Nike maakt krachtig statement met nieuwe campagne (die viral gaat)

We.love.it

Wie zegt dat je met een maatje meer geen danser kan zijn? Dat je niet zelfverzekerd op een podium mag staan omdat je niet 'voldoet aan de norm'? Door social media beginnen we bijna te geloven dat we perfect moeten zijn. En met perfect wordt dan vaak bedoeld: slank, lang, geen oneffenheid te bekennen.

Maar wie zegt dat slank de norm is? Wie heeft ooit bepaald dat plus size een 'oneffenheid' is? Waar slaat dat op. Er zijn vrouwen in allerlei vormen en maten. Elke vorm mag er zijn. Elke maat mag er zijn. Laten we er juist trots op zijn dat we allemaal van elkaar verschillen. Dat we allemaal uniek zijn. Dat is juist iets moois, toch? Verre iets om je voor te schamen.

Niet alleen denken wij dat, maar gelukkig ook steeds meer grote merken. Nike gelooft in de kracht van ieder mens. Nike doet niet aan hokjes. Dat werd al duidelijk toen ze in september vorig jaar de omstreden American footballspeler Colin Kaepernick het gezicht maakte van hun nieuwe campagne Just Do It.

Daarna maakte het sportmerk een sporthoofddoek speciaal voor islamitische en Arabische vrouwen over de hele wereld die willen sporten. Om vervolgens via een iconische advertentie - met Serena Williams als voice over - te laten zien dat vrouwen niet gek zijn. Hatsa.

En nu komen ze wederom met een krachtig statement. Maak kennis met de Honeybeez, een dansgroep van vier meiden van de Alabama State University.

You rock
"Our motto is Be bold, be beautiful, be you". En daar slaan de Honeybeez meteen de spijker op z'n kop. Niet alleen willen ze hun plezier voor dansen overbrengen op anderen, maar ook de boodschap dat alle vrouwen van zichzelf moeten houden. "Draag wat je wil dragen, ben wie je wil zijn, ga ervoor."

Met deze video drukken ze ook gelijk het vooroordeel de kop in dat je als plus size persoon meteen 'ongezond' bent. "Geloof het of niet, maar we zijn alle vier gezond. Er wordt een hoop gezweet. We moeten in shape zijn om te kunnen dansen zoals wij doen."

Wij zetten de campagne nog even op repeat. Laat je motto dus vooral zijn: just freakin' do it. Maak je niet druk om wat anderen van je vinden. Go for it.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wil je weten