Lizzo: 'Ik wil dat mensen zich close voelen met mij'

Rapper, zangeres en muzikant Lizzo is een multitalent met humor én een mening

alles-over-lizzo
Don ArnoldGetty Images

Mocht je ooit schipbreuk lijden, dan zul je blij zijn als je Lizzo bij je hebt. En wel hierom. Als het in een artikel over beauty gaat, luidt een bekende vraag welke ‘onmisbare items’ ze bij zich zouden willen hebben, mochten ze ooit aanspoelen op een onbewoond eiland. Het idee is dat de geïnterviewde dan ook wat beautyproducten noemt – een zonneproduct bijvoorbeeld, een gezichtscrème of een favoriete rode lipstick. Maar als je Lizzo die vraag stelt, blijkt dat ze zich niet aan conventies stoort en voor praktisch kiest. “Naar een onbewoond eiland neem ik helemaal geen beautyproducten mee,” zegt ze. “Mag ik een walkietalkie, wat AA-batterijen, een vlammenwerper, kokosnotenkrakers zodat ik kokosnoten kan kraken, en een mes om mee te gaan vissen? Ik wil gevonden worden, tenslotte. Of dan in elk geval een schitterend leven hebben op dat eiland.” Het is een antwoord dat Lizzo kenmerkt. Ze is één en al zonnigheid, heeft een positieve en toch nuchtere instelling, en combineert dat met een gevoel voor humor waardoor je zo hard moet lachen dat je buikspieren er pijn van doen.

Multitalent

Lizzo dwingt daarnaast respect af met haar zang-, rap- en niet te vergeten haar dwarsfluittalent (haar Instagram-post waarin ze al twerkend dwarsfluit speelt, kreeg tienduizenden likes), haar uitgesproken persoonlijkheid en haar unieke benadering van het begrip mode. Het is maar een kwestie van tijd voordat deze alleskunner met haar geestige, empowering nummers waarin ze de vrouwelijke seksualiteit viert en pleit voor individualisme, een Grote Naam is.

Black hair

Als ze aankomt bij restaurant The Park in New York, excuseert Lizzo zich onmiddellijk en rent naar de wc. Ze komt regelrecht van de fotoshoot en moet nodig. En wel nu. “Kennen wij elkaar al? Ik heb het gevoel van wel,” zegt ze bij terugkomst. “Ik denk het niet,” zeg ik, al ben ik al jarenlang fan van haar muziek en deel ik daardoor dat gevoel dat ik Lizzo al eeuwen ken. Toen ze de tourdata aankondigde rond haar nieuwe album ‘Cuz I love you’, stuurde ik mezelf snel een berichtje met de tekst: ‘voorstel doen voor interview met Lizzo’, gevolgd door diverse uitroeptekens. Ik had tijdens mijn studiejaren veel gehad aan haar muziek. Haar songteksten waren vaak nét wat ik nodig had op moeilijke momenten, te vergelijken met een uurtje therapie waarna je ineens tot een doorbraak komt.

Ik complimenteer haar met haar golvende haar, dat diepzwart en soepel oogt en losjes valt. Ze kan zo door voor een model in een shampooreclame met perfect gestyled haar. “Allemaal te danken aan hairstylist Yusef Williams,” zegt ze. Eerder die dag stylede Williams – een pruikenconnaisseur die ook Rihanna’s rechterhand is – de perfecte lace-front pruik tot allerlei prachtige updo’s bij Lizzo, waarbij hij de randen onzichtbaar wegwerkte. Voor lace-front pruiken wordt echt haar vastgezet op een basis van heel fijne tule, waardoor een realistisch ogende haarlijn ontstaat. Als hij zorgvuldig op zijn plaats is gelijmd, zie je niet dat het een pruik is. Tijdens het eten betrap ik haar er een paar keer op dat ze ’m liefkozend aait, zichtbaar gelukkig met hoe lekker de pruik aanvoelt. Niet alleen zit hij perfect, Williams maakte de pruik op maat met natuurlijk kroeshaar dat werd gestraight.

In de Amerikaanse maatschappij worden ultrasteil haar of losse zeemeerminnengolven nog altijd hooggewaardeerd, in tegenstelling tot krullend haar. Hoogstens als je wit bent of van onbestemde etnische afkomst – eigenlijk allesbehalve kleine krullen of kroes. (Even voor de context: afgelopen zomer werden in Californië en New York wetten aangenomen die werknemers moeten beschermen tegen discriminatie wegens het dragen van natuurlijk haar – als je op je werk kwam met kroes, een grote bos krullen, vlechten of dreads, kon een werkgever je verplichten dat te veranderen.) Lizzo wil die benauwende, achterhaalde schoonheidsidealen op hun kop zetten. “Ik draag bewust haar afkomstig van vrouwen van kleur,” zegt ze, van pruiken en extensions tot haar eigen afro. “Ik draag geen andere soorten haar meer. Ik denk dat dat belangrijk is, omdat het meer impact heeft als we zelf de Afro-Amerikaanse cultuur vertegenwoor- digen. We’re going to represent for us, by us.” Haar roem wil ze gebruiken om te veranderen hoe er over kroeshaar wordt gepraat én gedacht. De strategie: natural hair terugclaimen door het in al zijn variaties te laten zien.

Zelfacceptatie

Fans mogen Lizzo dan beschouwen als een toonbeeld van zelfvertrouwen, het is haar beslist niet komen aanwaaien. Na het eten vertel ik wat over mijn eigen acceptatieproces rond mijn haar. In wenste jarenlang wanhopig dat ik iets anders had dan mijn natuurlijke 4C- krullen – iets wat zo diep zat dat ik het pas na jaren wist te overwinnen. Ze luistert oplettend en knikt geruststellend. Als ik haar vraag hoe zij haar eigen haar zag in haar jeugd, vertelt ze een verhaal dat sterk op het mijne lijkt.

Zien: Lizzo over haar weg naar roem

Lizzo werd als Melissa Jefferson geboren in Detroit en bracht haar kinderjaren door in Texas, waarna het gezin naar Houston verhuisde toen ze negen was. Op de middelbare school speelde ze dwarsfluit in de marching band en studeerde vervolgens af aan de Universiteit van Houston als klassiek geschoolde fluitist. Tegelijkertijd trad ze al vanaf haar veertiende op als rapper en zangeres in verschillende bandjes. Daarna keerde ze terug naar haar geboortegrond, om in Minneapolis aan een professionele muziekcarrière te werken. Als kind had ze gemengde gevoelens over haar haar, omdat het heel anders van textuur was dan dat van de rest van het gezin.

“Zowel mijn broer en zus als mijn ouders hadden ander haar; steiler dan het mijne. Mijn moeder had lang haar dat ze met een stijltang bewerkte. Mijn vader droeg een lange, golvende paardenstaart.” Om met haar onzekerheid te dealen, droeg Lizzo bij wijze van verzet jarenlang synthetische pruiken, vaak in woeste kleuren als blauw en feloranje, zonder zich al te druk te maken om hoe ze zaten. Het keerpunt kwam in 2016, vlak voordat ze een contract tekende bij Atlantic Records, tijdens een emotioneel interview voor de videoserie ‘That’s what’s underneath project’ van de website StyleLikeU.

In deze interviewserie delen mensen persoonlijke verhalen over zelfacceptatie terwijl ze voor de camera hun kleren uittrekken, om aan te geven dat identiteit niet alleen over stijl en mode gaat. De uitdagende vragen van de makers brachten Lizzo ertoe haar eigen diep- gewortelde onzekerheden onder ogen te zien. “Dat zette voor mij iets in gang waardoor ik dacht: ik moet meer aandacht besteden aan mijn haar – en dan mijn eigen, natuurlijke haar.”

Experimenteren met looks

Begrijp haar niet verkeerd: Lizzo vindt het nog steeds leuk om met haar haar te experimenteren – steeds andere kleuren en opvallende looks dragen is onderdeel van haar identiteit – maar ze denkt meer na over hoe en wat. Dat haar is inmiddels een bron van kracht en creativiteit, in plaats van iets om je voor te schamen of om te verbergen uit gêne. “Ik mag nog steeds naar de speeltuin,” stelt ze. “Alleen ben ik nu op mijn eigen terrein en hoef ik niet langer andermans speelgoed te lenen.” Die benadering zie je ook terug in haar garderobe. Een rondje scrollen door haar Instagram-feed levert talloze foto’s op van fantasierijke combi’s (even los van de twerk-video’s met haar dwarsfluit, die ze liefdevol ‘Sasha Flute’ heeft genoemd). Ook haar optredens zijn een spektakel, waarin op maat gemaakte outfits met glitters en kleurige korsetten om de aandacht strijden met haar al even betoverende curvy danseressen achter haar. Lizzo haalt regelmatig Best Dressed-lijsten met haar rodeloperjurken, en ook in haar muziekvideo’s speelt haar persoonlijke stijl een grote rol.

2019 BET Awards - Show
Lizzo aka Sasha Flute
Kevin WinterGetty Images

In de video voor haar hit ‘Juice’ speelt ze steeds andere personages op een nachtzender en verschijnt ze op een gegeven moment in een glanzende galajurk à la The Supremes. En toch loopt ook zij in de praktijk tegen vooroordelen aan over curvy lichamen. Ondanks de groeiende markt voor plus-size mode laten veel ontwerpers, vooral bij luxelabels, het er een beetje bij zitten als het gaat om uitbreiding van de maatvoering. Voor die trage aanpak is geen excuus, wat Lizzo betreft. “Als je geen kleren maakt waar ik in pas, en je wilt geen kleren maken waar ik in pas, dan wil ik jouw ontwerpen ook helemaal niet dragen,” zegt ze. “Ik heb genoeg dat me goed staat. Maar ben je wél bereid om me te kleden, bel me gerust. Als je een cultuuromslag aandurft en een dikke vrouw wilt kleden: laat het me weten.”

Eerlijk en kwetsbaar

In 2013 bracht Lizzo haar eerste studio- album uit, ‘Lizzobangers’, gevolgd door twee EP’s in 2015 en 2016, ‘Big grrrl small world’ en ‘Coconut oil’, die haar ineens in de spotlights plaatsten. En nu is er dus een nieuw album, onder de paraplu van een grote platenmaatschappij. Aanvankelijk wilde ze iets maken dat klonk als “Aretha die met een rapalbum komt,” zegt ze. Maar het moest meer zijn dan de vibe van het album alleen, dat vol staat met funky dansnummers en zelfs een collab met muziekveteraan Missy Elliott. Het moest ook ergens over gáán. Naast dansnummers vind je tracks die gaan over het leven en de liefde als een alles behalve perfect mens; iemand die toevallig een vrouw van kleur en van formaat is. “De lichaamspositieve beweging speelt zijn eigen rol. We lopen zeker parallel, we kunnen high-fiven. Maar mijn beweging heeft haar eigen bestaansrecht,” verkondigt Lizzo. “Ook wanneer iedereen klaar is met hoe grensverleggend het allemaal wel niet is, blijf ik dit doen. Dan word ik niet ineens iemand anders. Ik blijf mijn verhaal vertellen via muziek. En als jij dat ervaart als lichaamspositief: fantastisch. Als jij dat ervaart als pro-zwart, geweldig. Want inderdaad: dat is mijn boodschap.”

Ze maakt haar muziek niet in de eerste plaats uit activistische overwegingen, wil ze maar zeggen. Lizzo is gewoon zichzelf, en schrijft en treedt op vanuit een gevoel van eerlijkheid en kwetsbaarheid, uiteraard in een fantastische outfit. Als mensen zich daarin kunnen vinden: des te beter. Vlak voordat de bediening de rekening komt ophalen en de avond ten einde loopt, stap ik over mijn twijfels heen en vertel ik Lizzo hoe blij ik ben dat ik haar persoonlijk heb ontmoet, en dat haar muziek jarenlang een steun in de rug voor me was. Ze kijkt me aan met een blik vol warmte en antwoordt: “Dat is wat ik wil, dat mensen zich close voelen met mij. Want als je van mij kunt houden zonder me ooit te hebben ontmoet, en zelfs als ik niet in de media werd gepresenteerd als boegbeeld van hedendaagse schoonheidsidealen, dan kun je ook van jezelf houden.”

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Celebs