Met deze simpele gewoontes begin je je dag goed

Zo creëer je de beste ochtendroutine

Vrouw in een bloemenjurk
Margo OvcharenkoGetty Images

In case you didn't get the memo: self-care is belangrijk. Een goed begin (van de dag) is het halve werk: als je 's ochtends al op de juiste manier opstaat, dan voel je je de hele dag beter. Daarom hieronder een aantal tips om je ochtendroutine te optimaliseren. Met deze 6 gewoontes begin je je dag een stuk opgewekter, geloof ons.

Bed opmaken

Het klinkt als iets wat je moeder je vroeger wijsmaakte om je kamer netjes te houden, maar experts zijn ervan overtuigd: als je 's ochtends je bed opmaakt, voel je je de rest van de dag beter. Gretchen Rubin, de schrijfster van The Happinness Project, beweert dat deze kleine handeling je gelukkiger kan maken. De theorie is eigenlijk best logisch: als je je bed opmaakt, dan heb je het eerste ding op je to do-lijst al afgewerkt. Zo begin je de dag productief.

Wakker worden met een lach

Nee, dit is niet een hit van een Nederlandse volkszanger. Probeer 's ochtends als je wakker wordt aan iets fijns te denken. Stel je de vraag: waar kijk je vandaag naar uit? Of denk na over iets wat je blij maakt. Onderzoek heeft uitgewezen dat lachen ervoor kan zorgen dat je een beter humeur krijgt, zo is te lezen op Psychology Today. Als je niets leuks kunt bedenken, lach dan alsnog. Een neppe lach heeft ook al positieve effecten op je brein.

Vermijd je smartphone

Het is verleidelijk, we know, maar probeer niet nét nadat je wakker bent geworden naar je smartphone te grijpen. En ga al helemaal niet social media afspeuren. Door op je smartphone te zitten, krijg je - bewust of onbewust - een gevoel van stress. Door deze fout in de ochtend kun je de hele dag moe blijven.

Yoga

Geen zorgen, je hoeft niet iedere ochtend een lesje Yoga te volgen. Één Yoga-oefening doet al wonderen. Je begint je dag fitter als je 's ochtends je spieren goed uitrekt. Dat kan makkelijk en snel met de Zonnegroet. Look it up, er zijn genoeg filmpjes en afbeeldingen waarop deze easy Yoga-move wordt uitgelegd.

Drink water

We hoeven je vast niet te vertellen hoe belangrijk het is om genoeg water te drinken. Aangezien je 's nachts geen water hebt kunnen drinken, is het belangrijk om wanneer je opstaat te beginnen met hydrateren. En als je de dag extra goed wil beginnen, kun je na het tandenpoetsen een glas lauw water met citroen drinken. Dit zou je lever en nieren spoelen én voordelen hebben voor je weerstand.

Morning pages

Scenarioschrijfster Julia Cameron heeft het concept van morning pages bedacht. Dit zou een succesvolle methode zijn om creativiteit en productiviteit te bevorderen. Wat het inhoudt? Simpel. Je schrijft iedere ochtend drie pagina's. Schrijf wat er in je opkomt, waar je je mee bezighoudt, waar je over nadenkt. Wat je schrijft maakt niet uit, zolang je maar drie pagina's volmaakt.

Bronnen: Glamour UK, Daring To Live Fully

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Science Says