De verkoopcijfers liegen niet: het is over en sluiten voor Victoria's Secret

The end of an era

victorias-secret-sluiten-lage-verkoopcijfers
Getty Images

Als we zeggen dat alle modellen ervoor willen werken en alle vrouwen er een lingeriesetje van (willen) hebben, dan zeg jij: Victoria's Secret. De hoogtijdagen van het merk zijn alleen voorbij. Als de verkoopcijfers zo doorgaan, is de kans groot dat Victoria's geheim niet meer als eerst bij je te binnen schiet als het lingeriemerk der lingeriemerken. Dat maakte een financiële analist zojuist bekend. "Het einde nadert," beweert Randal Konik van investeringsmaatschappij Jefferies.

Zelfs de sale niet meer in trek
Konik baseert deze uitspraak op het meest recente rapport: de verkoopcijfers zijn in de maand juni onverwachts weer met één procent gedaald. We horen je denken: dat is toch niets? Klopt, ware het niet dat juni een belangrijke maand is: de uitverkoop. Daarbij: als je de online verkoop niet meetelt, is er zelfs sprake van een daling van zes procent. Nog meer slecht nieuws: de aandelen van L Brands, het moederbedrijf van Victoria's Secret, zijn 38 procent minder waard in vergelijking met 2017.

Game over
Volgens Konik is het duidelijk: “Het is game over voor Victoria’s Secret. Consumenten gaan ergens anders naartoe," zegt hij tegen The Business of Fashion," Het merk blijft maar worstelen met de grote concurrentie in de lingeriewereld. Er is weinig waarde over in Victoria's Secret en Pink." Pink is het kleine zusje van Victoria's Secret dat richt zich op tieners.

Sexy is uit
De achteruitgang van Victoria's Secret heeft alles te maken met de tijdsgeest die het merk maar niet lijkt te volgen. Waar Victoria's Secret zich blijft vastklampen aan sexy, ultraslank (denk aan modellen als Romee Strijd en Alessandra Ambrosio die het merk promoten) en oncomfortabel (beugelbeha's, overdreven vullingen), is er onder consumenten juist meer behoefte aan diversiteit wat maten betreft en aan verschillende soorten ondergoed. Dat beaamt ook Konik. Hij voegt eraan toe: "Sexy is uit. Vrouwen zijn vooral op zoek naar comfort." Met comfort wordt de trend van de bralettes beha's bedoeld, waar het merk Love Stories goed op inspeelt.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wil je weten