Experts leggen uit: deze stappen moet je zetten om jezelf leren te vergeven

Wat gebeurt er als de persoon die je moet vergeven niemand minder dan jijzelf bent?

Iets of iemand vergeven is niet altijd makkelijk. Wanneer iemand je kwetst kan het veel kracht vragen om diep adem te halen, je ego opzij te zetten en een oprechte verontschuldiging te accepteren. Maar wat gebeurt er als de persoon die je moet vergeven niemand minder dan jijzelf bent? Of je nou een paar onzorgvuldige opmerkingen hebt gemaakt tijdens een recente Zoom-call, of het zat bent om nooit voor jezelf op te komen: het kan soms bijna onmogelijk aanvoelen om jezelf te vergeven en het te laten gaan. Tot nu. Glamour UK sprak met experts over hoe je jezelf kunt vergeven en waarom dit zo belangrijk is.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Jezelf vergeven

  1. Behandel jezelf zoals je een beste vriend zou behandelen
    “Wanneer we iets hebben gedaan wat buiten onze comfortzone ligt, zijn we vaak boos op onszelf. Iets wat niet echt helpt. Dus we moeten oefenen met zelfdiscipline,” vertelt dr. Emily Jamea, therapeut en gespecialiseerd in huwelijken en familie, aan SELF. Maar hoe doen we dat? Ken je het gevoel als je beste vriendin je belt na een relatiebreuk en vreselijke dingen over zichzelf zegt? Je begint dan waarschijnlijk vaak met iets van: “Hé, je bent een mens, wees lief voor jezelf.”

    Toch gunnen we onszelf dit lang niet altijd. Dus hoe zou het eruit zien om jezelf aan te spreken alsof je tegen een vriendin praat? “Alleen die vraag kan al helpen om meer perspectief te creëren en de negatieve gevoelens die we over onszelf hebben wat verzachten,” zegt dr. Jamea. Het is belangrijk om je hart te verzachten ten opzichte van je fouten. Robert Allan, assistent-professor in koppel- en gezinstherapie, vertelt ons dat je moet onthouden dat fouten maken menselijk is. "We maken ze allemaal wel eens”. Er is alleen wel een verschil tussen: “Wat ik deed was verschrikkelijk” en “Ik ben verschrikkelijk.”
  2. Schrijf of praat over de situatie
    Als je iets verkeerd doet of zegt, voel je je vaak overweldigd door schuldgevoelens. Dat kan zorgen voor dat je geen goed overzicht meer hebt van wat er werkelijk is gebeurd en je misschien zelfs ontkent welk effect je acties hebben gehad. In deze gevallen kan het helpen om op te schrijven wat er is gebeurd, of om het te bespreken met een niet-oordelend persoon die je vertrouwt.

    “Je moet kunnen zeggen: 'Dit is iets wat ik doe of heb gedaan, en het heeft mij of anderen beïnvloed op een manier wat ik niet wil'," zegt Dr. Allan. Als we niet kunnen benoemen wat we hebben gedaan, is het namelijk moeilijker om het te veranderen. Dus schrijf de feiten op en deel ze met iemand die je vertrouwt. Het is belangrijk om iets te doen wat je helpt om de waarheid te erkennen van wat er is gebeurd.
  3. Bedenk dat je gedrag ergens vandaan komt
    “Als je schreeuwt omdat je boos bent of te hard je best doet om anderen te pleasen, hebben deze tactieken je waarschijnlijk ooit geholpen," zegt dr. Allan. “Dus herinner jezelf eraan dat, ook al is het tijd om deze strategieën los te laten, ze je in staat hebben gesteld om te overleven. Om dat te bereiken, moeten we dat deel ons van onszelf leren accepteren." Zie het als Marie Kondo-ing van je persoonlijkheid: bedank die gewoontes voor hun hulp, maar, omdat ze niet langer vreugde aanwakkeren of emotionele bescherming bieden, laat je ze vervolgens weer gaan.
  4. Probeer het goed te maken
    Je hebt de situatie beter bekeken, benoemd wat er is gebeurd en erkend dat destructief gedrag je het verleden heeft geholpen, dus vraag je nu af hoe je het goed wil maken. Laten we zeggen dat je boos bent op jezelf, omdat je weer een week voorbij hebt laten gaan zonder je appartement schoon te maken. Je kunt dan kijken op je kalender en een datum prikken wanneer je het wel gedaan wil hebben.

    Als je een fout hebt gemaakt zoals ruzie maken met een vriend tijdens een dronken feestje, dan kun je brainstormen over manieren hoe je dit de volgende keren kan voorkomen. Bijvoorbeeld minder drinken. "Het idee is niet om jezelf te straffen, maar een verantwoording afleggen voor wat je hebt gedaan en beloven het in de toekomst anders te doen," aldus dr. Allan.
  5. Vergeet niet dat jezelf vergeven een proces is
    De reden waarom zelfvergeving zo zweverig kan aanvoelen, is omdat het geen eenmalige kwestie is. Het verschijnt niet automatisch nadat je “Het spijt me” in de spiegel hebt gezegd. “Vergeven is een actief proces en het kan herhaling vereisen," zegt dr. Allan. Dit is misschien niet het enige gesprek dat je nodig hebt om de wrok die je tegen jezelf hebt los te laten. Misschien moet je samenwerken met een therapeut om steun hierin te krijgen. Uiteindelijk moet je jezelf vooral geduld gunnen. “Vergiffenis is geen doorgeefluik. Beschouw vergiffenis als iets waar je je mee bezig blijft houden."

    Dit artikel verscheen eerder op SELF.


    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Wil je weten