Dit beautymerk vraagt andere merken te laten weten hoe divers hun bedrijf is

"Dit is geen zwart gevecht, dit is ieders gevecht"

ouma beauty campagne
Ouma Beauty

Vele mode- en beautymerken hebben de afgelopen dagen berichten gepost op social media in de strijd tegen racisme. Hoewel met een goed intentie, laten bedrijven vaak niet zien wat ze écht doen om racisme binnen hun eigen bedrijf te bestrijden. Oprichter van Uoma Beauty Sharon Chuter heeft één boodschap aan beautymerken en de rest van de bedrijven die in solidariteit een post plaatste maar vervolgens niet tot concrete actie overgingen: Pull up or shut up.

#PullUpOrShutUp campagne

De Nigeriaans-Amerikaanse ondernemer Sharon Chuter is de oprichter van het inclusieve beautybedrijf Ouma Beauty. Sinds de moord op Floyd, de vele protesten en viral social media-berichten besloot ze de campagne #PullUpOrShutUp op te zetten, met als doel het bewustzijn van het gebrek aan zwarte werknemers - met name in leidinggevende functies - bij bedrijven te vergroten. Met de campagne roept Chuter deze bedrijven die solidariteitsverklaringen hebben gedeeld over de Black Lives Matter-beweging op om het percentage zwarte mensen dat ze in dienst hebben openbaar te maken, net zoals het aantal zwarte werknemers in leidinggevende posities.

Het artikel gaat verder onder de video.

Ook zien: Clarice Gargard over de wereld verbeteren en acceptatie

"We moeten het hebben over de kwestie van economische participatie", stelt Chuter in een interview met Women's Wear Daily. "Elk merk en elk bedrijf heeft een werkgelegenheidsbeleid voor gelijke kansen en rechten. Al deze merken steunen bewegingen en doneren, terwijl ze binnen hun organisaties niet actief zwarte mensen in dienst nemen. Ze hebben geen zwarte leidinggevende." Chuter lanceerde haar campagne op 3 juni en vroeg consumenten 72 uur lang geen aankopen te doen bij hun favoriete merken, en ondertussen te wachten tot ze hun werknemerslijsten openbaar zouden delen.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

"Dit is geen zwart gevecht, dit is ieders gevecht."

Bovendien stelt Chuter dat enkel het doneren van geld niet genoeg is in de strijd tegen institutioneel racisme. "Geef me geen zwijggeld. Geef me mijn recht. Geef me geen liefdadigheid, geef me de kans om deel te nemen aan deze maatschappij. Ik ben een mens, ik wil werken. Ik wil daar niet in de ghetto zitten, zodat je Black Lives Matter geld kunt blijven geven om me uit de gevangenis te redden. Ik wil 's ochtends naar mijn werk gaan, net als jullie. Dit is geen zwart gevecht," vervolgde ze. "Dit is ieders gevecht." Chuter legde het doel van de campagne verder uit in een video op het Instagram-account van de beweging, die in een korte tijd door veel mensen wordt ondersteund.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Lees hier hoe je zelf in actie kunt komen en je stem kun laten horen, en waarom dat juist nu zo belangrijk is.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wil je weten