Hoe een plan voor goede en slechte dagen je kan helpen

Slechte dagen kunnen gebeuren (goede dagen ook).

vrouw
Jouke Bos

De pandemie heeft voor veel opschudding in ons leven gezorgd. We zijn veel alleen, zien onze vrienden en familie minder, werken vanuit huis en missen alle leuke uitjes die we vroeger met regelmaat deden. Soms dwalen we weg in het nu en kunnen we niet eens meer goed herinneren hoe het hiervoor was. Door de veranderingen kunnen we soms in een sleur terechtkomen. Het is daarom handig om een plan te maken voor zowel goede, als slechte dagen. "Als je van tevoren nadenkt over dingen, door een planning te maken - heb je meer kans om dat gedrag ook daadwerkelijk te vertonen," vertelt Marisa G. Franco, psycholoog en vriendschapsexpert aan SELF Magazine. Plannen, strategieën maken en een beetje controle uitoefenen (met mate) kan ervoor zorgen dat de goede dagen wat vaker voorkomen en de slechte dagen wat makkelijker worden.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Dagen plannen

Jezelf voorbereiden op slechte dagen lijkt best logisch. Als je een slechte dag hebt, kan het lastig zijn om helder na te denken. Nadenken over goede dagen is ook nuttig, omdat je ze dan bewuster kunt gebruiken. Je moet je goede dag niet gebruiken om je to-do lijst af te werken, maar als je een beetje structuur aanbrengt, kan je genieten van de vibe. Door de planning van een goede en slechte dag op één pagina te schrijven, herinner je jezelf aan dat beide ervaringen volkomen normaal zijn.

Vijf basisonderdelen voor een goede en slechte dagplanning

Wees zo creatief als je maar wil met deze planningen. Wijd een hele pagina van je agenda aan of teken het uit op papier. Dit zijn de vijf basisonderdelen die jou helpen bij je goede en/of slechte dag.

  1. Bepaal een paar dagelijkse activiteiten die je moet doen
    Dit hoeven geen grote taken te zijn. Bijvoorbeeld het opmaken van je bed of een lunch maken voor jezelf. Voeg niet meer dan twee of drie activiteiten toe aan je goede of slechte dagplanning. En beschouw je activiteiten die je moet doen als kleine verplichtingen die je kunt aangaan, zelfs als je het liefst helemaal niets wil doen. Onder de douch stappen zou bijvoorbeeld op je niet-onderhandelbare lijstje kunnen staan, omdat op sommige dagen tijdens de quarantaine dit al een strijd is.
  2. Voeg één of twee onderhandelbare taken toe
    We weten nu wat we op onze ‘must-do’ lijst kunnen zetten, maar het is ook belangrijk om taken toe te voegen die je aansporen om iets te doen. Bijvoorbeeld, op goede dagen kan je sporten als activiteit noteren. Het is geen noodzaak, maar wel goed voor je welzijn. Op slechte dagen voelen zelfs kleine taken al onhandelbaar. Het idee is om twee of drie dingen toe te voegen die je zouden helpen om je dag in goed banen te leiden, maar die niet noodzakelijk zijn. Wat zijn dingen die je gelukkiger maken? Wat zijn kleine dingen die je troosten als je van streek bent? Gebruik deze vragen om dit gedeelte in te vullen.
  3. Schrijf een paar meelevende vragen op
    Op goede dagen kan je aan jezelf vragen: 'Wie brengt plezier in mijn leven?' Of: 'Wat kan ik van mijzelf vragen vandaag?' Terwijl je op slechte dagen vragen kan stellen als: 'Wie heb ik nodig om mee te praten?' of 'Wat maakt me aan het lachen?' De goede dagen kunnen helpen om taken te volbrengen die je eerder wilde uitstellen. De slechte dagen geven je inspiratie om mensen te benaderen die je beter laten voelen.
  4. Zet er een leuke herinnering in
    Teksten als 'Ik ben geliefd' of 'Het komt goed' kunnen behulpzaam zijn. Is het afgezaagd? Ja, maar als dat helpt om de dag door te komen, dan is het maar zo. Je kunt ook een tekst van je favoriete lied gebruiken of een filmcitaat opschrijven waar je een glimlach van krijgt. Het is een plan tussen jou en jezelf - niemand hoeft te weten van je liefde voor sentimentele citaten of teksten.
  5. Vraag om hulp
    Het plan is bedoeld voor de typische pieken en dalen van het dagelijkse leven. Het kan zijn dat we sommige dagen extra hulp nodig hebben. Als je op slechte dagen het even niet ziet zitten, of jezelf of anderen iets wilt aan doen, twijfel dan niet om je noodcontact te bellen. Dit kunnen vrienden, familieleden of professionele hulpbronnen zijn.

    Tips om je plan te laten werken

    1. Onthoud dat zelfmedelijden de sleutel is
      Een plan maken is vooral nuttig als de suggesties en adviezen duidelijk en eenvoudig zijn. Dit betekent niet dat je op slechte dagen geen grotere taken doet, maar als je begint met een kleine taak zoals je bed opmaken, dan heb je er sneller vertrouwen in dat je iets groters aankan.
    2. Maak er een mooi plan van
      Je kan bijvoorbeeld je goede en slechte dagplanningen inkleuren. Dit werkt ook nog eens rustgevend.
    3. Hang je plan waar je het kunt zien
      Je moet je plan ergens plaatsen waar je het ook echt ziet. Dit kan bijvoorbeeld naast je bed zijn, op je bureau of eettafel. Heb je een plan op je telefoon gemaakt? Stel dan een herinnering in om er dagelijks naar te kijken.
    4. Vernieuw je plan
      Het kan zijn dat veel van je plannen standaard taken zijn. Als er iets verandert, verander dan ook je plan voor goede en slechte dagen. Omgaan met jezelf is een dynamisch proces. Het verandert van moment tot moment, dus laat je ideeën en strategieën ook veranderen.

      Dit artikel verscheen eerder op SELF.

      This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
      Advertentie - Lees hieronder verder
      Meer van Entertainment