Zien: Nike's advertentie over gekke vrouwen

Laat ze zien wat 'crazy' kan doen

Kathy Switzer Roughed Up By Jock Semple In The Boston Marathon
Boston GlobeGetty Images

Nike gaat wéér met een iconische advertentie de boeken in. En dit keer louter dankzij vrouwen. In de nieuwe video komen sportheldinnen voorbij, terwijl Serena Williams als rustige voice over klinkt.

Visie op vrouwen

"Als we emotie laten zien, worden we aanstellers genoemd", hoor je haar zeggen. "Als we tegen mannen willen spelen, zijn we gestoord. En als we dromen van gelijke kansen? Een waandenkbeeld. Wanneer we ons hard maken voor iets, dan zijn we losgeslagen. Als we te goed zijn, dan is er iets mis met ons. Wanneer wij boos worden zijn we hysterisch en irrationeel, of doen we gewoon gek. Maar ooit was een vrouw die een marathon rende 'gek'. Een vrouw die bokste was gek." En na nog wat voorbeelden, waarbij telkens de vrouw in kwestie in beeld verschijnt, noemt ze ook zichzelf. Iemand die 23 grand slams won, een baby kreeg en terug de tennisbaan opging.

Just do it

"Dus als ze je gek noemen? Prima", zegt Serena, "laat ze zien wat gek kan doen."
It's only crazy until you do it.
En dan volgt, uiteraard: Just do it. Nike.


Kijken, kijken, in geloven

Een fenomenale million dollar advertentie van een reusachtig sportmerk, die voor het eerst op televisie wordt geshowd tijdens de uitzending van de Oscars op zondagnacht. Dat enerzijds, maar anderzijds ook een betekenisvolle boodschap die alle meiden en jongens, vrouwen en mannen zouden moeten zien.

Kritiek

Op Serena's Instagram verschijnen er honderden lovende reacties, van onder andere Lily Aldridge, Sarah Jessica Parker en Ellen Pompeo. Op het profiel van Nike verschijnt, zoals misschien verwacht, veel kritiek van mannen. "Deze advertentie was misschien veertig jaar geleden relevant." Idiote reacties, maar ook de terechte opmerking dat het ook vrouwen zijn die andere vrouwen 'gek' noemen, omdat ze anders dromen en doen dan zij.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Celebs