Sjoemelen met reviews op internet blijkt kinderlijk eenvoudig

Je bent makkelijker te misleiden dan je denkt

Street Style -Paris Fashion Week : Day Three Womenswear Fall Winter 2016/2017
Kirstin SinclairGetty Images

Met de komst van het digitale tijdperk en social media is alles een stuk transparanter geworden, zou je denken. Er kan gereageerd worden, er kunnen reviews worden achtergelaten. Alleen de ontwikkelingen van het digitale tijdperk brengen ook ontwikkelingen in sjoemelpraktijken met zich mee.

We weten inmiddels dat veel volgers, likes en comments gekocht kunnen worden. Met slechts een tientje uit je portemonnee ben je binnen een paar minuten tienduizend volgers rijker. Dat geldt ondertussen ook voor de ooit zo betrouwbare reviews in webshops.

Op onderzoek
Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) uit 2017 blijkt dat bijna driekwart van de consumenten reviews laat meewegen bij de aankoop van producten. Dat is vooral het geval bij elektronica (46%), overnachtingen (44%), restaurants (30%) en reizen (21%). Toch blijkt nu uit onderzoek van de Consumentenbond dat het makkelijk is om de koper te misleiden.

De Consumentenbond adviseert niet te veel waarde te hechten aan lyrische reviews over bedrijven of producten op het internet. Het blijkt kinderlijk eenvoudig te zijn om beoordelingen te manipuleren, valse reviews te plaatsen of ze in te kopen. Er is geen controle.

Reviews onderscheppen
Onderzoekers van de Consumentenbond verzonnen een bedrijf en meldden dit aan bij Kiyoh en Trustpilot, twee grote reviewplatforms. De onderzoekers schreven zelf positieve reviews.

Beide platforms onderschepten verschillende beoordelingen die van één computer afkomstig waren. Dat veranderde toen er verschillende IP-adressen voor de reviews werden gebruikt. Kiyoh accepteerde ze allemaal. Ook toen de onderzoekers twee identieke beoordelingen onder elkaar plaatsten. Trustpilot was alerter en weigerde de nieuwe beoordelingen.

Ook huurden de onderzoekers een bedrijf in dat voor €15 binnen een dag drie lyrische beoordelingen schreef en deze met verschillende accounts op de Facebookpagina van het verzonnen bedrijf plaatste. Facebook controleert deze beoordelingen niet. Het ingehuurde bedrijf blijkt ook neprecensies te verkopen voor producten op Bol.com... En Bol.com controleert een beoordeling pas als deze drie keer is gerapporteerd.

Het kán handig zijn
Reviews kunnen nuttig zijn voor consumenten, vooral als ze feitelijk zijn en de plus- en minpunten van producten laten zien. Toch blijft het ook dan opletten: soms krijgen consumenten een product gratis of met korting in ruil voor een productreview. Dat kan de beoordeling kleuren. "Zolang bij elke review duidelijk staat aangegeven of deze gesponsord is, is dat geen probleem", vertelt de ACM.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wil je weten