De eerste documentaire over Instagram óp Instagram is een feit: #followme

Het social medium waarop likes en followers keiharde valuta zijn geworden

image
Unsplash

De eerste documentaire over Instagram óp Instagram is vanaf morgen te zien via IGTV. Programmamaker Nicolaas Veul duikt in de financiële wereld achter Instagram. Op het social media platform is een compleet nieuw verdienmodel ontstaan: likes en followers zijn keiharde valuta geworden.

Crossmediaal onderzoek
De documentaire is een crossmediaal onderzoek naar de economie, die sinds de oprichting van Instagram is ontstaan. Via het Instagramaccount @followme.doc probeert Nicolaas Veul alle tips en trucs om zijn account tot een succes te maken. Ook worden interviews getoond en reflecteert de programmamaker op zijn bevindingen.

Advertentie - Lees hieronder verder

Groothandelaar in nepvolgers
Zo praat de 31-jarige Veul met verschillende influencers en met de Amsterdamse agency IMA, een agency voor digital influencer marketing. Zij weten als geen ander hoe de Instagram-industrie in elkaar steekt. Ook een groothandelaar in nepvolgers (ja, dit bestaat dus) vertelt anoniem over fraude op Instagram.

Populair worden?
De anonieme groothandelaar vertelt: “Als je veel volgers op Instagram hebt, ben je een superster. Ik heb in Nederland veel klanten. Kinderen die op de basisschool zitten en een stukje populairder willen worden, kopen Instagram-volgers. En het zijn niet alleen de kinderen zelf die op deze manier hun populariteit ‘afkopen’. Ik heb heel vaak ouders die voor hun kinderen volgers kopen.”

De documentaire is sinds woensdag te zien op het nieuwe videokanaal van Instagram: IGTV. De televisieversie wordt een dag later, donderdag dus, uitgezonden op NPO3 om 20.55 uur. Benieuwd naar de trailer?

Advertentie - Lees hieronder verder