Waarom vitamine D zo belangrijk voor je lichaam is

's Winters kom je wel degelijk wat tekort


Advertentie - Lees hieronder verder

De Twentse Loes Hegeman zit in het laatste jaar van haar opleiding tot dokter. Misschien niet zo dramatisch als in Grey's Anatomy, maar als doctor-to-be sta je nooit stil. Van grote tot kleine problemen, Loes geeft wekelijks antwoord op vragen die je stiekem altijd al had.

Het zijn donkere en gure dagen. De zon laat zich maar weinig zien. Als je pech hebt fiets je - net als ik - 's ochtends in het donker naar werk en is het tegen de tijd dat je vrij bent alweer donker. Het valt ook niet mee, volwassen zijn!

Om die donkere dagen een beetje tegen te gaan, kun je 's avonds lekker de kaarsjes aandoen. Allemaal heel gezellig, maar toch kom je 's winters wel degelijk wat tekort. Hoezeer men in de zomer ook waarschuwt de zon te mijden, in de winter kun je juist wel een extra dosis gebruiken.

Vitamine D (or sea) please

Je huid en lichaam hebben dagelijks een portie zonlicht nodig om de nodige vitamines aan te maken. Dan heb ik het in het bijzonder natuurlijk over de welbekende vitamine D. Je huid maakt deze vitamine zelf aan na blootstelling van zonlicht, dat proces duurt zo'n vijftien à dertig minuten.

Waar haal je het vandaan?
Tien procent van de vitamine D kan uit voeding gehaald worden, bijvoorbeeld vette vis. De overige negentig procent haal je uit de zon. Tussen 11.00 en 15.00 uur is de zon het sterkst. Hoe sterker de zon, hoe meer vitamine D je opneemt (dit moet natuurlijk niet ten koste gaan van een verbrande huid).

Goed om te weten: ook als het overdag bewolkt is, krijg je vitamine D binnen. Dit zit namelijk in de UvB-straling, die ook door de wolken heen komt. In de lunchpauze een rondje wandelen, ook op een grauwe dag, kan dus al verschil maken. Zorg dan wel dat je gezicht en je handen onbedekt zijn. Ingepakt als een sneeuwpop vang je natuurlijk nog steeds weinig UvB-straling.

Bijslikken

Mensen met een getinte huid maken van nature minder vitamine D aan dan mensen met een witte huid. Zij doen er dus goed aan wat langer buiten te zijn, en wat laagdrempeliger vitamine D bij te slikken of te laten controleren.

The why?

Waarom is vitamine D eigenlijk belangrijk? Het is voornamelijk noodzakelijk voor gezonde botten en een sterk en goed gebit. Naast zonlicht kun je het vinden in vette vis, rundvlees, eieren en kaas. Niet echt een veganistisch dieet dus...

Huisarts

Twijfel je aan je dagelijkse portie zonlicht in deze koude dagen? Een vitamine D supplement of controle bij de huisarts kan nooit kwaad. De huisarts kan eventueel ook vitamine D op recept voorschrijven als dat nodig is. (Note to self...)

Nog veel gezonder dan dat supplement is om gewoon met je bammetje even een rondje te wandelen tussen de middag. Succes!

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wil je weten