Waar gaan Goede Vrijdag en Pasen eigenlijk over?

Een wie, wat, waar van de redactie-christen van Glamour

betekenis-goede-vrijdag-pasen
Unsplash

Mijn collega's hier op de redactie houden van Jezus, als lekker stopwoordje. Het bekt lekker als je verbaasd bent (Jezus écht?), geïrriteerd (Jeeeeezus) of superblij (Jezus!) - waarschijnlijk hoor je het nu net als ik in verschillende toonhoogtes. Voor mij als christen blijft dat apart, want voor mij heeft Jezus veel betekenis.

Zojuist hadden we het over het aanstaande Paasweekend en het feit dat de halve redactie geen idee heeft wat er wordt herdacht en gevierd met Goede Vrijdag en Pasen. Deze feestdagen draaien om Jezus. Of ik even wat toe wilde lichten over het verhaal achter onze vrije dagen.

Bij dezen mijn poging. Ik heb af en toe stukken uit de Bijbel klikbaar gemaakt, for the sake of bronvermelding.

Jezus
Voor sommige mensen is Jezus een soort Gandhi, die mensen laat zien hoe je vredelievend leeft. Voor moslims is Hij een van de vele profeten die door God gezonden werden. En voor christenen is Jezus dit ook, maar nog meer, Jezus is de Zoon van God. De enige mens zonder zonde en de enige mens die tegelijkertijd ook één met God was.

Hij is naar de aarde gekomen met als doel om over Zijn Vader en Zichzelf te vertellen en te sterven als ultieme daad van liefde voor alle mensen die Hem nodig hebben. Jezus werd de laatste drie jaren (van zijn 30e tot 33e) van zijn leven een 'publiek figuur'. Hij sprak grote groepen mensen toe over Zijn visie op mensen, het leven en God. Hij genas zieke mensen en Zijn belangrijkste boodschap? Heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf. Joodse religieuze leiders wilden Hem uit de weg ruimen omdat Jezus ook voor onrust en opschudding zorgde onder het volk. Hij beweerde dat Hij één was met God.

Goede Vrijdag
De vrijdag voor Pasen wordt herdacht dat Jezus werd gekruisigd net buiten Jeruzalem. The Passion van de EO vertelt dit verhaal elk jaar aan de hand van Nederlandse muziek. Het meest iconische klassieke muziekstuk ooit, 'The Matthäus Pasion' van Bach, heeft deze wereldveranderende gebeurtenis ook als onderwerp.

Eerste en tweede paasdag
Met Pasen vieren christenen dat Jezus is opgestaan uit de dood. Jezus heeft de dood overwonnen. O dead where is your sting staat er in de Bijbel en zingt Johnny Cash. In Nederland (en sommige andere landen) wordt dit twee dagen lang gevierd in plaats van één (net als pinksteren), een overblijfsel van de Rooms Katholieke kerk die zo lang mogelijk aandacht wilde voor de godsdienstige gebeurtenissen.

Hemelvaartsdag op donderdag
Na zijn opstanding is Jezus nog veertig dagen onder de mensen in en rond Jeruzalem. Hij vertelt de mensen die in Hem geloven dat ze over Hem moeten vertellen. Hij gaat terug naar de hemel, maar de Heilige Geest zal in hun harten komen. Elk jaar tijdens Hemelvaartsdag wordt herdacht dat Jezus terugging naar de hemel, terwijl Hij zijn apostelen zegent.

Eerste en tweede Pinksterdag
Ongeveer tien dagen nadat Jezus naar de hemel is gegaan, ontvangen Zijn volgelingen de Heilige Geest in hun harten, die hen al door Jezus werd beloofd. Vanaf dat moment reizen ze onder andere naar Italië om te vertellen over Jezus en Zijn opstanding. Dit wordt gezien als het begin van de kerk.

Advertentie - Lees hieronder verder

Oké, een heel verhaal en lastig om goed te verwoorden, want het verhaal van Jezus is heel rijk en diep. Het is niet voor niets dat christenen én niet-christenen, schilders, musici en schrijvers hier enorm veel inspiratie en betekenis uit halen. En ondertussen, terwijl ik de zin hiervoor typ, zegt een collega: ''Jezus de verwarming is heet zeg.'' Oh well...

Fijn paasweekend alvast met je familie en vrienden! En oja, dit om-te-janken-zo'n-mooi-nummer van U2 vat Pasen ook samen (en het heeft één van de beste videoclips ooit).

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wil je weten