Barbie wordt steeds diverser: nu ook poppen met vitiligo en protheses

Mattel wil dat ieder kind zich met een Barbie kan identificeren

Barbie wordt steeds diverser
Mattel

Als we vroeger voor het gloeiende roze Barbie-rek stonden, hadden we de keuze uit aan scala aan dunne, witte Barbies met lang haar en een extreme wespentaille. Een onrealistisch beeld dat er waarschijnlijk wel aan bijgedragen heeft dat onze generatie opgegroeid is met een ongezond beeld van schoonheidsidealen. Gelukkig is er de afgelopen jaren veranderd en zijn er al 170 Barbies ontworpen die diversiteit en inclusiviteit uitstralen. In 2020 doet speelgoedmerk Mattel er nog een schepje bovenop, door onder andere een Barbie uit te brengen met vitiligo en een Ken met lang haar.

Barbie's met handicap

Sinds 2019 zijn er ook Barbie’s verkrijgbaar met een permanente handicaps. De nieuwste collectie bevat een Barbie met een gouden beenprothese en is onder andere bedacht door Jordan Reeves die "creatieve oplossingen bedenkt die kinderen met een handicap helpen een aangenamer leven te leiden." De Barbie met prothese voegt zich bij de Barbie in een rolstoel, die wegens haar grote succes nog een jaar mee wordt genomen in de collectie.

Barbie zonder haar en een pop met vitiligo

Verder bevat de nieuwe Barbie-collectie een pop zonder haar en een meisje met vitiligo. Om een pop met pigmentverlies te maken, werkte Mattel samen met een dermatoloog, om de aandoening er zo realistisch mogelijk uit te late zien. Ook de haarloze pop helpt meisjes die om wat voor reden dan ook haarverlies ervaren, zichzelf in de rij poppen te zien staan.

De bestverkochte Barbie van 2019 is zeer divers

Volgens een woordvoeder van Mattel omvatten de nieuwe 170 looks sinds 2015 vijf lichaamstypes, 22 huidskleuren, 76 haar kapsels, 94 haarkleuren en 13 oogkleuren. Consumenten hebben grotendeels enthousiast op deze keuze's gereageerd. Een curvy zwarte fashionista met een afro-kapsel was de bestverkopende pop in 2019.

This content is imported from Twitter. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

"We zijn er trots op dat Barbie de meest diverse poppenlijn op de markt is, die blijft evolueren om zo de wereld die meisjes om hen heen zien beter te weerspiegelen," zegt Lisa McKnight, senior vice-president en wereldwijd hoofd van Barbie.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wil je weten