Carrièrelessen van Yaël Carter: "Laat je niet afschepen door de eerste nee"

"Een luchtig gesprekje voor of na een meeting is vaak minstens zo belangrijk als de meeting zelf"

carrierelessen van yael carter
Glamour

Yaël Carter (24) is pr-consultant bij Roger Brunings PR & Communication en freelance publicist van rapper Chivv en radio-dj Sagid Carter. Dit zijn haar carrièretips.

Curriculum Vitae Yaël Carter

2020-heden: Publicist van rapper en ondernemer Chivv
2020-heden:
Publicist van radio-dj Sagid Carter
2019-heden:
Pr-consultant bij RBPR
2017-heden:
Showroommanager bij RBPR
2015-2017:
Showroom assistant bij RBPR
2015:
Brand & social media-manager bij Natural Beauty Solutions
2014–2015:
Junior model scout bij N-mgmt
2013-2015:
Marketing & communicatie aan het ROC Amsterdam (niet afgemaakt)

Pr-consultant en publicist

“Ik verzorg de pr voor merken als Dsquared2, Christian Louboutin en Moco Museum. De Amerikaanse pr-legende Marvet Britto is daarbij een inspiratie voor mij. ‘As a publicist I consider us to be image architects,’ heeft zij eens gezegd. Zo zie ik mezelf ook. Samen met een persoon, merk of bedrijf denk ik na over welk imago we willen neerzetten en hoe we dat op een zo slim mogelijke manier kunnen etaleren.”

Carrièrelessen

  1. Laat van je horen
    “Ik had mijn zinnen gezet op een stageplek bij RBPR (Roger Brunings PR & Communicatie), een grote naam in de pr-wereld, maar hij had geen plek. 'Oké, laat het me weten als er een opening is,’ zei ik. Vervolgens zorgde ik ervoor dat hij mij niet vergat door hem, nou ja, een beetje te stalken. Ik reageerde vaak op zijn Instagram Stories en belde regelmatig om te laten weten dat ik nog steeds interesse had. Uiteindelijk mocht ik op gesprek komen. Het moet natuurijk niet creepy worden, maar voor mij heeft het zeker gewerkt om iemand te laten merken hoe graag je iets wil. Stuur dus vooral een reminder, bel altijd ergens achteraan en laat je niet afschepen door een eerste nee.”

  2. Tussen de regels door
    “Tijdens mijn sollicitatie-gesprek met Roger Brunings, de eigenaar van RBPR, heb ik een halfuur serieuze vragen beantwoord. Daarna kletsten we over Mariah Carey en Beyoncé; we bleken allebei fan. Dat zorgde voor een klik, waardoor hij sneller geneigd was mij een kans te geven. Een luchtig gesprekje voor of na een meeting is vaak minstens zo belangrijk als de meeting zelf.”

  3. Speel het spel
    “Een tijd geleden liep ineens iedereen met items van Fendi: kwestie van slimme pr. Zorg dat de juiste mensen in je kleding gezien worden, zoals grote celebrity’s en influencers, en de massa volgt vanzelf. Soms doe je het tegenovergestelde. De Birkin Bag is iconisch, juist omdat-ie zo moeilijk te krijgen is. Pr betekent soms ook: positief manipuleren. Hoe minder info je geeft tijdens de promotie van een feest waar je veel mensen wil hebben, hoe meer er willen komen.”

  4. Don't shell bullsh*t
    “Er zijn in deze branche veel mensen die bij elk event roepen: ‘Schát, dit is gewéldig, je móét hierbij zijn.’ Zelf zeg ik zoiets alleen als ik dat geloof, anders gooi ik mijn geloofwaardigheid te grabbel. Als ik influencers beloof dat ze naar het feest van het jaar gaan en ze staan vervolgens op een suffe borrel, werkt dat één keer, maar daarna gaan ze nooit meer op een uitnodiging van mij in. Zeg soms: ‘Joh, laat deze schieten, past niet bij jou.’ Ook als je dan geld of aandacht misloopt. Betaalt zich op lange termijn uit.”
    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Werk & Carrière