Groot-Brittannië verbiedt seksistische reclames (zoals deze drie)

Stereotypes op tv in de ban

Seksistische reclames
sturtiGetty Images

In Groot-Brittannië zijn reclames waarin genderstereotypes worden gebruikt niet meer toegestaan. Het gebruik van zulke beelden kan maatschappelijke gevolgen hebben, stelt de Advertising Standards Authority, de Britse reclamewaakhond.

Seksistische reclames in de ban

Het gaat dus om reclames waarin vrouwen bijvoorbeeld moeite hebben met inparkeren, of video's waarin mannen worstelen met de verzorging van hun kind, zoals het verschonen van een luier. Vooral jonge meisjes en vrouwen kunnen volgens de organisatie door de reclames een verkeerd beeld krijgen van hun plek in de maatschappij. Wel benadrukt de autoriteit dat het om "aanstootgevende stereotypes" gaat. Een vrouw die boodschappen doet mag dus nog wel gewoon, zolang de vrouw maar niet stereotyperend wordt neergezet.

Over zes maanden gaat het verbod officieel in. Tot die tijd krijgen reclamebureaus de tijd om zich te verdiepen in de nieuwe regelgeving en zich voor te bereiden op het verbod.

Voorbeelden
Welke reclames dan wél verboden zijn? Wij zetten een aantal voorbeelden op een rij.

  1. Deze reclame voor babymelk schetst het beeld dat meisjes ballerina's worden, en jongens wetenschappers.


  2. Kennen we deze reclame van Axe nog, waarin hordes vrouwen in bikini op een man af komen rennen? Heeft geen uitleg nodig, als je het ons vraagt.


  3. Deze reclame van de Britse supermarktketen Asda veroorzaakte ophef in 2012, vanwege de boodschap: "Achter elke kerst zit een moeder."


        Advertentie - Lees hieronder verder