Dit zijn de effecten van het koude weer op je nachtrust

Als je zo de winter(slaap) niet doorkomt, weten we het ook niet meer

slapen-nachtrust-effecten
Unsplash

Voor iedereen die deze winter wil doorkomen met een goede nachtrust, lees mee. We delen de effecten van het koude weer op je slaapvermogen en geven tips.

Makkelijk in slaap vallen
Heel verleidelijk om wanneer het koud is met dikke dekens, joggingsbroek, trui en sokken je bed in te duiken. Toch kun je dat volgens de Amerikaanse Sleep Foundation beter niet doen. Volgens hen is het beter om in een koele ruimte te slapen, zonder verwarming.

“Wanneer we slapen, went ons lichaam aan de kamertemperatuur. Doorgaans kun je het beste slapen wanneer je lichaamstemperatuur een beetje verlaagd is in een frisse ruimte,” aldus Michael Decker (American Academy of Sleep).

Tocht
Wat niet goed voor je nachtrust blijkt te zijn: tocht. Slapen in de tocht zorgt ervoor dat je meer gaat draaien in je slaap, je hartslag verhoogt en je vaker wakker wordt. Doe dus je ramen en deuren dicht wanneer je het bed induikt.

Minder licht
Professor Decker legt uit hoe belangrijk licht voor je nachtrust is. 's Ochtends kun je het beste zo veel mogelijk zonlicht zien. Dat licht mag je 's avonds juist weer vermijden. De bekende tip: zet je elektronica minstens een uur voordat je gaat slapen (liefst eerder) helemaal uit.

Waarom? “Wanneer we niet genoeg licht krijgen, kunnen we ons een hele dag slaperig voelen en dat betekent ook dat er op het einde van de dag geen opvallende duisternis is die ons lichaam het signaal geeft dat het tijd is om te slapen,” aldus Michael Decker.

Work for it
Bij koude temperaturen slapen mensen over het algemeen beter. Hoewel je je in de winter (als het goed is) meer uitgeslapen voelt, moet je lichaam wel harder werken om warm te worden.

Stress
De American Pysiological Society onderzocht het verband tussen het weer en stress. Even een wijze les: er is een stresshormoon genaamd cortisol, dit stijgt en daalt de hele dag door. Wanneer het cortisol stijgt, is het stresslevel hoger. Uit het onderzoek bleek dat het stresshormoon in de winter daalt (minder stress) en in de zomer stijgt. Cortisol verstoort slaapmechanismes wanneer het hoog is. Go winter!

Bron: HLN

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wil je weten