Fotoredacteur Vaughn Wallace plaatste gisteren de cover van het juninummer van National Geographic op zijn social mediakanalen. En dat is er een die in no time viraal ging.

Briljant bedacht: National Geographics nieuwste cover gaat viraal

“Deprimerend en briljant tegelijk”

Fotoredacteur Vaughn Wallace plaatste gisteren de cover van het juninummer van het natuurblad National Geographic op zijn social mediakanalen. En dat is er een die in no time viraal ging. Niet alleen om de sterke foto - waar ze bekend om staan - maar vooral ook om de gedachte erachter.  

Geniaal 
Als je op het eerste gezicht naar de foto kijkt lijkt het alsof je een topje van een ijsberg in de zee ziet. Dat is ook precies de bedoeling van de foto, met de nadruk op 'lijkt'. Wie goed naar de foto kijkt en het bijschrift 'planeet of plastic?' leest, komt erachter wat er écht op de foto staat. Dan kom je tot de confronterende conclusie dat het een plastic zak is, die verdomd veel op een ijsberg lijkt. 

En dat was ook precies de bedoeling van Jorge Gamboa, die de illustratie heeft gemaakt. Een deprimerend beeld, waarbij de ondertitel van de cover nog deprimerender is. "18 miljard kilo pond plastic eindigt elk jaar in de zee, en dat is nog maar het topje van de ijsberg." Een ijzersterke, maar tegelijkertijd o, zo verontrustende gedachte. En dat is ook wat veel anderen vinden. 

Er moet iets gebeuren
Wij hebben plastic gemaakt, we zijn er afhankelijk van. Maar nu verdwijnen we er bijna in. Om een aantal voorbeelden te geven hoe serieus het plastic-probleem is in onze wereld: onlangs is een plastic zak aangetroffen in de Marianentrog, de diepste plek (11 kilometer diep) in de oceaan voor de kust van Japan en China. Zeepaardjes gaan ervandoor met wattenstaafjes, vogels stikken in plasticzakken en zeedieren raken verstrict in plastic netten. Allemaal omdat de mens het zo graag gebruikt.

Doe er wat aan
In het juninummer is een grote reportage gemaakt over de ernst van het probleem. Een artikel waar je niet blij van wordt, maar wel doet beseffen dat het probleem bij jezelf begint. Zo dacht ook National Geographic zelf. En daarom zal het blad vanaf nu niet meer in plastic, maar recyclebaar papier worden verkocht. 

Menu
Ads for you!

Hi you!

We zien dat je een adblocker gebruikt, die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Glamour.
Dit vinden wij jammer, want daardoor missen we inkomsten die we hard nodig hebben om jou
de meest awesome content te bieden. Wil je ons helpen? Merk dan onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Dankjewel! X Glamour!

Sluiten