan ben ik er trots op. Dan zijn ik en alle andere meisjes dat maar. F*ck het, weet je! Laten we het omdraaien en ons empowered voelen. Je lichaam en huid laten zien - of niet - zou je niet minder respect moeten opleveren."

Billie's keuzes zijn niet zonder context genomen. Haar gevecht tegen de seksualisering van haarzelf - van jarenlang oversized kleding dragen tot haar cover op de Britse Vogue - is een directe reactie op de sinistere 'aftellen tot vrouw worden' cultuur. En het is er eentje die veel te lang in deze industrie heeft aangehouden.

Van meisje naar vrouw-narratief

Britney Spears is het meest voor de hand liggende voorbeeld van het "meisje naar vrouw" Hollywood-narratief. Sterker nog, het was zo voor de hand liggend dat ze een lied kreeg voorgeschoteld getiteld I'm Not A Girl, Not Yet A Woman (ik zeg 'voorgeschoteld', omdat het geschreven en geproduceerd is door twee mannen - Max Martin en Rami - die minstens een decennium ouder zijn dan Britney. In Hit Me Baby One More Time werd Britney aangekleed als sexy schoolmeisje. Op 17-jarige leeftijd werd ze gefotografeerd voor Rolling Stone magazine in haar ondergoed op zijden lakens, terwijl ze een Teletubby-speeltje knuffelde.

Aftellen naar volwassenheid

De Olsen Twins, die voor de ogen van de maatschappij groot werden, werden ook onderworpen aan deze 'aftel-cultuur'. Lindsay Lohan kwam in 2004 op de cover van Rolling Stone met de tekst "Hot, ready and legal." Justin Bieber, één van de zeldzame voorbeelden van een mannelijke celebrity die in dit narratief geplaatst werd, kwam in 2012 op de cover van hetzelfde tijdschrift met dezelfde misselijkmakende covertekst. Zowel Kylie als Kendall Jenner kwamen in soortgelijke situaties. In 2013 schreef TMZ bij een foto van Kendall in een bikini: "Kendall Jenner 53 Days." Jep, dat was 53 dagen vóór ze 18 werd.

Er zijn genoeg voorbeelden. Emma Watson, Christina Aguilera, Charlotte Church, Miley Cyrus, Selena Gomez, Hilary Duff, Natalie Portman, om er maar een paar te noemen. Zij waren allemaal slachtoffer van deze massale creepiness waarbij de dagen werden afgeteld tot je een minderjarige 'mocht' seksualiseren.

Seksualisering van zwarte meisjes

Aan zwarte meisjes wordt het coming-of-age narratief niet eens geboden. Door de commodificatie van de zwarte cultuur heeft de hyperseksualisering van zwarte meisjes en vrouwen in de westerse cultuur gevoed. Zwarte meisjes worden al op extreem jonge leeftijden als volwassen seksuele objecten gezien. Toen Blue Ivy pas drie jaar oud was, was ze het onderwerp van een walgelijke opmerking in de sitcom Difficult People: "Ik kan niet wachten tot Blue Ivy oud genoeg is zodat R. Kelly op haar kan pissen."

De industrie, de media en de maatschappij zijn allemaal verantwoordelijk voor de seksualisering van kinderen en voor het vervagen van grenzen tussen kind en volwassen zijn. Het probleem wordt nog erger, als je beseft dat celebrities een geïntensiveerd microkosmos van dit grotere probleem zijn die de ervaringen van meisjes over de hele wereld beïnvloeden.

Het gevolg van seksualisering en fetisjering van meisjes

De bittere realiteit is dat deze hyperseksualisering en fetisjering van meisjes die vrouwen worden voor het oog van de wereld actief pedofilie en misbruik aanmoedigen. Hoe meer tienermeisjes gepusht worden om eruit te zien en zich te gedragen als volwassenen, hoe meer het 'oké' wordt om over hen te fantaseren terwijl ze nog kinderen zijn en jongvolwassenen worden.

Billie is het perfecte voorbeeld van hoe het mogelijk is voor jonge vrouwen in de industrie om hun eigen narratief te bepalen, en het brengt ons een stap dichterbij naar waren we moeten zijn. Maar er is nog steeds zoveel werk te doen. Tot jongere vrouwen niet hoeven te vechten tegen hun eigen seksualisering door anderen - op enige manier waar zij geen consent voor hebben gegeven - hebben we deze strijd nog niet gewonnen.

Dit artikel verscheen eerder op Glamour UK.


This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van #GetEducated