Nep-influencers kosten merken zo'n €184 miljoen per jaar

Instagram probeert dat probleem nu terug te dringen

Street Style In Berlin - December 2016
Christian VierigGetty Images

Een succesvolle influencer word je niet zomaar. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is influencer zijn hard werken. Het ziet eruit als een simpele, jaloersmakende lifestyle. Ladingen pakketjes die worden 'unboxed' met gratis producten van merken en minstens zes keer per jaar op vakantie.

In realiteit is het niet zo makkelijk om honderdduizenden loyale volgers voor je te winnen die oprecht betrokken zijn in wat jij eet, draagt en doet. Als het zo easy zou zijn, zouden we allemaal influencer kunnen zijn...

Serious business
Influencen is een serieuze baan, met serieuze verantwoordelijkheden en werkdruk. Des te frustrerender is het voor YouTubers en Instagrammers dat - ondanks hun oprechte inspanningen - een groep het systeem probeert te omzeilen. Hoe? Door volgers en likes te kopen om op die manier merken voor zich te winnen met hen samen te werken.

Nog frustrerend is het dat die groep 'fakers' aardig effectief te werk gaat in het spelletje 'hoe merken om de tuin te leiden en aan ze te verdienen'. Uit een Amerikaans onderzoek van marketingbureau Captiv8 blijkt dat merken afgelopen jaar meer dan € 180 miljoen hebben uitgegeven aan nepinfluencers op social media.

Kat in de zak
In het onderzoek werd gekeken naar de uitgaven van merken aan advertenties via social media. Daaruit bleek dat in 2017 in totaal € 1.7 miljard is uitgegeven aan online influencers. Echter, 11 procent van deze accounts was nep. Het gevolg is gigantische geldverspilling van bedrijven die vandaag de dag sterk afhankelijk zijn van influencers.

'Maar daar trap je toch niet zo makkelijk in?', denk je dan. Makkelijker dan je denkt. Nep-accounts gaan aardig professioneel te werk om bedrijven in de maling te nemen. Hele accounts worden bij elkaar verzonnen, echte modellen worden ingezet voor feedfoto's of foto's worden gejat van andere accounts.

Fake it till you make it
Het gaat zelfs zo ver dat sommige Instagramgebruikers sponsordeals en advertenties faken. Op die manier proberen nepinfluencers aantrekkelijker over te komen op merken in de hoop dat deze valse #advertenties tot echte #advertenties leiden.

Beleid
Om fraudeurs voor te zijn, hebben Instagram en de Advertising Standards Authority (ASA) hun regels nu veranderd om het voor volgers nóg duidelijker te maken wanneer influencers en celebs zijn betaald voor hun post.

Ook kondigde het sociale platform aan plannen te hebben om apps te blokkeren die mensen helpen nepvolgers te kopen. In december zijn miljoenen valse accounts al verwijderd in de hoop dat merken en gebruikers niet opnieuw de dupe zullen worden.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wil je weten