Ook Kendall, Bella en Hailey worden aangeklaagd in zaak Fyre Festival

De modellen moeten verantwoording afleggen aan de rechter

Een onbewoond eiland in de Bahama's, de bekendste modellen, de beste artiesten, het chicste eten en de mooiste villa's aan zee om na een strandparty wakker te worden. In 2017 had Fyre Festival hét muziekfestival voor influencers, celebrity's en kort gezegd iedereen met te veel geld moeten worden...

Onder andere Bella Hadid, Kendall Jenner en Hailey Bieber lieten zich voor het karretje spannen (lees: werden buitenproportioneel goed betaald) om promotie te maken voor het festival. Dat grapje komt ze nu waarschijnlijk duur te staan.

Come fly with me
De grootste sterren werden ingevlogen om mee te werken aan het gelikte promotiefilmpje (zie hieronder) dat voorafgaand aan het festival werd gemaakt. Dankzij die video én een slimme social mediastrategie - waarbij tientallen sterren exorbitant veel betaald kregen om een post te doen op Instagram - was het festival in no time uitverkocht.

Inschattingsfoutje...
Je voelt 'm al aankomen; het hele feest ging uiteindelijk niet door. Nou ja, het ging wel door, maar bleek een genante façade met droge broodjes kaas in plaats van sterrensushi en kampeertenten in plaats van luxe villa's.

Op de blaren
Niet alleen zit de charlatan achter dit festival, Billy McFarland, nu een 6-jarige gevangenisstraf uit en heeft hij een claim van 26 miljoen dollar aan z'n broek hangen, ook modellen als Bella Hadid, Hailey Bieber, Emily Ratajkowski, Elsa Hosk en Kendall Jenner moeten binnenkort de rechter uitleg geven hoe de betalingen zijn verlopen.

En nu?
De faillissementsrechtbank is aan het uitzoeken wat er met de 26 miljoen dollar is gebeurd die opperfraudeur McFarland heeft opgehaald bij investeerders. Verschillende mensen en bedrijven worden gedagvaard: IMG Models en DNA Model Management, die de modellen representeerden en respectievelijk $1,2 miljoen en $300.000 ontvingen van McFarland, de modellen zelf en andere influencers die meededen aan de promotie van het festival.

Vooral Kendall moet extra uitleg geven; in januari 2017 ontving zij $250.000 om een Instagrampost te wijden aan het festival. Dat deed ze braaf, alleen in die post werd niet duidelijk dat het om betaalde promotie ging. Je snapt; het model heeft de post inmiddels verwijderd en distantieert zich van het rampzalige evenement.

We zijn er nog niet
Ook wordt het marketingbedrijf gedagvaard dat meehielp aan de online promotie van Fyre Festival. Jerry Media wordt bekritiseerd voor het manipuleren van klanten. Het event werd gepromoot terwijl al lang duidelijk was dat Fyre de verwachtingen niet kon waarmaken en klachten van klanten werden verwijderd op social media om imagoschade te omzeilen.

En dit is pas het topje van de ijsberg aan artiesten en bedrijven die opheldering moeten geven over de ontvangen bedragen van McFarland.

Oplichterij
Fyre was gebouwd op een bulk aan modellen en influencers die zich bezighielden met de giga-cheques die ze in ontvangst mochten nemen. Een social media bubbel vol hoopvolle Bahama-plaatjes.

Wat het festival verder inhield en hoe het qua organisatie verliep, daar hield niemand zich echt mee bezig... Het enige dat influencers zagen, waren dollartekens en gratis reisjes naar een zonnig oord.

Velen zeggen dat ze geen idee hadden hoe ernstig het gesteld was met de organisatie van het festival. In realiteit voelden ze zich vermoedelijk niet verantwoordelijk (genoeg) voor de invloed die zij op hun gigantische following hebben.

View this post on Instagram

Social media ————————————— I’ve just watched the new FYRE documentary on @netflixuk I mean wow! It’s got me thinking so much about social media, how we use it and how we are affected by what we see. I do ALOT of social media, I mean a good proportion of my business wouldn’t be visible without it, however I’m not much of a consumer of it. If I’m totally honest, I wouldn’t have social media if I wasn’t doing what i do, but I believe so strongly in the fact that if businesses and personalities (I’m not calling me self that.. well I am but I didn’t know what else to call me self #ego) don’t get involved in it then they are missing out on a massive audience of customers, listeners, viewers. This was very much what myself and @daleconnellyuk talked about with Garden 7. Anyway, back to the point.. FYRE proved to me even more that being a ‘influencer’ whatever your following, holds a lot of responsibilities. Over the past year and a half I have turned down a few big ££ (not talking millions) jobs with brands because I either didn’t agree, had no use for or wouldn’t use myself their product. Some days I regret this, but mostly I’m happy because I want to be real. What FYRE was built upon was a bunch of instagramers that should have looked into what was going on with the festival, but instead saw the £ notes and didn’t care. As much as they say they had no idea, they did have a responibity to the people that followed them. Only recently I had a brand get in touch to see if I knew any influencers that would take a product and talk about it, I advised this was not the way to do collaborations and I never heard back from them. As personally for gardening industry we’ve got a lot to learn. I’m interested to hear your thoughts..? ————————————— #fyrefestival #fyre #influencer #instagram #instagramer #netflix #gardening

A post shared by Lee Connelly (@skinnyjeangardener) on

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wil je weten