Vrouwelijke ondernemers opgelet! Zo kun je $100.000 winnen met jouw business

De gender gap moet gedicht worden, vindt ook Cartier

cartier-womens-initiative
Cartier

Hey you! Ben jij een business babe in hart en nieren? Run jij minimaal één en maximaal drie jaar een bedrijf? En ben je minimaal 18 jaar oud? Dan loont het zeker de moeite om je te verdiepen in de Cartier Women's Initiative Awards (CWIA). De Cartier Women's Initiative Awards is namelijk een prijsuitreiking voor vrouwelijke ondernemers, in samenwerking met de INSEAD Business School en McKinsey & Company.

Cartier Women's Initiative Awards

Uit het onderzoeksrapport Women in Business 2019, van accountorganisatie Grant Thorton wordt duidelijk dat het aantal vrouwen met leidinggevende posities de afgelopen jaren flink is gestegen. De absolute top van bedrijven wereldwijd daarentegen, bestaat nog steeds voornamelijk uit mannen. Slechts 15 procent van de CEO's of Managing Directors wereldwijd is vrouw. Hoe dan? Daar moet verandering in komen en de gender gap moet gedicht worden, vindt ook Cartier. De Cartier Women's Initiative Awards biedt daarom uitkomst. Met het initiatief richten ze zich op het identificeren, inspireren en stimuleren van bedrijven die een vrouwelijke ondernemer aan het roer hebben staan. "Anno 2019 worden vrouwen nog steeds niet voldoende gerepresenteerd in deze door mannen gedomineerde zakenwereld. Sommige mannelijke investeerders investeren bovendien alleen in wat ze kennen en vinden het challenging om vrouwen een kans te geven. Hoe goed het idee ook is," vertelt Gabrielle de Mijolla, Communications Project Manager van de Cartier Women's Initiative Awards. "Het kan daarnaast ook behoorlijk eenzaam aan de top zijn, als vrouw. Met Cartier willen we deze gedreven en bevlogen vrouwen met elkaar in verbinding brengen en ook de nieuwe generatie long term support bieden."

Kickstart je onderneming

Een internationale groep juryleden selecteert jaarlijks 21 finalisten van de Cartier Women's Initiative Awards uit zeven regio's: Latijns-Amerika en het Caraïbische gebied, Noord-Amerika, Europa, Sub-Sahara Afrika, het Midden-Oosten en Noord-Afrika, Oost-Azië en Zuid-Azië en Oceanië. Schop je het tot de finale? Dan ontvang je $30.000. Ben je één van de zeven winnaars, dan ga je met $100.000 naar huis. Wat voor veel ondernemers pas echt een behoorlijke kickstart kan betekenen voor hun business. Maar, it’s not all about the money. De finalisten worden bovendien ook gecoacht op businessgebied, krijgen media-aandacht én hebben de mogelijkheid om het INSEAD Executive Program te doorlopen.

De inschrijving voor 2020 is geopend en sluit op woensdag 14 augustus. Wil je meer over te weten komen over de Cartier Women's Initiative Awards? Lees dan gauw verder en klik hier om je in te schrijven. Glamour sprak exclusief Ciara Donlon, die twee jaar geleden de felbegeerde prijs in ontvangst nam.

cartier-womens-initiative
Cartier

Ciara Donlons THEYA Healthcare

Tijdens het runnen van haar lingeriewinkel ontdekte Donlon dat vrouwen, waarvan de borsten zijn afgezet door borstkanker, moeite hadden om geschikte bh’s te vinden. Een bh die niet alleen paste bij hun specifieke fysieke behoeften; vrouwen die herstellende waren van chirurgie, radiotherapie en/of chemotherapie – maar hen, naar eigen zeggen, ook weer vrouwelijk kon laten voelen. Ciara zag dit als een gat in de markt, eentje die haar bovendien nauw aan het hart ligt. Haar grootmoeder overleefde borstkanker en onderging een dubbele borstamputatie. Haar bedrijf, THEYA Healthcare, brengt nu een groeiend assortiment producten op de markt, gemaakt van een unieke bamboestof die zacht, ademend en milieuvriendelijker is dan katoen, en het daarnaast ook tal van antibacteriële eigenschappen kent.

Maar hoe weet je nou of je een goed idee hebt en wat zijn de vervolgstappen? "Vind een gat in de markt en doe grondig je research, voordat je een product daadwerkelijk gaat ontwikkelen," aldus Donlon. "Waar veel mensen de fout ingaan, is dat ze een idee hebben en deze meteen gaan ontwikkelen zonder de markt onderzocht te hebben, zonder met mensen gepraat te hebben. Vervolgens proberen ze hun product achteraf aan te passen, maar dat is niet efficiënt."

Empathie is de basis

Donlon wil niet per se dat vrouwen zich ‘sexy’ voelen voor hun partner in haar bh's. "Ik ben geen Victoria’s Secret-achtige brand. Dat is zéker niet de insteek. Ik wil dat vrouwen zich weer zelfverzekerd voelen, net als voor de ingrijpende gebeurtenis. Daarom is het zo belangrijk om onderzoek te doen, om écht te luisteren naar de feedback en op deze manier de klanten bij het proces te betrekken. Empathie is de basis in mijn business," benadrukt ze.

"Vrouwen die zo’n levensveranderende ingreep hadden ondergaan, werden vaak afgewimpeld in het ziekenhuis. Artsen vertelden ze, bijvoorbeeld, dat ze ‘gewoon’ de beugel uit hun oude bh’s moesten halen of ze stuurden de vrouwen door naar verpleegsters die hen maar moesten helpen uitzoeken waar ze terecht konden voor een geschikte bh. Maar dat is niet hún taak. Vrouwen verloren bovendien ook vaak wondvocht na de operatie, wat voor vlekken in hun kleding kon zorgen als ze niet de juiste bh droegen. Hoe ongemakkelijk moeten zij zich voelen."

Kink in de kabels

Hoewel haar missie inspirerend en vooruitstrevend is, zaten er behoorlijk wat kinken in de kabels. Vooral het vinden van investeerders bleek een opgave te zijn en iets waar ze in het begin niet zozeer bij stilstond. "Mannen investeren in wat ze kennen. Ik heb mijn merknaam dan ook veranderd naar THEYA Healthcare in plaats van THEYA Lingerie, omdat het woord lingerie de associatie bij mannen kan wekken dat ik investeerders zoek voor het opzetten van een sexy lingerielijn. Dat heb ik keer op keer ondervonden tijdens het pitchen van mijn idee. Terwijl dat absoluut niet is wat ik doe. Het runnen van een eigen succesvol bedrijf vergt veel aandacht, commitment en focus. Ik heb een zoon, maar zie THEYA ook als mijn kindje – als een levend, ademend wezen."

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wil je weten